Кой е Ломоносов? Нула или руският Да Винчи?

Последна промяна на 24 декември 2014 в 11:20 21147 62

Ломоносов не е направил нищо особено. Така е, факт.

Такава оценка даде наскоро министърът на образованието проф. Тодор Танев пред гимназисти в училището им във Враца. По този повод решихме да припомним кой всъщност е Ломоносов и какво е направил, а дали професорът по социология е прав да го определя като "нищо особено", нека историята покаже.

Ломоносов е първият руски учен-енциклопедист, който се е занимавал сериозно с химия, физика, астрономия, география, геология, филология, той е поет, художник, историк, изобретател. По широта на интереси и задълбоченост може да се сравни с Леонардо да Винчи.

Ето какви са приносите му:

  • създател на първата руска граматика и първото ръководство за риторика за този език, въвежда система от правила за стихосложение в руската поезия;
  • Ломоносов въвежда в руския език множество научни термини, много от които употребяваме и ние: атмосфера, микроскоп, минус, полюс, селитра, формула, хоризонт, диаметър, радиус, пропорция, барометър, еклиптика, метеорология, оптика, периферия, ефир, поташ, както и съставените от него неологизми като равновесие;
  • противник на теорията за специалните флуиди като флогистон и електрическа течност, която по това време е била общоприета и допринася за формулирането на кинетичната теория на газовете. Той вярвал, че топлината е форма на движение;
  • предлага вълновата теория на светлината;
  • излага идеята за запазване на масата при химичните реакции в писмо от 5 юни 1748, адресирано до математика Ойлер около 40 години преди Антоан Лавоазие, затова законът за запазване на материята е известен като закон на Ломоносов-Лавоазие. Ломоносов открива, че след химическата реакция остава вещество с маса, равна на първоначалната;
  • смята, че природата се развива непрекъснато и демонстрира органичния произход на почвата, торфа, въглищата, нефта и кехлибара;
  • в областта на астрономията - предсказва съществуването на атмосфера на Венера;
  • конструира метеорологични, навигационни и оптични уреди (телескоп);
  • за първи път получава живак в твърдо състояние;
  • прави прототип на вертолет;
  • поставя основите на теорията за дрейфа на континентите;
  • теоретично предсказва съществуването на Антарктида;
  • основава Московския университет.

Съвременниците му са го боготворили, но, както може се очаква, заради неразбиране или завист, не се е харесвал на мнозина.

Поетът Сумароков казва по повод смъртта на Ломоносов от името на "литературната общност": "Глупакът се успокои и повече няма да шуми!".

Наследникът на престола и бъдещ император Павел се е произнесъл с подобни думи, но от името на царския двор: "Защо да съжаляваме за глупака, само разоряваше хазната и не направи нищо ... ".

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

26.12 2014 в 15:01

Да сравниш Ломоносов с Леонардо Да Винчи е като да сравниш Азис с Николай Гяуров!

26.12 2014 в 13:09

@Симеон Димитров
а Вие къде в моята реплика прочетохте, че Маркони е откривател ? между "открил" и "демонстрирал" предавател, разликата е съществена.
апропо - поставянето на етикети на хора, които не познавате, не е признак нито на познание, нито на можене. може би просто на слабост ... дано това Ви помага за лекуване на онази болка, която започва малко над кръста и продължава нагоре към врата !

26.12 2014 в 06:59

За сведение на публиката, лампата на Лодигин е показана в музея на науката във Вашингтон точно като "лампа на Лодигин". Разбира се, по-лесно е да се пише, отколкото да се чете :-)

25.12 2014 в 19:17

Уважаеми _изгонете Пръмова очевидно и ти си тъпунгер. Попов демонстрира радио предаване с прекъсване при преминаване на обект през линията на предаване. Т.е той е по скоро бащата на съвремените радари. Но има една малко уловка.Маркони също не е откривател на радоито. Далеч преди него английски учени предлагат предаватели и приемници на радиовълни.Заслугата на Маркони е че за първи път го прилага на практика.Създава първата работеща на кораб радиостанция.Точно както Джеимс Уат не е откривателя на парната машина, обаче той за пръв път я прилага на практика.Така че в нищо не са изостанали руснаците. По скоро ти си изостанал образователно. Някъде на нивото от 5 клас тисе губят познанията и ги заместваш с политически пръдни.Вземи и прочети малко бе юнак.

25.12 2014 в 15:41

не знам на какво са ви учили по комунизма ,а сега ни учат че 500 години е имало османско присъствие

25.12 2014 в 15:13

До Боряна Бонева №54
Маца, тива не ти е чалготека да си мериш ЦИЦИТЕ кой е по-, по-, най-...

Не е твоя работа или работа на разни чалгари и политолоци да дават оценка на световното технологично развитие...

Да отречеш Ломоносов и Жулио-Кюри е като да отречеш Хитлер и Айнщайн.

А да отречеш приноса на руската наука е да си затвориш очите пред света (без значение, че някои тролове са посиняли от глупост)!!!

25.12 2014 в 14:07

от всичко по малко и като цяло - нищо задълбочено и съществено !
даже и по това време (началото на 18 век) са били необходими задълбочени изследвания, за да бъдеш учен. едва ли един живот е достатъчен, за каквито и да е "РЕАЛНИ" изследвания в изброените 6-7 области от науката. ето защо го признаваме, че е енциклопедист, но нищо повече. нито поезията му поезия, нито физико-химията съществена. изказването на предположения или повторението на предходни опити на други учени извън феодална Русия са често явление. типичен пример за това е радиото на Попов през 1905 г., което оказва се вече било демонстрирано от Маркони още през 1901 г.
така чееееее - да повториш експеримента на Робърт Бойл, нито те прави Робърт Бойл, нито те прави учен от неговата величина. а просто доказва, че теорията на Бойл е вярна и че ти си я разбрал. ако по тази логика се става учен, то всички студенти, които разбират материята и имат по 2-3 публикации, трябва да са учени. да, но не са ! ... а и не е необходимо. това, че на Русия не й достигат имена в науката, това е вече друг въпрос.

25.12 2014 в 14:06

До ДАДА: За почитатели на ДАДА изкуството абсурдът е нещо нормално и търсено, всъщност то е нормално и за българската политика. Една публична личност, какъвто е министърът на образованието, трябва да се стреми да не бъде ДАДА и да премерва приказките си. Ако води кръжок по физика в читалището на някое село, може да се изживява като какъвто си иска и да критикува всеки учен и приносът му към света. Но когато говори пред света, а то е винаги – в качеството си на министър, нека си запази личните анализи за световно-известни учени за себе си. Най-малко от свенливост и от уважение към слушателите. Липса на политически опит и арогантност са причините за реакцията на хората. Нищо повече. Професорът се извини и темата приключи. Дано да си е взел поука.

25.12 2014 в 13:13

излага идеята за....допринася за формурирането на.....предлага...
С една ума типичен енциклопедист на ХVІІІ век. Ако има някакъв научен принос той е в руската наука, която до това време е изостанала. Той е един от тези които я впрягат в колесницита на европейските постижения.
Има голямо ЗНАЧЕНИЕ САМО И ЕДИНСТВЕНО ЗА РУСКАТА КУЛТУРА И НАУКА.
СРАВНЕНИЕТО С ЛЕОНАРДО Е НЕУМЕСТНО, защото Леонардо Е СВЕТОВНО ВЕЛИЧИЕ, Ломоносов само РУСКО.

25.12 2014 в 11:07

Когато бях ученик, а това не беше скоро, над черната дъска в кабинета по химия висеше лозунгът: "Бъдещето е на химията!", като след него беше изписан и авторът на тази "мъдра" сентенция - Н.С.Хрущов. Смениха този простак, който чукаше по трибуната на ООН с обувката си и замалко да запали света, с друг, малко по-лъскав, но от същия дол дренки, който се целуваше наред в устата със себеподобните като Хонекер и тато. Добре, че и на него не трябваше да му четем цитатите. Така че всичко това, което Танев говори е вярно, но не смятам, че по този начин трябваше да го каже - като някой гамен. Има си начин и той може да бъде пак в училище, но по-кротко, по ляпчевски: со кротост, со благо, но и со малце коьотек. Кьотекът не е за учениците, защото те, в голямата си част, са невинни души и нямат нужда от това някой да им набива истините в главите. Събираш учителите в учителската стая и им дръпваш един деликатен кьотек, като изтъкваш истините, но не с това кой е нула и кой единица, а ги приканваш да намерят произведенията на Ломоносов, Ж.Ж.-Кюри и А.Златаров, да ги оценят и видят дали един от тях заслужава по-голямо уважение, отколкото това, което отдаваме например на д-р Стамен Григоров. Това би имало по-голям ефект, отколкото да те разнасят по вестниците и нЕкои да шетат по улиците и ти искат оставката.