През юли и август в България по нареждане на Агенцията по храните бяха избити по различни оценки между 100 000 и 200 000 прасета и процесът продължава. Предлог за масовото умъртвяване на животните е борба с вируса на африканската чума по свинете (АЧС). На практика досега болестта едва ли е убила повече от 100 домашни прасета, но некомпетентността на Агенцията по храните и свръхреакцията на държавата са на път да погубят изцяло дребното свиневъдство в България.
Доколко тези мерки са законни е предмет на настоящата публикация. Действащото законодателство в ЕС и България се състои от 4 нормативни документа:
- Закон за ветеринарномедицинската дейност;
- Наредба 102 от 2006г.;
- Директива 60/2002 на ЕС за определяне на специфични разпоредби за борба с африканската чума по свинете;
- Решение 433 от 2003 на ЕС относно Наръчника за диагностика на африканската чума по свинете.
С най-голяма тежест в конкретния случай е Директива 60 и затова ще се позовавам на нея. Европейски разпоредби се основават на многогодишния опит на експертите в борбата с болестта. Спазването на предписанията е позволило на много държави успешно да блокират заразата. Естествено, мерките са съобразени с цялостното европейско законодателство и традиции. Аналогичната национална регулация е цитираната по-горе Наредба 102, с която по същество се въвеждат европейските разпоредби.
Нека се върнем към практиката в България. Съгласно наличната информация, изпълнителната власт нарежда умъртвяване на свинете по поне два начина:
1. Избиване на здрави и неконтактни* животни в 20-километрови „зони за убиване“ около индустриалните ферми – въпреки усилията си авторът не може да издири нито един нормативен документ, разрешаващ подобна практика. Не бяха открити и заповеди на упълномощена държавна институция. За да е законен този вид умъртвяване, трябва да са изпълнени най-малко следните условия:
- европейското или националното законодателство за борба с чумата по свинете да позволява разделянето на свиневъдните ферми по форма на собственост или по някакъв друг критерий. Такова деление в цитираните по-горе документи няма;
- българските закони да позволяват различно третиране на частната собственост според нейния размер. Разбираемо е, че подобно тълкуване е в разрез с Конституцията на Република България.
Дори въвеждането на 20-километрова зона за убиване е много спорно. Според член 9 на Директива 60 има 10-километрови зони за карантина/наблюдение, които обаче се създават само около доказани огнища на АЧС, а в случая става въпрос за здрави животни.
След като противоречи на националното и европейското законодателство, очевидно избиването на здрави животни, собственост на дребни частни стопани, с мотив предпазване на други животни, притежавани от едри частни стопани, е пряка форма на дискриминация.
Тази мярка не е прилагана в другите страни. В Европа с най-голям и успешен опит в борбата с АЧС са Испания и Португалия. При тях отглеждането на свине е мащабен бизнес и щетите от многогодишната епидемия са огромни, но въпреки това държавата никога не си е позволила да дели собствениците на животни на дребни/едри или домашни/индустриални.
В България масовото избиване на здрави неконтактни животни с мотив превенция на свинете на индустриалните собственици очевидно е незаконно и поражда подозрения в лобизъм от страна на индустриалците. В медиите то се представя като „доброволно“, но в същото време представители на изпълнителната власт заплашват кметовете и собствениците на прасета с административни репресии. На практика държавата изнудва дребните фермери да унищожават прасетата без никакви законни основания, обосноваващи тази мярка. При тази ситуация единственият вариант на собствениците е да търсят правата си в съда и да надяват, че авторите на тези безобразия ще понесат някога поне административна отговорност.
2. Умъртвяване на здрави неконтактни животни в 3-километрови зони около инфектирани ферми.
Тази мярка се въвежда посредством заповеди (за всяко конкретно огнище) на директора на Агенцията по храните, заедно със зонирането на 3- и 10- километрови зони и другите мерки за карантина. Нека видим какви са различията между европейското и националното законодателство и българската практика.
В Директива 60 подробно е описано какво се прави при подозрение за наличие на огнище на АЧС (член 4), когато в конкретна ферма е потвърдено наличието на инфектирани животни (член 5 и 6), както и какво се предприема в защитната 3-километрова (член 10) и надзорната 10-километрова зона (член 11). Съгласно Директива 60 на умъртвяване подлежат само и единствено животните в засегнатия от болестта свиневъден обект/ферма, което е точно обратното на българската практика, където се избиват всички здрави животни в 3-километрова защитна зона. Това е фундаментално различие между законодателството и практиката в България.
У нас Агенцията по храните си позволява да избива здрави животни и да посяга на закрепено с Конституцията право на частна собственост. При това въпреки очевидното нарушаване на Директива 60 и Наредба 102, от страна на контролния орган официално не са изтъкнали никакви разумни доводи за драстичното разминаване между закона и приложението.
Избиването на здрави животни се представя в общественото пространство като панацея, извънредна мярка за спиране на болестта. При това много удобно се спестяват засегнатите по-горе подробности относно законността и целесъобразността на тази мярка. Отвратителен елемент е дискриминирането на собствениците на прасета по критерии лични/индустриални ферми, или регистрирани (ще получат обезщетения) и нерегистрирани. Тази политика разделя и настройва стопаните едни срещу други и руши авторитета на местните власти, които въпреки нежеланието, заплашвани от санкции, са заставени да действат против своите съселяни.
Не на последно място е сринато доверието в Агенцията по храните и в практикуващите ветеринарни лекари. Вие бихте ли искали да наемате ветеринар, който вместо да лекува животните ви, ги убива, а като екстра е длъжен и да доносничи?
На фона на шантажа върху собствениците на свине никой не предприема реални мерки за правилна диагностика, епидемиологично проучване и борба с болестта. Явно изпълнителната власт разчита, че като избият животните, заразата ще изчезне сама.
Какво трябва да се направи ще бъде предмет на следваща публикация.
* Определението за контактни животни според Директива 60 е на ниво ферма – „контактен свиневъден обект“ е обект, в който може да е навлязла африканска чума по свинете било поради местоположението му, движението на хора, прасета и превозни средства или по някакъв друг начин.
Д-р Сергей Иванов е молекулярен биолог, експерт по безопасност на храните и консултант на „Активни потребители“. Има магистърска степен по вирусология от Софийския университет.
OFFNews е готов да публикува становищата на всички засегнати в анализа институции, включително Българската агенция по безопасност на храните и Министерството на земеделието.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
6000
2
03.09 2019 в 20:03
23293
1
02.09 2019 в 22:49
Преди няколко години за нищо избиха хорските кокошки. Лани - овците и козите. Сега - прасетата.
И всичкото - просто така? Или в нечий интерес?
На веригите? На големите производители? На рушветите за местните чиновници?
Бе, май не можах да отгатна от три пъти, а?
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара