Най-трудно е да пишеш обективно.
Това, което казах, беше излишно, апропо.
Защото тоя идиот, който мисли, че съществува нещо като „обективност” заслужава само паничка топла супа и да бъде оставен да си седи. В някой дом за слабоумни.
Обективност, мили приятели, има само в главите на слабо и неудачно мислещите.
Хоп, „удачно”, ще кажат куп многознайковци-пуристи (радетели за езикова чистота) е русизъм: не го използвай, защото е гадно. Но на тях мога да отговоря единствено: „не използвайте името „Чавдар” защото е турцизъм и означава ръж. Викайте на приятеля си Чавдар „ей, Ръж, ела тук!”. Та така де.
Като стана въпрос за обективност и турцизми – да си кажа думата: Бях в Турция и се върнах.
И никак не мога да кажа нищо обективно; и направо се задушавам от безсилие при мисълта, че каквото и да кажа – ще е необективно, ще е оспоримо, ще е даже глупаво; и ще се намерят един куп хора, много по-умни и образовани (забелязали ли сте, че кажеш ли нещо – по чудодеен начин почти всички около вас (българи) се оказват по-образовани от вас и по-информирани и тутакси ви поправят и ви казват „как стоят нещата в действителност”?), които ще ми се присмеят. И с право: в Турция съм за първи път, бил съм там само четири дни. Обикалял съм малко и съм бил част от официална делегация на писатели. Това ако дава обективен поглед върху нещата – здраве му кажи!
Но на това аз мога да отговоря така: този, който е бил там стотици пъти, живял е там, скитал е по най-малките паланки и е отворил почти всяка врата – нима той не се е изкривил в представите си; нима не е замазал и опорочил първата си, най-блестяща и бистра представа, произведена от първото – най-свежото и силно впечатление?! Този, който е обикалял, живял, навлизал надълбоко в живота на една страна и един народ е станал освен това и много пристрастен. И – изграждайки привързаности с места и хора – действително е загубил всякаква обективност. Поживееш ли – натоварваш с емоциите си всяко нещо: ето това е любимото ми магазинче, това е улицата, по която мразя да ходя, защото видях веднъж прегазена котка... и така нататък. А където има привързаност и емоции – може ли да има обективност? Мисля, че не.
Просто и в единия и в другия случай става въпрос за различен вид субективности.
И така: обективността – мили дами и господа – е субективност, наложена с власт (с бой и избиване на зъби, а ако се налага – и с горене на клади на разни джордано-бруновци)
И сега да си кажа моята си субективност: Турция не е по-хубава от България.
А Истанбул е огромен, пищен, впечатляващ, дори – красив в някои ракурси – но потискащ, шумен, потресаващ. Хаос и ориенталско безразличие към човешкия финес.
Думите „Човешки финес” тук използвам като термин – за това цвете, което може би само западната цивилизация е успяла да отгледа за две хиляди години и е някаква недоловима и извънредно крехка комбинация от хуманност, хармоничност, изящество, възрожденски дух (не в чорбаджимарковски, а в микеланджеловски смисъл). Да, сетих се – Турция е имала своя Златен век; но той не е века на Рафаело и Андреа Мантеня, нито на Галилей и Еразъм; той е века на Сюлейман Кануни (Сюлейман Законодателя, когото ние наричаме неправилно Великолепни). Тоест – техният век на възход е век на налагане на сурови закони и извършване на невиждани завоевания; не на смекчаване на законите и на освобождаване на мисълта; както не и на възраждане на фината човечност.
Някой умен ще каже: без 1492-та година, в която Кристобал Колонь е открил остров Испаньола (и така е открил всъщност това, което по-късно е било наречено на неговия сънародник Америго – Америка) – не би имало ни Рафаеловци ни Галилеевци. Без завоевания и без насилия, без покоряване и без – направо казано – войни – няма как да има прогрес.
Не съм убеден в това. Но и така да е – не знам Турция да е родила Галилей.
Тук идва, естествено, въпросът – а ако е родила, а ние – поради стеснения си образователен кръгозор – не знаем, че го е родила и че го има?
Както и да е: казах, че ще пиша субективно, така че – ще пиша субективно и точка! Турция и Истанбул не са по-хубави от България!
Това, ще рече всеки втори българин, го знаят всички! Защо го казваш?
Защото, мили дами и господа, аз съм царят на това – от нещо, което не изглежда приятно – да намеря полза и да го превърна в извор на най-благоприятни за мен мисли и чувства!
Като се прибрах в България, казвам ви – така ми стана хубаво и мило; така ми хареса, така се разчувствах – все едно бях влязъл в просторна слънчева стая след пребиваване в сумрачно и претъпкано с вещи мазе.
Турция и Истанбул са впечатляващо богати; хората обаче не са по-хубави и симпатични от българите. А кое е важно, ако не хората?
В хотела ни в Истанбул имаше десетки мъже с много странни, зловещи и кървави превръзки на главите. В главата ми се родиха мъчителни и болни асоциации с някакво клане. Веднага след това се досетих – заради особения вид на превръзките, оставящ темето и челото открити, а там се виждаха безбройни кървави точици – та се досетих, че става въпрос за пациенти на клиника за присаждане на коса. И се почувствах някак особено: усетих чувство за свръхчовешка огромност!
Това – казах си – тук е конвейер. Огромна медицинска фабрика. Всичко тук е над човешките мерки. Този акт – на присаждане на коса – е по някакъв начин, поне за мен, интимен; свързан с фини и деликатни чувства. Човек преживява тия неща, плувайки в смес от суета, срам и болка. А тук той се извършва в промишлени размери. Някак – странно и плашещо.
Дадох тоя пример за да илюстрирам цялото, не като изолиран случай.
И казвам всички тия неща, за да ни уврят главите, най-първо моята – че всъщност наистина, съвсем наистина ние живеем на благословено място. Дори упадъкът и полузабравените ни, полупризрачни селца са някак китни и хм... човешки. Ние, каквото и да си говорим, казах си влизайки в България – сме европейци. И беднотията ни – където се вижда – е някак европейска. Тая проклета, велика, гениална и светла европейска мая, която е накарала да бухне и нашето Възраждане! Ние сме именно такива – и в красотите си и в мизериите си – европейци: по-светли, по-деликатни, по-ангажирани с човешкото и с Деликатната човешка същност! Ориентът е пищен, но не тачи отделния човек, свободния, различен, цивилизован и живеещ както той сам реши човек.
Бих казал нещо радикално: не църквите ни, а предизвикателно облечените ни момичета по моловете ни правят европейци: всеки религиозен фанатизъм е ориенталщина и антихуманизъм.
Истанбул, казвам ви, е великолепен град.
Но ние трябва да сме много, наистина много щастливи, че живеем по на запад от него. И че сме категорично в Европа. Тая мила Европа, която е кръстена на момичето, либийската принцеса Европа, която Зевс, във вид на бик е пренесъл именно през Босфора (бичия канал).
И пак ще повторя – това, което казвам, е извънредно субективно. Но с усмивка допълвам, че и което каже друг, в противоречие с казаното от мен – ще бъде точно толкова субективно. Различни субективности.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
4031
1
24.04 2019 в 20:23
chudesen kratak patepis, ne, ne patepis a svetlopis .. Men me e strah da otida tam, nai-nakraia da posetia prehvalenia ot mnogo Istanbul - zaradi straha ot razocarovanieto (znaeiki kakvo tarsia kato patuvam), i taka Turzia, i specialno Istanbul, sa zasega .. v "zabravenite" destinazii.
Vish, Sofia, Plovdiv, i kade li ne v Balgaria - tova e drug vapros, i kolkoto i pati da se varna prez godinata, drugade ne mi se hodi, sashtite custva kato teb. Priatelite mi se smeiat, stiga samo v Sofia, hodi vish sveta, drugi mesta .. Kak da im obiasnia .. Ti zapochna vsashtnost da go obiasniavash hubavo.
i
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара