Ексклузивно Най-близкият съратник на Стивън Хокинг проф. Томас Хертог в студиото на OFFNews (видео)

Брюксел инструктира 15 мегакомпании да спрат рекламата си в ''прокремълски медии'' в България (обновена)

OFFNews 28 април 2024 в 08:00 10583 12

Снимка Getty Images

15 големи търговски марки като Lidl, Coca-Cola и L'Oréal трябва да спрат да рекламират в прокремълски медии на Балканите, инструктираха депутати от Европейския парламент пред компаниите в писмо, предаде авторитетното брюкселско издание Politico

Според депутатите петнадесетте марки трябва "стриктно да преразгледат рекламните си политики, за да гарантират, че разходите ви не финансират, дори и неволно, медии, известни с разпространението на вредна дезинформация".

Писмото е било изпратено в четвъртък от българския консервативен евродепутат Андрей Ковачев и още 15 депутати от дясноцентристката партия, либералите, социалистите и Зелените.

Компаниите, към които е насочено писмото, са Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L'Oréal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung и Amazon.

Пред Politico Андрей Ковачев коментира, че "антидемократичните разкази от злонамерени сили са сериозна заплаха за нашата демокрация", особено в тази ключова за света изборна година.

Междувременно експерти по дезинформация предупреждават за нарастваща вълна от фалшиви новини онлайн и чуждестранни опити да се повлияе на вота преди парламентарните избори през юни.

"Много медийни организации, които разпространяват прокремълска дезинформация, често използват реклама, закупена от реномирани компании, за да засилят доверието в тях", заяви Ковачев.

Според него въпросните компании невинаги са наясно, че в крайна сметка могат да "подкрепят проруски пропагандни канали".

Всъщност зад този политически ход стои базираната в Бюрксел неправителствена организация - Балканската инициатива за свободни медии. 

Въпросното НПО съобщи през 2023 г., че глобални марки чрез агенции и рекламни фирми харчат стотици милиони евро за сръбски и български медии, които разпространяват правителствена пропаганда и подкрепяни от Кремъл разкази, свързани с нахлуването в Украйна.

"Не става въпрос само за пари", пише в писмото от ЕП. Според подписалите се евродепутати марките, сключили договори с т.нар. "пропагандни медии", по този начин им дават легитимност и засилват разпространението и въздействието на дезинформацията.

Членовете на ЕП искат от компаниите да застанат на страната на "истината и почтеността, като внимателно преразпределят рекламните бюджети от платформи, които компрометират тези основни ценности".

Засега единствено от Lidl са реагирали на публикацията на Politico - с думите, че нямат договорни отношения с нито една "проруска медия в България".

Ден по-късно от Лидл България ни изпратиха следната позиция, публикуваме я без редакционна намеса:

"Лидл България прекрати бизнес отношенията си за реклама с информационна агенция Блиц в началото на 2023 г., а медийното си партньорство - в началото на 2024 г. Нямаме договорни отношения за реклама или медийно партньорство с каквито и да било проруски медии в България.

Сътрудничим си с медии като Offnews, Mediapool, сп. Мениджър, Investor, Dir.bg и медийни групи, сред които Медийна група България, Economedia, Webground, Web Media Group, Netinfo.

В допълнение, с най-голямата си инициатива за корпоративно социална отговорност „Ти и Lidl за по-добро утре“, Лидл България подкрепя социално значими граждански проекти с цел хората да водят по-качествен и пълноценен начин на живот в цялата страна. Една от подкрепените области по тази програма - "#BeVocal", е реализирана в партньорство с Асоциацията на европейските журналисти - България. Фокусът на финансирането по този приоритет е повишаване на информираността за гражданската енергия в страната и повишаване на медийната грамотност сред местните общности. Нашата цел е да насърчим диалога и ефективната комуникация между гражданите, техните организации, компаниите и медиите, както и да популяризираме обществено значими теми. Лидл България подкрепя медийни и журналистически проекти, които стимулират социалната промяна, борят се с дезинформацията и фалшивите новини и създават съдържание на обществено значими теми."

Този документ (или друг продукт) е създаден в рамките на инициатива „Информация срещу дезинформацията“ , финансирана от Европейския съюз и фондация „Институт Отворено общество – София“ (ИООС). Изразените възгледи и мнения са единствено на авторите и не отразяват непременно тези на Европейския съюз или на Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA) или на ИООС. Нито Европейският съюз, нито EACEA, нито ИООС могат да бъдат държани отговорни за тях.
Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

2550

12

alfakentavur

28.04 2024 в 12:25

Копирайте линка, махнете интервала преди vojnata и ще ви се отвори.
Вероятно системата на Офнюз добавя интервали за да не излизат такива линкове на един огромен дълъг ред.

870

11

Constanza

28.04 2024 в 12:16

alfakentavur, отваря се само сайтът на бтв.

Но собственикът е руснак, избягал от Русия през 2008 г. Ето една статия отпуска медия.

https://ochevidcy.com/viktor-bakurevich/

2550

10

alfakentavur

28.04 2024 в 11:45

Едно не съм запомнил. Не говори на руски, а на българо-руски. Все пак. Ето интервюто.
И под всяка Берьозка пише "Верига руски магазини".
Нямам време, нито желание на нещо под чието име пише "верига руски магазини" да търся в Търговския регистър собственика. Пък и често собственикът там не е реалният.

https://www.btv.bg/shows/tazi-nedelia/video-sabota/viktor-bakurevich-nito-edin-istinski-rusofil-ne-mozhe-da-bade-za- vojnata-v-ukrajna.html

2550

9

alfakentavur

28.04 2024 в 11:35

Точно няколко дни след началото на войната гледах по телевизията интервю със собсвеника. Името му беше руско. Говореше на руски.
Нито веднъж не спомена да е от Украйна или нещо подобно. Да, разграничи се, каза че не я подкрепя. Няколко месеца дори на витрините на магазините имаха плакати, че са против войната.

Чувал съм слухове и че собственикът е украинец. Сега пък българин.

Излиза, че по телевизицята се появява руснак, който се представя като собственик на Берьозка, а всъщност не е.

На какво да вярвам?

345

8

Джендо Джедев

28.04 2024 в 11:34

поп Дръвчо,

Точно! Което немалко ме изненада навремето.

15914

7

поп Дръвчо

28.04 2024 в 11:26

Нищо руско няма в Берьозка.

Собственикът е българин, заявил е твърда подкрепа за Украйна още от началото на войната.

Стоките са 80% от ЕС, останалото от Украйна и съвсем малко от Беларус.

Продавачите масово са украинци

2550

6

alfakentavur

28.04 2024 в 10:03

Аз не си купувам руски стоки от година след като се появиха магазините Берьозка. До тогава си бях купил от там две-три неща, не повече.

Газът и нефтът бяха най-важните, нали така? Отървахме се от руските такива. Какъв е проблемът да спрем да внасяме руски тапети и прочие кинкалерия като повече от веднага и от лесно по-лесно ще се намери заместваща такава? И не непременно китайска.

9347

5

Анализи

28.04 2024 в 09:37

Много бавно действа цивилизования свят. Империята на злото трябва да бъде премахната от раз.

1005

4

ПР

28.04 2024 в 09:22

Да,само в Россия,КНДР и КНР царят демокрация,истински човешки цености,мир в душите и добруване в сърцата.Хората си карат "Масквич",китайски модел,всякакви джендър отрепки гният в затворите,колониите или са на първа линия край Авдеевка.Хората там са носители на морал и чест,обединени около светлите личности на Вождовете си.Да кажем НЕ на прогнилия,ретрограден колективен Запад!Честита Цветница!

3251

3

динозавър

28.04 2024 в 09:06

Лидл и Кауфланд не само, че рекламират в проруски медии. Те продават руски стоки. Например руска водка. Ние пък е добре да спрем/намалим пазаруването в кремълските магазини.
 
X

Най-близкият съратник на Стивън Хокинг проф. Томас Хертог е в подкаста на OFFNews