"Български пощи" си избира посочен изпълнител на атрактивна поръчка поради предизвестен „форсмажор“

Владимир Йончев 18 март 2015 в 16:25 14661 22

Преди време ви разказахме за няколко случая на „форсмажор“, при които чиновници „проспиват“ сроковете за отваряне на обществени поръчки, с което провокират „възникване на необходимост от предприемане на неотложни действия“ или иначе казано - преминаване към неосигуряващо конкуренция договаряне с един изпълнител.

Обичайният мотив в тези случаи е „възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия поради настъпване на изключителни обстоятелства, последиците от които не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление“. Едва ли законодателят, който е предвидил такава възможност си е представял, че тя ще отключи синдрома на „спящия“ чиновник. По-скоро я е заложил като изключение, даващо възможност за бърза реакция при възникване на обективни изключителни обстоятелства – бедствия, аварии и др., при които наистина не би имало време за поръчки, осигуряващи конкурентно състезание.

Нов такъв пример на "чиновнически форсмажор" е историята с "Български пощи" ЕАД и тяхната поръчка за охрана на имущество и транспортиране на ценни пратки и пощенски товари. Обществената поръчка е на значителна прогнозна стойност, макар и да не е посочена изрично в нея – около 50 милиона лева за 4 години (гаранцията е 500 хиляди лева и е 1% от прогнозната стойност). Явно това е услуга, без която предприятието трудно ще изпълнява своите функции или поне сигурно така вярват неговите мениджъри и принципал. Съществуващ договор със сходен предмет изтича на 01.04.2015 г.

На 04.02.2015 г. (по-малко от 2 месеца преди изтичане на съществуващия договор) "Български пощи" ЕАД стартира договаряне с обявление по ЗОП – процедура, която сама по себе си осигурява конкуренция и очертава правила, по които потенциалните кандидати да се състезават. Всичко изглежда на пръв поглед нормално, но съвсем очаквано се оказва, че потенциални кандидати считат, че в документацията има редица пропуски и я обжалват в КЗК. Поискана е временна мярка „спиране на процедурата“.

На 17.03.2015 г. възложителят, поради „невъзможност“ да финализира в срок предходната процедура, стартира договаряне без обявление по ЗОП с един потенциален кандидат. Мотивира се с настъпване на изключителни обстоятелства, които дори не е счел за необходимо да обясни в мотивите до какви последствия водят, та да се прецени дали наистина са такива.

Междувременно между досегашния и бъдещия изпълнител на охранителните и транспортни услуги се разгоря престрелка в медиите. Както и да е, ние решихме да не ви занимаваме с детайлите (още повече, че не е наша работа да преценяваме, коя компания е по-, по-, най-), а с механизма, който напоследък приема зловещи измерения.

Как е възможно, ако си изпълняваш съвестно задълженията, да пропуснеш да стартираш толкова сериозна поръчка навреме и да не осигуриш конкурентно състезание за постигане на най-добро качество при най-ниска цена? За всеки запознат с процедурите за възлагане на обществени поръчки е предварително ясно, че една голяма обществена поръчка обикновено се обжалва и от отварянето до възлагането минават поне 6-8 месеца. В този случай възложителят е предвидил по-малко от 2 месеца или иначе казано, отворил е обществена поръчка с ясното съзнание, че ще използва като „временна“ мярка процедура на договаряне без обявление. Любимата процедура на възложители, които искат да посочат директно един потенциален изпълнител и да определят цената, на която да им свърши работа.

Формално всичко изглежда законно, но дали е така? Според ЗОП "изключителни обстоятелства са обстоятелства, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда, или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя. Изключително обстоятелство е и последващото възникване на опасност за националната сигурност, за отбраната на страната, за околната среда, за човешкото здраве, за защитени територии, зони и обекти и за обществения ред“.

Дали обаче, да пропуснеш срок или да създадеш некачествена документация самият ти, е непредвидимо за теб събитие? Ако е така, то си е същото, като да си подпалиш умишлено колата и да отидеш да си осребриш застраховката.

Дори и да приемем, че се е случило просто случайно и някой нещо е пропуснал, не разбрал и т.н., защо възложителят не кани на договарянето например трима потенциални изпълнители (напълно възможно според действащата нормативна уредба), които да дадат поне ценови оферти, така че да се защити обществения интерес? Все пак сигурно има поне 5 охранителни компании в България, които да могат да се справят с подобна задача, а и ако за 4 години тази услуга струва около 50 милиона лева, вероятно за една (колкото сигурно ще трае „форсмажора“) ще струва поне около 12 милиона лева. Тоест, заслужава си усилието да потърсиш по-ниска цена, ако си оплескал ситуацията, но поне имаш намерение да защитиш обществения интерес.

Дали обаче възложителят и неговият принципал имат въобще такова намерение?

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!