Синелибри е. Кинофестивалът отново очaрова. Подборът е старателен. За осма поредна година. А годината е необикновена. Разломна. Инерциите на миналото, даващи сигурност и предвидимост, катастрофират в невидимата стена на нова геополитическа реалност. Стена на ценностен разнобой. Бомбите в Украйна – и от едната, и от другата страна – заличават предвоенното статукво. Лишават го от вменената му несъгрешимост.
На световната сцена западната демокрация изглежда притеснена. Като че ли губи нежна сила (soft power). Моралното ѝ надмощие се колебае. Сякаш нищо вече няма да е такова, каквото го помним. Поне в Европа. При това не плаши най-много икономическата криза, топяща материалния ни просперитет.
Най-плашеща е обезценката на ценности - новата Голяма въпросителна… Налага ли се ние като част от западните общества под една или друга форма трайно да преосмислим себе си? Имало ли е незабелязани грешки в алгоритмите ни - или дори вътрешносистемно злонамерено вредителство? Защо доктрините ни звучат безупречно, а резултатите нерядко разочароващо? Кое е новото ни място в света? В какво да вярваме от тук насетне? На какво да учим децата си? Как да се избавим от варварстщия неонихилизъм? Защо авторитарни режими като Китай ни засенчват с динамика и оптимизъм?
Същите динамика и оптимизъм, които някога направиха Запада световен цивилизационен център… И накрая, но не на последно място: ще ни се размине ли ядреното самоунищожение, чиято вероятност анализаторите вече сравняват с Кубинската криза от 1962 г.?
Синелибри е източник на светоусещане. Светоусещането на общо европейско и евроатлантическо духовно пространство. Филмите на знакови европейски и американски режисьори са изискано развлечение, но и съвети за справяне с действителността - ако разбира се не се ограничават до напеви на политическата коректност. Съвети, от които очакваме отговори. Сред тях и отговори на горните въпроси…
А - понеже времето ни е размирно, разфокусирано, афектирано - фестивалът кани зрителя да откривателства и извън него. Да преоткрива взаимодействия между епохи. Между настояще и минало. Да преоткрива времеустойчивата мъдрост. Тази подкана е заложена в самото мотото на тазгодишното издание: „Преоткритото време“. Директорът на Синелибри, Жаклин Вагенщайн, с която имах удоволствие да разговарям, нарича филмовата селекция „странстване по следите на времето“. По „безкрая на творческия процес“. Споделя, че е вдъхновена от Пруст. Има амбиция с проникновеността на изкуството да „надвие ефимерността на битието“.
Не звучи ли вълнуващо във време на стремглаво растящо безсмислие? Безсмислие, грозящо съвременника със себезагуба? Еднодимензионално време, в което пари рушат мечти…
А Синелибри с мисията, която изпълнява, вече е институция в културното пространство. Започна с импулса, споделен в името. Да свърже киното с литературата. Да популяризира екранизации на значими литературни творби. Фестивалът обаче не се счита за завършеност, а за отворен, развиващ се проект. Междувременно е стъпил и на театралната сцена.
Продуцира собствени постановки. Жаклин Вагенщайн ми сподели, че се стреми да свърже в едно цяло все повече изкуства. Да създаде синергия от творческа изразност. Плетеница от общи действия и въздействия. Както пролича от откриването, вече интегрира във фестивала и танцовото изкуство. Дори да е само малка първа стъпка към преодоляване на фрагментираността на творческите търсения, наречени изкуство, то тя само може да ни радва. Свързаност между изкуствата значи тяхната повишена ефективност като съветник и възпитател.
Значи възможност за усилено взаимодействие в процесите на лично и обществено осмисляне. Взаимодействие за благотворна промяна. Защото от фрагментираността обикновено следва липса на внимание, пропилян потенциал, яловост. Всичко това пък обезсърчава творческия устрем, който нерядко се изражда в импотентно комерсиалничество…
Добро впечатление прави, че фестивалът подкрепя българското кино. Откриването се чества с предпремиера на дебютния филм на Теодор Ушев „Ф1.618“. Филмът, а с него и фестивалът, показа, колко нестандартно може да бъде новото българско кино, въпреки че в продължаваща фаза на имитаторски маниеризъм все още търси своя отличителен, автохтонен стил.
Предстоят още много български премиери, всяка от които е възможно да обори това, което току що написах. Заслужено уважение в програмата получава документалният филм. Вероятно като послание към публиката, че Синелибри не робува на клишето, че киното е фабрика за илюзии и визуализация на копнежи. Кинофестивалът не се плаши от пряк допир с живото, неподправено битие. Поздравления заслужават организаторите и за това, че успяват да обхванат публиката извън София. Филмите се излъчват в редица други градове.
Синелибри, разбира се, е и едно от най-добрите предложения за прекарване на свободно време до края на октомври. За киноманите със сигурност най-доброто. Разнообразието от заглавия, режисьори, актьори, галавечери на отделни държави, дискусии с кинотворци и какво ли още не, дава възможност на всеки да намери това, което търси. Дори и в настоящата размирна година есенната филмова треска е гарантирана.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
5054
2
24.10 2022 в 20:40
руският филм Левиатан на Андрей Звягинцев добре казва и показва това масивно и финансово заинтересувано лицемерие какво представлява. Във филма комуняги откраднаха имот от някакви хорица, и после мазно построиха църква, в която ходеха да палят свещи с дебели мазни лица най-големите престъпници-ръководители от съветския период.
Фестивала се ръководи от същото. Изобщо не са забравили кои са и какви са ги дрънкали.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара
Деспин Митрев
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)