Поредният национален фестивал за авторско парче (и цялостно представилата се рок банда с него и поне още едно) на Милена Славова вече е в историята. Отново с „квалификации” в „RockIt” и финал в „Маймунарника” в две чудесни вечери: с преобладаващ екстремен метъл и доста групи, които вече познават тази сцена от предишно участие. Казват, че повторението било майка на знанията. Вижте какво съм написал в „отчета” от миналогодишния конкурс за две тогава останали в подножието на призьорите групи – миналата година не взеха награди, сега са отличници. Врачаните High Voltage (вече променено име на Roadwire и – ако не бъркам – нов вокал) и русчуклиите от Born for Vengeance са с двете най-ценни победи в 9-то издание на „Силата на рока”.
И тази година Министерство на културата е подало ръка на Милена в упоритото и́ начинание. „Форте мюзик” предоставят ваучери на наградените за закупуване на техника, „Z Рок” е обещало да върти по радиото записаното отличено парче (когато това стане в студиото на „Мастило”, които помагат с това). Не че Милена не е платила от джоба си хотели и плакати, но тя свикна. Вече стана „традиция” да не очакваме телевизии, музикални репортери от медиите или някои от по-зрелите колеги на музикантите – едните да отразят, другите да поогледат за следовници. Къде ти?... Важно е, че на фона на един тон оглозгани ребърца и още толкова изпита бира в „Маймунарника”, на една по-хубава и заслужена сцена момчета и момичета от 4-5 български града показаха, че искат да свирят тази музика, репетират здраво и не им пука за вече 30 години бременният БГ-"музикален бизнес". Който „ражда” само димитровградски продукти и тук-там някой „намерил се” или „гласовит” БГ-талант.
Журито
След финала, пред метрото на бившото легендарно „Синьо кафе” (т.е. също бившия ст. ”Дружба”, днес спирка „Стадион В.Левски”) – се видяхме с Кедъра и му казах, че двете вечери е имало много трашметъл, че тази година главно май беше трашметъл. Кедърът (когото, все пак, са махнали от БНТ; и в ОФФнюз няма как да се научи, защото никъде не е казано, просто го известили писмено) ми рече: За фестивала хубаво, но иначе всичко изобщо е траш, без метъл.
Най-хубавото, за което се сетих, ако инатливо се абстрахирам от повсеместния траш, е че и двете вечери – в бара и на откритата сцена – който и да свиреше, почти всичките им колеги-участници (от Враца, Пловдив, Русе или София) се подреждаха отпред и окуражаваха искрено, припяваха, викаха имената им. А почти всички свирещи благодариха на публиката и пожелаваха на другите успех. Ако не си направиш сам купона, кой да ти го направи – телевизиите ли, пишман-продуцентите ли?
Впрочем, видяхме се и с небезизвестния Антон Ив.Симеонов (дошъл на гала-вечерта), БГ рок-деец с непресъхващ дух, известен в средите като Тони „Кирката” – покрай неговия фестивал от славното минало. Да напомним само, че въпреки шеговитото прозвище, иди обяснявай на шотландците, че това са сходни фонеми в двата езика, Тони е дал много на „църквата на рока”. Е, сега е кандидат за кмет и за общински съветник на район „Красно село” в столицата. (Това може ли да се напише? – Гласувайте с бюлетина № 63, ако искате повече рок в следващия му евентуален мандат.)
Фестивалът, издание 9-то. Четири от селектираните за участие групи не се явиха в клуба първата вечер (3 от София и 1 от Варна). В журито също имаше непредизвестени рокади. Вездесъщият в досегашните издания организатор ВаГро(то) се разболя. Освен Милена, Иво Кицов (пишещ ветеран не само в журито на „Силата на рока”) и моя милост, компетентно съучастие прибавиха китариста Стиви Кънев (отговаряше за тоналните наблюдения кой какво и как свири и дали останалите от бандата успяват в синхрона) и рекламния специалист Ани Канева (която дебнеше реакциите на публиката, защото една от наградите бе от името на дошлите фенове).
Съвсем сериозно: много „траш” и „дет” се разля в конкурсната програма. Тази година липсваха пънка, по-класическия рок, но децата от двете групи на школата на Драго (The Roost и Rebels, участници и миналия път) донякъде компенсираха изключенията от екстремния метъл. Най-малкият китарист там вече е на 9 години, а момичетата са още по-уверени и наперени. Този път не стигнаха до финал, но причината бе, че всички бяха адски добри, а местата на „галата” бяха 7 от 14.
Rebels, малко пораснали
Другото чудо, което плати данък на ситуацията „странник сред агресори”, бяха „Конгал” от Пловдив. Трудни са за описване: ирландско-българска прогресив-тиътър формация с богат инструментариум (вкл. цигулка, флейта и контрабас – който не използваха) и истински сценичен спектакъл. В него неколцина (като луди герои от Трейнспотинг) прокламираха държавата „Уга-Дуга”, а другите пееха ирландски приказки за банши и български политико-трансцедентални истории; конкурсното им парче се наричаше „Духът на (Тодор) Живков”, но пък беше на английски.
Конгал от Пловдив, Ирландия
Вашият рок-хроникьор и тази година даде по една точка повече на онези, които пяха на български – ала това не промени особено подреждането на призьорите. Брояха се на пръстите на едната ръка, а и конкуренцията бе жестока. Rebels (5 момичета и порасналия с една година китарист), The Roost (3 момичета в основата), Sakar (една, но не конкурсната песен – на български) и пловдивчаните от Loners on the Hill не се бяха притеснили от вечния довод в спора, че „английският е езика на рока”.
Имаше няколко музиканти, които впечатлиха не само журито с работата си с инструмента. Барабанист и басист получиха изненадваща вкусна награда от заведението – ребърца с бира – защото бяха същисали даже печащите мръвки с таланта си.
Вечеря от заведението
Врачаните са израсли много в музикално отношение. На финала бяха мъничко „по-тихи”, но звучаха като от студиен запис и обиграното им представяне им осигури мощна агитка пред сцената. Заслужиха си овациите. Русенлиите (групата беше с бели ризи – вокалистът им с черна) също знаеха как да контактуват с публиката, на тях пък се развихри единственото пого за вечерта. Вторият вокал малко им куцаше, но ако колегите им от Северо-западна България не се бяха явили, щяха вероятно да са първи.
Roadwire, Враца
Born For Vengeance, Русе
Пловдивското нашествие (4 групи за участие, една неявила се и три на финала) и тази година остави само положителни впечатления. Онези от „червения спусък” взривиха публиката още на „квалификациите”, заслужиха си и третата награда. Atroposy (след участие в тамошния „с’Куул фест” това лято) също забиха достойно и тук своите дет-опуси с раздвижени тонални елементи.
Sakar (но от София) вече олихвяват апетита за зрелост. Групата е само на 2-3 години, но има полуфинал на Hills of Rock '18 и награда за авторско парче от Стражица '18. Бившите хасковлии взеха втората премия в „Силата на рока 2019” и вокалистът им си „заяви” място в супергрупата на гласищата.
Sakar от София
Наградите:
Първа: Roadwire (бивши High Voltage) от Враца
Втора: Sakar от София
Трета: Red Trigger от Пловдив
Награда на публиката: Born for Vengeance от Русе
Толкова за тази година. Догодина трябва да юбилействаме и силата на рока да не се поддава дори на измерване. Има кой (и да организира, и да свири, и да слуша и да куфее) да празнува. Защото това си е един празник на българския рок, колкото и траш да ни затрупва отвсякъде ежедневно. В държавата, дето не е лесно да си тиква в задния двор на естрадната музика. Но ти сам си избрал съдбата си – да бъдеш вечната черна овца.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)