Големият сблъсък на Австралия с Гугъл

Развитието на спора може да доведе до глобална промяна в отношенията на техгиганта с медиите

Мая Младенова Последна промяна на 30 януари 2021 в 09:08 3535 0

Снимка Pixabay

Може ли Google да спре търсачката си в Австралия? Или да бъде задължен да плаща за показване на новините на местните медии?

Отстрани и двете хипотези звучат почти еднакво невероятни, но именно те са в основа на големия спор между държавата континент и технологичния гигант. Австралия иска Google да плаща, за да показва съдържание от австралийски медии. В отговор компанията заплаши да деактивира търсачката си на територията на страната.

Конфликтът е следен с интерес в целия свят, тъй като може да създаде прецент и за други държави.

За какво настоява Австралия

Страната изготви проектозакон, който ще задължи Google и Facebook да плащат лицензионни такси на австралийските медии за споделяне на тяхното новинарско съдържание. За неспазване на това задължение са предвидени глоби в милиони. Управляващият директор на Google за Австралия Мел Силва заяви пред ресорната комисия в сената, че ако проектозаконът бъде гласуван, компанията няма да има друг избор освен да блокира достъпа до търсачката в Австралия, макар това по думите ѝ да е последното, което Google желае.

Премиерът на Австралия Скот Морисън, от своя страна, заяви: "Ние не отговаряме на заплахи. (...) Австралия изготвя собствените си правила за нещата, които можете да правите в Австралия. Това се прави в нашия парламент."

"Това ще стане в целия свят. От всеки пазар ли ще се изтеглите", контрира австралийският сенатор Рекс Патрик. 

Google даде знак, че е склонен да преговаря с издателите за лицензионните такси. Според технологичната компания обаче проектозаконът отива твърде далеч. Той би задължил Google да плаща не само при пълен преглед на новинарските статии, но и за споделяне на линкове към новини. Според Мел Силва този принцип подкопава начина на действие на търсачките.

Проектът предвижда още как да се решават възникнали спорове по закона. Ще бъде създаден арбитражен модел, в който австралийски съдия ще определи размера на лицензионната такса, ако издателят и технологичната компания не успеят да се договорят. Според Google този механизъм ще доведе до непредвидими финансови рискове.

Интернет търсачките печелят много от медийното съдържание, докато в същото време медиите имат чувствително по-ограничени приходи от него. Според Google издателите имат полза от платформата, тъй като чрез нея потребителите се насочват към техните сайтове. Издателите, обаче, очакват по-голям дял от приходите под формата на лицензионни такси. 

Планира ли ЕС сходна стъпка

Европейският съюз прие 2019 директива относно авторското право и сродните му права в цифровия единен пазар (т.нар. copyright directive). Държавите членки трябва да я приложат в законодателствата си до 7 юни 2021 г. Тя е в синхрон с автралийския проектозакон и предвижда издателите да получават дял от приходите на интернет платформите като Google, когато се споделят журналистически материали. Технологичните компании генерират приходи, например, като публикуват реклами до показаните резултати от търсене.

Европейската директива обаче не предвижда толкова изисквания към техплатформите като Google и Facebook. Позволява се те да показват без такси кратки фрагменти от медийното съдържание. Липсва и арбитражният модел за определяне на заплащането.

В света вече има прецеденти

В България директивата все още не е приложена. Тя обаче вече дава резултат в някои европейски страни. Съвсем наскоро, на 21 януари 2021 г., френски издатели постигнаха споразумение с Google как да работят новите правила. Подписани засега са само няколко споразумения с големи френски вестници. Сред тях са Le Monde и Le Figaro. 

Има и други прецеденти. В края на 2020 г. Google стартира инструмента за подбор на качествено новинарско съдържание Google News Showcase. Засега той работи в Германия и Бразилия. Медиите, чието съдържание е достъпно там, получават отчисления от приходите.

Преди дни Ройтерс информира, че е постигнала споразумение да стане първата глобална информационна агенция, която ще участва в Google News Showcase. Ройтерс и френските вестници не разкриха финансови подробности, нито начина, по който ще бъдат калкулирани отчисленията. Процесът обаче е задействан и вероятно новините за издателите скоро предстоят.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови