Преподаватели от ФЖМК за новата тв Алма матер: Журналистиката не е шоупрограма

Последна промяна на 09 ноември 2018 в 15:55 1686 0

Преподавател от Факултета по журналистика и масова комуникация (ФЖМК) на СУ написаха отворено писмо по повод разразилия се публичен дебат около университетската телевизия Алма матер.

Както OFFNews съобщи, отскоро телевизията е с ново ръководство, за директор бе назначен актьорът Башар Рахал, а медията се управлява по нов модел. По предложение на ректора тя е дадена на външна продуцентска компания (договорът за това засега не е показан публично) срещу инвестиции и евентуални рекламни постъпления. Очевидно споразумение с такава компания вече има, защото малката университетска медия обяви национален кастинг за водещи, сценаристи и организатори. Клипът за този кастинг пък стана широко коментиран в социалните мрежи заради сексистки елемент - студентката Цвети и шефът ѝ (Рахал) си разменят съблазняващи погледи пред камерата), както и заради посланието си - "Годината, в която стана известен". Според много от коментиралите видеото той принизява журналистическата професия до евтино търсене на популярност.

В отвореното си писмо преподавателите от ФЖМК (пълният им списък - по-долу) посочват, че журналистиката "не е шоупрограма, а публична гражданска професия, която има сериозен ангажимент към обществото."

Ето пълния текст на позицията им:

Ние, преподавателите по журналистика от катедра „Радио и телевизия“ на Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет, се ръководим от убеждението, че журналистиката не е шоупрограма, а публична гражданска професия, която има сериозен ангажимент към обществото. Именно университетът е мястото, в което студенти и преподаватели, заедно, утвърждаваме професионалните стандарти. Убедени сме, че лошият вкус е лоша реклама.

Академичната общност не е стока, която се продава и купува.

В този смисъл "шеговитият" клип на Университетската телевизия "Алма матер" не бива да бъде подминаван като младежка провокация.

Смущаващ е не само клипът, но и пълната липса на прозрачност за това кой носи отговорност за него. Ние продължаваме да не знаем кои са членовете на Управителния и Програмния съвет на телевизията. Не знаем кой и какъв е външният продуцент, който ще се разпорежда с публичната собственост на Университета (материална и символна), но знаем какъв ще е крайният резултат от това. И той не е в полза на обществото.

Нека запазим Университета като място на свободния дух и да не го превръщаме в търговска площ на подменени академични ценности.

Доц. д-р Вяра Ангелова, ръководител на катедра „Радио и телевизия“, ФЖМК-СУ

Проф. дсн Снежана Попова

Доц. д.н Венцислав Димов

Доц. д-р Орлин Спасов

Доц. д-р Жана Попова

Доц. д-р Светлана Божилова

Гл. ас. д-р Лъчезар Точев

Ас. д-р Петър Айолов

гл. ас. д-р Ралица Ковачева, катедра "История и теория на жуналистиката", ФЖМК

доц. д-р Поля Иванова, катедра "Комуникация и аудиовизуална продукция", ФЖМК

Междувременно в интервю за сутрешния блок на Нова телевизия директорът на телевизия Алма матер Башар Рахал коментира, че не е очаквал клипът за националния кастинг да има такъв ефект.

„Лоша реклама няма, ако човек може да си я защити“, смята той. И добави, че телевизия Алма матер съществува от девет година, а едва сега всички са чули за нея.

„Инвестирахме около 50 лева в този клип, а в момента той се върти по всички медии“, каза Рахал. Актьорът подчерта, че провокацията е била търсена. Той не мисли, че видеото е сексистко или подценява професията, защото било замислено като „пародия и скеч“.