Репортери без граници: БНТ отразяваше пристрастно изборната кампания

OFFNews Последна промяна на 11 август 2021 в 09:54 4627 0

Международната организация "Репортери без граници" (RSF) призова политическите сили в новия български парламент да проведат дълбоки и системни реформи за укрепване на независимостта на обществените медии, след като според организацията Българската национална телевизия (БНТ) е нарушила законовото си задължение да осигури безпристрастно отразяване на кампанията за предсрочните парламентарни избори, проведени на 11 юли. RSF цитира в подкрепа на наблюденията си доклад на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ), според който БНТ е предоставила повече ефирно време на ГЕРБ.

"По БНТ1, в сутрешния и вечерния праймтайм, всички участници получиха общо 28 минути, които бяха насочени предимно към ГЕРБ (17 минути), предимно в положителен тон", се казва в доклада на ОССЕ в частта, посветен на медийното отразяване на кампанията.

"Неспазването на неутралитет и равнопоставеност от страна на БНТ при представянето на конкуриращите се политически партии беше още по-нагло, защото малко след парламентарните избори, проведени на 4 април, тогавашното правителство на министър-председателя Бойко Борисов отпусна еквивалента на допълнителни 10 милиона евро на телевизията, за да покрие натрупаните ѝ дългове", допълват RSF. Някои от събеседниците, с които на ОССЕ е разговаряла преди изготвянето на доклада, са определили това разпределение като "награда за благоприятна редакционна политика".

Пристрастията на БНТ предизвикаха сблъсък между министъра на културата Велислав Минеков и генералния директор на БНТ Емил Кошлуков, политическо назначение, който е бил програмен директор в телевизионния канал на крайнодясната политическа партия "Атака". Минеков призова Кошлуков да подаде оставка с мотива, че БНТ е нарушила закона, като е фаворизирала ГЕРБ, и като държавен субект е застрашила националната сигурност, пише още в позицията на "репортери без граници".

Оттам допълват, че след това, на 28 юни, Ивелина Димитрова подаде оставка като член на Съвета за електронни медии (СЕМ), като заяви, че той се е оказал безсилен да направи каквото и да било по отношение на медийните пристрастия преди изборите. "Личните нападки не успяват да създадат атмосфера, насърчаваща търсенето на отговори на въпросите, които обществото очаква", каза тя.

"Липсата на независимост на БНТ се задълбочава от необоснованите откази за продължаване на договорите и уволненията или принудителното напускане на десетки служители по времето на Кошлуков. От юни насам бивши журналисти от БНТ, сред които Искра Ангелова, чийто договор беше прекратен през 2019 г., настояват за оставката на всички членове на СЕМ и за промяна на правилата за избор на членове на СЕМ, така че в него да бъдат включени хора без политически връзки, които са признати за професионалните си способности", се казва в позицията.

"Подкрепяме тези журналисти в усилията им да постигнат реформа в тази обществена телевизия, която заслужава внимание от страна на властите", заявява Павол Шалай, ръководител на отдела на RSF за Европейския съюз и Балканите. "Време е парламентът, избран на последните избори, най-накрая да проведе задълбочени, системни реформи, за да се справи с липсата на независимост на обществения оператор. Призоваваме също така законодателите да се заемат с предложенията, направени от RSF преди изборите, с цел да се измъкне свободата на медиите от задънената улица, до която е стигнала в България, която е на най-ниското място от всички страни в ЕС в нашия индекс за свобода на печата", пише още в позицията.

OFFNews потърси БНТ за коментар. Ще публикуваме позицията, когато я получим.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови