В допитването на OFFNews "Ще гласувам за партия, която", Ви попитахме какво очаквате от участниците в изборите.
Публикуваме отговора на Цветан Симеонов, докторант в GFZ Potsdam, Германия
Здравейте и благодаря за страхотното предизвикателство.
Ще базирам намеренията си за гласуване в 3 посоки, като давам за пример в първите два случая Германия.
1. Промяна на заплащането в целия държавен сектор, спрямо необходимата квалификация за съответната позиция
В Германия в държавния сектор има 15 категории заплащане (вижте заплатите в таблицата тук - https://de.wikipedia.org/wiki/Tarifvertrag_für_den_öffentlichen_Dienst#Entgelte_f.C3.BCr_Besch.C3.A4ftigte_des_Bundes). В случай че искате да си назначите чистачка, пускате обява с тарифа 1, на 50, 60 или 100% работна седмица. Заплатата й ще се изчислява автоматично на базата на категорията (заплатите се индексират всяка година) и на работните часове през седмицата.
С такава една мярка всички служители, работещи в държавния апарат, общините, университетите, държавните транспортни дружества, държавните предприятия, при еднаква категория и натовареност ще получават еднакви заплати. Това изключва възможността шефът на БНБ да взима 30 000 лева на месец, докато в агенцията по земеделие взимат 15 000, примерно. Ако направите в момента справки по министерства, ще разберете, че в МФ взимат средно по-високи заплати, отколкото в МТС, защото бюджетите за заплата се разпределят вътрешно в институциите.
2. Временни трудови договори в държавния сектор.
Често ми се случва да се опитам да си купя билет за влака, например, и срещу мен да стои недружелюбна възрастна госпожа, говореща само на български. Старите служители в държавните институции нямат стимул да се самоусъвършенстват и да си вършат работата качествено, защото знаят, че позицията им е постоянна и няма всеки N години да минават през преоценяване. Това важи в особена степен за служителите в много (но не всички) от институтите на БАН и в университетите. Често можете да срещнете професори, че даже и академици на достойна възраст, които в последните 10-15-20 години нямат научна продукция, но получават заплата от хранилката. (Един от тях неотдавна беше и министър.)
3. Преразглеждане транспортните приоритети на държавата.
В цяла Европа железницата е приоритет, а автомобилният транспорт е на втори план. Съседните ни страни строят високоскоростни жп линии, купуват нови влакове, инвестират в тунел под Босфора, докато ние нямаме нито нови локомотиви, едва 30 нови спални вагона, известен брой нови електрически и дизелови мотриси, които не се поддържат и са в отчайващо състояние, и отчайваща инфраструктура. Същото важи за морската и речната инфраструктура. Отсъстват интермодални връзки. В същото време се намираме на най-важния транспортен коридор в света! Европа - Азия. Милиони, ако не и милиарди тонове товари, могат да минават през страната ни транзит, като по този начин допринасят за благосъстоянието на родината ни. Швейцария стои на подобен коридор между южна и северна Европа и нейната железопътна мрежа е за пример на целия свят, а транспортния коридор, на който се намират е много по-малък по обем от нашия.
Надявам се да се намери за кого да гласувам. Ако не - поленцето "не гласувам за никого" ще си остане единствена опция.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Евакуираха централата на БСП заради сигнал за бомба
Корнелия Нинова основава движение ''Непокорна България''
Черна Коледа: Четирима убити и десетки ранени при атаката на базар в Магдебург
Корнелия Нинова основава движение ''Непокорна България''
Работник е загинал при трудова злополука в Мини Марица - Изток