Иво Илиев е професионалист в сферата на дигиталния маркетинг и реклама, но сред широката аудитория у нас е по-известен със своя блок www.ivosiliev.com и обученията, които организира под марката PresenTHINK през последните години.
Поканихме го на интервю, за да ни сподели своя опит по една много интересна тема – съчетаването на Фейсбук и Инстаграм в микс от активности, с които да представим своя бизнес пред клиентите ни и да имаме търговски ползи в резултат на това.
Здравейте, г-н Илиев! На 12 октомври 2018 г. ще бъдете лектор на целодневното обучение в София. Какви теми подготвяте за участниците в него?
Екосистемата на Facebook включи Instagram по много адекватен за бизнеса начин. Днес фирмите разполагат с много възможности за представяне във тези две социални мрежи, но бюджетите и времевите ресурси все пак са ограничени. Идеята на нашето обучение е да предостави конкретни варианти, които практиката ни е показала, че могат да доведат до добър резултат. Искаме да помогнем на представителите на бизнеса да се ориентират и чрез информацията от обучението ни да могат да подберат тези ресурси от Фейсбук и Инстаграм, които ще са изгодни и ефективни за тях.
През последните години с развитието на маркетинга в социалните медии у нас по-скоро се инвестира в това, което е модерно, а не което реалистично може да бъде ефективно. Например много фирми са в Инстаграм, защото е модерно, и присъстват там „по инерция“. В това няма нищо лошо, освен ако ресурсите, които се отделят за Инстаграм присъствие, са неизгодни и неефективни. Обучението ни има за цел най-вече да ориентира участниците.
Подготвили сте над 60 примера от Фейсбук и Инстаграм, които да покажете по време на обучението. Универсално приложими ли са тези примери?
Разбира се, че не са. Това не са обучения тип „продавай успешно чрез...“, защото универсална формула на успеха е безумно да търсим при маркетинга в социалните медии. Има успешни модели, но практически ние ги разглеждаме, за да ги изучим и да вземем от тях това, което ще ни помогне да формулираме своите успешни модели.
Примерите на обучението в доста от случаите ще са под формата на казуси, които са тема за разсъждение и преценка. Например дали един електронен магазин да инвестира в boost на Фейсбук постове или да вложи целия си бюджет в реклами за конверсии, дали само да търсим конверсия „продажби“ или и конверсиите за „преглед на страница“ са важна инвестиция. За участниците в сферата на услугите имаме примери с идеи как да инвестират в брандинг и защо той е жизнено важен. За националните и международни компании имаме примери и концепции за разпределения в постинг план и комуникационна стратегия, за диверсификации на ефектите от рекламата в социалните мрежи, за колаборативни проекти в Инстаграм и др.
Тъй като аудиторията ни е доста разнообразна – специалисти от фирмени отдели и дигитални компании, управители и мениджъри на фирми, местни бизнеси, собственици на електронни магазини – подготвили сме примери и казуси за всеки от тях.
На обучението ще коментирате темата за маркетинг чрез колаборация с инфлуенсъри и бранд амбасадори. Може ли да споделите малко повече за тази тема, защото тя е част от модерните теми при социалните медии напоследък?
Интересна тема, с която се спекулира доста. Все още няма утвърдени стандарти, по които можем да наречем един потребител „инфлуенсър“ (лидер на мнение), и това даде възможност през последните години да се предлагат услуги със съмнителни инфлуенсъри и съответно – съмнително качество.
Наскоро поканих инфлуенсъри да се включат в обучението и се събра един много разнообразен контингент от лидери на мнение с цел тези хора да споделят своя опит от първа ръка.
Все повече бизнеси работят съвместно с инфлуенсъри по своето представяне. Каква е разликата между инфлуенсърите и бранд амбасадорите?
Освен тези два вида интернет хора, все по-популярни стават и т.нар. бранд евангелисти. За тях говоря в своите лекции от няколко години, но сега, с Инстаграм, започнаха да бъдат тема на разговор.
Инфлуенсърите са хора, които градят персонален бранд. Самите те са бранд. Те могат да работят с фирми, но ако това не влияе негативно на личния им брандинг. Ето защо, фирмите, които успешно работят с инфлуенсъри, са се научили да третират самите инфлуенсъри като форма на бизнес и да бъдат в конкретни бизнес отношения. Тези отношения трябва да се мислят и третират като дългосрочни между популярната личност и бранда.
При бранд амбасадорите отношенията най-често са по-краткосрочни. Фирмата им предоставя благинки срещу персонален контент. Например ако сме магазин за фотографска техника – предоставяме на бранд амбасадора фотоапарат с по-значителна отстъпка, а той ни връща услугата като публикува предварително договорени 3 поста във фейсбук, свързани с продукта. Бранд амбасадорите са по-гъвкави в отношенията си с фирмите, но при тях има опасност да рекламират успоредно две или повече фирми-конкуренти в един и същ момент.
Бранд евангелистите най-често са клиенти, които са лоялни и много много доволни – готови не само да ви препоръчат навсякъде, но и да ви защитават при хейтърски атаки.
На обучението ще си говорим различни методи за работа с тези видове потребители, за правилните стратегически отношения с тях и целеполагането при подобно партньорство.
Вие работите по дигиталния маркетинг и реклама от над 16 години. Имате международен опит при маркетинга на много от популярните в нашето ежедневие компании. Трудно ли се управлява присъствието на големите компании в социалните мрежи?
Колкото е по-голяма компанията, толкова по-голям и професионален е екипът, който работи в нея. Ние имаме удоволствието да работим със страхотни професионалисти от международните ни клиенти и заедно да постигаме много успехи. Понякога при големите компании проблем може да се окаже бързината, с която се прокарват някакви новости около дигиталния маркетинг, реклама и комуникации. Например, доста по-лесно и бързо може да се направи интеграция на Facebook pixel технологията в един регионален електронен магазин, отколкото в регионален клон на международна компания. Просто бюрокрацията при големите компании е по-голяма и това е нормално.
Това, на което ме е научил опита ми, е, че отговорността в работата ни е много важна, независимо от размера на компанията, която обгрижваме. Затова често предпочитаме да се откажем от работа с нови клиенти и партньори, за да сме сигурни, че ще можем да обслужим максимално качествено тези, с които е удоволствие да работим. Чрез тази наша политика на работа днес можем да се похвалим с клиенти, с които сме партньори от над 5 години.
За финал - бихте ли споделил какви са новите възможности пред бизнеса в екосистемата на Фейсбук?
Инстаграм определено е една възможност, която вече дори не е толкова нова, но заедно с Messenger допълват добре общата картинка за бизнеса. Акцентът и на обучението, и в практиката ни е свързан с правилния подбор на комуникационните активности, преди да стигнем до рекламирането. Фирмите имат този проблем отдавна и той се преодолява сравнително бавно през последните години. Причината за това е многото разнопосочна информация, която фирмите имат – някой вярват, че трябва да имат максимално много постове, други - че трябва всеки пост да се рекламира, трети - че няма нужда от постове, а само от реклами. Тези три твърдения са част от многото подобни – както виждате са много разнопосочни и това е голям проблем.
Именно поради тази причина от 7 години организираме обучения – за да можем да изясним някой митове и легенти, да поговорим над различни казуси и да стигнем до истината заедно с бизнесите, които участват. Да сверим часовника на професионалистите.
Конкретно за новите възможности в екосистемата на Фейсбук мога да кажа, че все повече ще се акцентира на т.нар. постове „със срок на годност“ или Stories. AR и VR камера ефектите също за нещо интересно, но очакваме да видим как всъщност ще се развие – за момента е по-далечно като ползи. Най-интересни според мен са групите, които постоянно търпят развитие и нововъведения. Последната полезна опция е „Units“ – възможност да изградите архив от полезни ресурси и информационни материали вътре в групата.
Доста бизнеси започват да се ориентират към развиване на групи успоредно с развитието на фейсбук страниците им, което също е показателно.
Другата интересна тема е развитието на ботовете и рекламната платформа на Фейсбук. Ботовете вече активно се използват сред онлайн търговците, но все още имат много трески за дялане. Що се отнася до рекламната платформа – таргетирането, оптимизацията и диверсифициращите стратегии станаха все по-жизнено важни за рекламодателите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста