Музиканти

Евгений Дайнов Последна промяна на 27 март 2015 в 13:36 49128 49

Евгений Дайнов

Снимка Сергей Антонов

Евгений Дайнов

Няколко дни се удържам със сетни сили, но повече не мога.

Няма как да подмина съобщението, че европейската културна столица Пловдив иска да въвежда забрани върху уличните музиканти. А именно: ако имаш завършено музикално образование – заповядай в идеалния център; ако само си участвал във фестивали и прегледи – твоето място е в по-малко идеалния център. Ако нямаш ни тапия, ни фестивални лаври – дрънкай си на китарата в квартал Тракия.

Не мога да се сдържа, защото в главата ми нахлуват имената на музиканти, променили света, които биха имали проблеми с властта под тепетата.

Елвис Пресли има тапия само за шофьор на камион и няма фестивални участия. Той днес би пял Jailhouse Rock някъде около гарата. Мъди Уотърс най-вероятно би забивал Mannish Boy около сточна гара, тъй като няма тапия дори за камионджия. Преди да грабне китарата е брал памук из плантациите на Юга. На Чък Бери щеше да му се наложи да измисля рокендрола някъде около стадиона.

Бийтълс също не биха се класирали. Нито имат музикални тапии, нито пък – участия във фестивали. Причината е проста: те спират концертна дейност през 1966 година, а фестивалите започват през 1967-ма. Ролинг стоунс, от друга страна, биха били допуснати до широкия център. Имат участия на фестивали.

Заради фестивални участия, недалеч от „камъните” биха застанали Ерик Клептън и Дейвид Боуи. Имат фестивални участия, но нямат музикални тапии. Нищо, че и двамата водят класове в най-престижното музикално училище в света, Berklee College of Music в Бостън. Мадона, Стинг и Фреди Мъркюри също не биха могли да застанат пред централната поща, за Тримонциум да не говорим.

Кой, тогава, би могъл да се класира да свири в идеалния център на Пловдив?

Кичка Бодурова би могла, например, защото е завършила Естрадния факултет. И докато Ролинг стоунс забиват Jumping Jack Flash на автогарата, Кичка би радвала майните и техните гости, застанала до фонтана пред общината, с легендарни парчета като Чик-чирик, например.

Нямам нищо против Кичка, нито против останалите български вокални диви с тапии от Естрадния. Но не те промениха света със своята музика. Това направиха Елвис и Чък, Ерик и Дейвид, Бийтълс и Ролинг стоунс и останалите горепосочени без-тапийни музиканти. Които, ако искат да свирят из пловдивските улици, няма да могат да правят това пред общината.

Само в света на централно-планираната икономика човек е онова, за което има тапия. С документ за камионджия – камионджийстваш. С тапия за даскал (каквато има Стинг) – даскалуваш. И ти е забранено да правиш някакво нещо, за което тапия нямаш. Защото тапията прави човека. Както е казал великият руски сатирик Лебедев-Кумач: „Без тапия си насекомо / А с тапия си човек”.

Музиката обаче, отбелязал е още Аристотел, идва директно Отгоре – от Вселената и нейния Създател. Тя няма нужда от документи. Нахлува в теб, както си береш памука в някоя плантация в дълбокия Юг – и ти грабваш китарата. Ако музиката не те избере, точно теб – каквито и тапии да имаш, точно от теб музикант няма как да стане.

Колко парчета, които могат да бъдат изтананикани от един милиард жители на планетата, е написала Кичка Бодурова? А колко – Чък Бери, чиято единствена квалификация е автомонтьор? А, освен това, Бери три пъти е бил в затвора.

Сетили ли са се пловдивските власти да искат от уличните си музиканти и свидетелство за съдимост? Ако поискат такова, от кандидатите за улични музиканти под тепетата незабавно отпада не само Чък Бери, но и Джери Лий Луис, Кийт Ричардс, Джим Морисън, Франк Запа, Мик Джагър, Ози Озборн, Леми... Няма смисъл да продължавам, нали?

„Ама така е в чужбина...” – казват управителите на майните. Демек, правим внос по „второ направление”. Нека се разберем: че някъде по света има някакви идиоти, това значи ли всичките им идиотизми да вкарваме тук?

От години нашите управници скенират световните практики и, където забележат някаква, която да забрани нещо – веднага я вкарват у нас. И тук постепенно става бунище от забрани, копирани отнякъде. Защото другото – свободите, някак не биват прекопирвани със същия ентусиазъм.

Защо, например, пловдивчани не вкарат друга една практика, внос от Америка – като примера на Джеси Вентура, който като губернатор на щата Минесота беше задължил всички заведения един ден в седмицата да пускат само парчета на Ролинг стоунс?

Всъщност, този филм, който се излъчва днес в Пловдив, аз вече съм го гледал. Бях на 20, когато един комунистически чичко с гордост ми обясни разликата между хаоса „на Запад” и реда при социализма у нас:

-Там всеки прави каквото си иска, а тук можеш да излезеш на концерт или да запишеш песни само, ако сме ти дали тапия...

Аз:

-Добре, де, Бийтълс нямат тапии. С тях какво щяхте да направите?

-Първо щяхме да ги накараме да завършат Естрадния факултет, а после щяхме да ги назначим за Бийтълс...

Обществото, изградено върху принципа „ние ще ти кажем, кой си и какво можеш да правиш” загина, както се очакваше – в опашки за хляб, тъмнина и студ. А там, където не ти искат тапия, за да те назначат за Бийтълс, тия приключения си ги спестиха.

Защо, по дяволите, културната столица на Европа иска да ни върне 35 години назад? И ще искам ли аз да ходя на гости (за да им видя културата, де) на хора, които от самото начало подхващат работата със забрани? Както са го подкарали, докато влезат в ролята на културна столица, вече ще са забранили дългите коси и брадите на гостите-мъже, както и късите поли и бритоните – на гостенките на града.

Май трябва да избързам с гостуването в града, в който съм роден. За да не ме посрещнат, ако много започна да отлагам, с милиционерски патрул, който да ме отведе под строй в най-близката бръснарница...

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

08.04 2015 в 12:40

Коментарите са излишни там където глупоста е всевишна

29.03 2015 в 13:18

Тук се сещам, как през 1984г. - октомври се явих за категория за DJ в младежки дом, във Варна. Изтеглих си билетче и на него пишеше "История на съветската естрада по време на Великата Отечествена Война"... Скъсах билета, изсмях се и напуснах изпита. Естествено кетап не взех... За сметка на това, такъв взе приятелят с който отидохме и му се паднаха "Партизански песни"... Вече 31 години и половина практикувам DJ-ството и мисля, че не лошо при това, докато приятелят ми си работи в сферата на БДЖ, а DJ така и не стана...

29.03 2015 в 13:08

Тук се сещам, как през 1984г. - октомври се явих за категория за DJ в младежки дом, във Варна. Изтеглих си билетче и на него пишеше "История на съветската естрада по време на Великата Отечествена Война"... Скъсах билета, изсмях се и напуснах изпита. Естествено кетап не взех... За сметка на това, такъв взе приятелят с който отидохме и му се паднаха "Партизански песни"... Вече 31 години и половина практикувам DJ-ството и мисля, че не лошо при това, докато приятелят ми си работи в сферата на БДЖ, а DJ така и не стана smile emoticon

29.03 2015 в 10:05

Отново да обърна внимание какво всъщност ни казват нашите управници, щото виждам, че продължавате да се дърлите ЗА или ПРОТИВ това дали човек може да бъде музикант без музикално образование. Оставяме това настрана. Дори приемаме, че изобщо не съществуват недипломирани музиканти.
По същество, посланието, което управата на града отправя към музиканстката общност, е следното: "Учете, щото ако не се дипломирате, няма да ви дадем да свирите на улицата!" Други опции изобщо не се спрягат.
То е, като да "мотивираш" хората да учат авиоинженерство, понеже в покрайнините на града има доволно много автосервизи, които се нуждаят от монтьори. Или да ги "мотивираш" да учат химия, понеже на запад се нуждаят от известно количество миячи на тоалетни (там се използват препарати; ergo: за химия иде реч).
С други думи, управата на родния ми град казва, не само на музикантите, но изобщо на интилигенцията тук следното:
Пръждосвайте се! Тук най-много да свирите на улицата, просейки монети от преминаващите. А тия, дето са без диплома (сиреч, не са ни "кихали" пари 5 години; пряко, или чрез държавната субсидия за всеки учащ), или да се пренасочат към друга дейност (заводче, цехче...), или да умират. Или тепърва да тръгнат да учат и "кихат", зер - улицата ги чака.
Мила родна картинка...

29.03 2015 в 01:49

Sostenuto, припомни ми от коя детска школа в Ню Орлиънс е започнал Луис Армстронг и коя консерватория е завршил? Дали е знаел какво точно значи Sostenuto?
Талантливите и запомнящи се естрадни изпълнители в България не са минали през Консерваторията. Да не говорим за фолклорните. Примери много. Не отричам необходимостта от обучение. Но само със солфеж не става. Нужен е талант.А ако талантът ти е много голям, можеш и без солфеж. Като Луис.

28.03 2015 в 22:36

Sostenuto, не само че си глух и кьорав ами и дребнав до смехотворност. Да, Allegro се пише с две L. пропуснал съм.Е?? Алегро ма нон тропо значи "весело, ма не баш:)" и се отнася за пуяци като теб!
И ощ веднъж, четеш ли какво е писл Дайнов и за какво "иде реч" или ей така искаш да се изкажеш:)
А да отговоря и на пуяк номер две - "Стига глупости" Да, анти-интелектуалщината е лоша работа, но не толкова колкото ПСЕВДО интелектуалщината! И усърдното скрибуцане, жално блеене, и дрънкане на измъчени "професионалисти.

28.03 2015 в 20:44

Дайнов,аре стига се праи на интересен!
И на малките деца е ясно че това е леко необмислен опит и леко сакато изпълнен опит на Пловдивска община да разчисти града от вмирисани субекти изпълняващи Радж Фукарата на пластмасова триола в съпровод с думкане по прясно калайдисан бакърен леген, не се праи на толко загрижен за правата на музикантите,щото ако те вържа да слушаш подобни изпълнения, след само трийсе минути ше си прегризеш сам крака за да избягаш от местопроизшествието.

28.03 2015 в 19:50

Дайнов все повече се влевичава :)

28.03 2015 в 17:58

Абсолютно подкрепям мнението на Sustenuto. Яд ме е на тази анти-интелектуалщина, която се проповядва наляво-надясно по отношение на музикантството. Редно е да се прави разлика между сериозно и системно обучени музиканти и дилетанти (тук вмъквам, че може и да не са завършили еди-къде си, тъй като и това не е гарант. Важното е да са се занимавали сериозно и да са усвоили известна част от материята, която иначе е безкрайна, както и да са имали досег с истински музиканти). А това, че консерваторията видиш ли спъва творческото ти развитие според мене е глупост, слушали сме ги тия приказки, даже им бях повярвал едно време. Знанието няма как да попречи, всеки истински музикант трябва да знае какво свири и какво се случва в музиката и да може да го анализира. Това е чисто и просто обща грамотност, каквато се изисква във всички професионални области.

28.03 2015 в 15:56

Ritchie Perkoff, 20 издадени албуми у нас и в чужбина не са критерии за музикантщина, както и "стържене" на китара, така както се изразихте. В музиката има познания и можене, другото е една самодейност. За първите изобщо не нужен документа, защото се учат и усъвършенстват в продължение на дълги години, стига да попаднеш при точните хора. Е, уви у нас и в чужбина все още музиката се учи както си трябва, при точните хора, и в специализираните учебни заведения по музика, а не в техническите, медицинските, икономическите да речем. Със сигурност да се наречеш музикант, не е достатъчно само "стърженето". Големите музиканти, оставили следа в музикалната история не са самоуки, всички са следвали приемствеността на предишните, учили са музика при най-добрите за времето си!