И пандемията някак взе да се оттегля.
Спомням си описанието на оттеглящата са епидемия от „Чумата” на Камю и въздишам: колко е една и съща човешката природа, природата въобще, и въобще – Нещата! Нещата не се изменят, нещата са все същите. The song remains the same. И в това има нещо стабилно и нещо успокояващо, но и нещо като че ли досадно. А и малко плашещо. Плашещо-успокояващо. Човек си казва: ами така ако вземе да се върне и нацизмът? Или Средновековието? А някои гневни и превъзбудени умници (има такива, знаете ги) веднага изтъкват, че знаят повече от нас, и казват: А, моля ви се, то Средновековието вече е дошло!
Е, не, не, не е чак дошло - казваме ние. Но наистина – щом нещата са си все същите – защо пък и да не дойде?
Повтарят се нещата, повтарят.
Но да оставим това. Както казва великият Даниил Хармс (умрял от глад в едно съвсем скорошно Средновековие в психиатрична клиника по време на Блокадата на Ленинград):
Живял един рижав човек, който нямал очи и уши. Нямал и коса, тъй че го наричали рижав съвсем условно.
Не можел да говори, тъй като нямал уста. И нос си нямал.
Нямал дори ръце и крака. И корем нямал, и гръб нямал, и гръбнак нямал, и каквито и да било вътрешности — също. Нищо си нямал! Тъй че не е ясно за кого става дума.
Я по-добре въобще да не говорим за него.
Я по-добре аз за възможни бъдещи Средновековия да не говоря, ами да ви разкажа за Открехването.
Вчера открих изложба в бившата "Лиляна Димитрова".
Лиляна Димитрова е била членка на РМС и вероятно затова е бившата "Лиляна Димитрова". Как пък на нас ни се случи - за има-няма един живот - куп неща да станат толкова зашеметяващо и смешно бивши?! Да се чуди и да се мае човек! Така де. Сега тази Лиляна Димитрова се нарича Културен дом Средец и вътре е и залата за весели ритуали (или нещо такова) - където хората се женят. А до мястото за женене (целувките само с маски, моля!) е галерия Лампион и в нея – щрак – моите картини.
Така.
Ето за открехването на културата. Три месеца имаше пандемия. Вероятно повечето читатели са забелязали това. Според мене най-ясно го забелязаха разни хора, които си изкарваха хляба чрез неща, които пандемията забрани с един замах: меките и леките неща в живота. Софтуерът на живота, така да се изразя, полуметафорично, полутехнократски. Целият този The Soft Parade, който се оказа, че не е толкова важен за никого – песни, танци, забавления, сбирки за похапване и кафенца и свещеното възвишено изкуство. Те бяха понабутани, с оглед безопасността, под масата. Зад ъгъла. Затворени в офиса. При лопатите и метлите.
За след пандемията.
Помните как казваше сапьорът Водичка на Швейк: След войната в пет при „Халбата”.
Културата отвори в седем, след пандемията.
Културата започна да се открехва. Едно от нещата, които особено пречат на културата, е страхът. И прикритото лице. Липсата на лице сама по себе си е дехуманизиращ знак, дехуманизиращ образ на антикултурното безличие. Страх и липса на лице. Но културата си показа носа, започна да се открехва. След пандемията – в седем.
Дали в България културата има врагове, които искат да я Няма? Това - ще рекат изнервените умници - е пък вече архитеория на архиконспирацията! Чак пък Някой да Иска в България културата да я Няма?!
Ха-ха – ще рекат те – ти, Калинчо, вече съвсем си изперкал! Кой ти гледа и кой ти се интересува от някаква си култура в България, че да иска и чак пък да я Няма??! Та тя, клетата култура, сама си се затваря и се разпуска – само да й шътнат през зъби, само да й скръцнат – и тя се самоуволнява, абдикира...
Но...
Но културата се открехна, в седем, след пандемията. Аз бях там. Аз съм там и видях.
Хората бяха с маски.
Хората полу се страхуват, полу не се страхуват. Тоест – за културата има полу-шанс. Тя ще изчезне, вероятно, ако хората са съвсем, изцяло наплашени. Могат ли да бъдат изцяло и напълно уплашени хората? Вероятно да. Не дай си Боже. И с истински плашила ли могат да бъдат наплашени или с фалшиви? Вероятно – и с едните, и с другите. Пази Боже и от едните, и от другите.
Хората на моята изложба не се прегръщаха и бяха с маски. Но пък се и прегръщаха, и не всички бяха с маски. Всичко, ако не сте забелязали, в истинския свят, е и така, и точно обратното.
Аз обявих, докато дрънках разпалено за Фовизма на Андре Дерен, Анри Матис и Морис Вламенк, че половината пари, които ще спечеля от продажбата на картини, ще даря за пострадалите от пандемията.
Някои от по-артистичните дами от публиката направиха доста странни, учудени физиономии. В смисъл, как така? – все едно питаха те – нали ти си от противниците на цялата тая истерия? А сега – жертви на пандемията, дарения, твърде конюнктурно го раздаваш, момче – така все едно казваха те. Но аз уточних: Смятам, че най-пострадали от пандемията бяха тия, които бяха затворени без работа и без капка сигурност в бъдещето...творците на свободна практика, да речем...
После се сетих в миг, че куп други хора са били също толкова притиснати. Но нали самият аз съм творец на свободна практика. Та нямам ли право да мисля ограничено и да се сещам за близките си и подобните си? Както всъщност правят всички хора?! Но все пак казах: може би и ресторантьорите...
И след това, естествено, въздъхнах и казах: И Бог да прости починалите от проклетия Ковид -19. Защото винаги съм знаел, все пак, че да си жив е по-важно от това да си удовлетворен или пък щастлив. На първо място – бъди жив.
И физиономиите на по-артистичните дами се върнаха към изходното си положение, те закимаха с глави: да, да, правилно. Наистина хората на изкуството пострадаха най-много! И то – тия, които не чакат на никоя хранилка...
И аз – все едно чул мислите им – казах: Защото истинският човек на изкуството не чака на никоя хранилка! И сам се бори и творейки – той твори и красота за другите и хляб за себе си!
Но идва пандемия или някаква друга напаст – Средновековие или заразна глупост – и човекът на изкуството отива или в концлагер, или по дяволите...
Затова трябва да се помогне. Символично. Все пак човек живее в свят от символи.
Знаете ли – казах по-късно аз, продължавайки своя монолог пред публиката, по време на открехването на културата (моето открехване) – хрумва ми следното: Ще взема да даря тия примерно хиляда, или колкото там се съберат, лева...на някое номенклатурно писателско или творческо кафене...създадено от блажната власт за тия, които й угаждат. Ще вложа парите там. И ще кажа така: Ето – тия пари са дарение от мен. Знаете – повечето изпаднали и свободни творци си пийват. Но сега нямат особена възможност. Казват – вдъхновението било във виното. Може и така да е. (някой стар барман ще се изсмее – ти ли пък не знаеш това?) Но така де – свободните творци го загазиха. И три месеца – ни пари, ни вино, ни надежда, ни вдъхновение...Или нещо такова, нали така? Ако от щаба кажат, че не съм прав – ще си замълча.
Ще вложа парите в това заведение...и нека един определен списък, една Номенклатура, но такава – създадена от мен – от изпаднали творци-ангели – да идват и да пият тук, по няколко питиета. В продължение на седмица...на месец. Колкото стигнат парите. И да пишат, и да творят. Вдъхновени от моето вино.
А да се получи и едно, така да се каже, омесване на пластовете. Угодните и хранените да видят и да се посмесят с тия – неугодните и нехранените, които никога не са получавали държавен апартамент заради артистичните си заслуги към държавата.
Ей така казах на публиката.
И публиката се засмя. После почнаха да купуват картини.
До момента съм събрал хиляда лева за моя проект.
Ще видим.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир