Заглавието на централната изложба на Международния фестивал за дизайн и визуална култура One Design Week тази година е “Being Post-Digital" ("Постдигитално съществуване”).
Куратор на изложбата е Рене Беекман. Ще може да я видите в две галерии в Пловдив – Дружество на пловдивските художници (ул. „Гладстон“ 32) и Градска художествена галерия ( ул. „Княз Александър I“ 15) между 19-ти и 28 юни.
На откриването ще се проведе специално издание на срещите „Доркбот София”, като този път то ще е под мотото “Доркбот Пловдив #1”. По време на „Доркбот Пловдив #1” няколко от художниците ще направят презентации за своята работа. Публиката ще има възможността да задава въпроси и да разменя идеи с авторите и куратора.
“Being Post-Digital" ще покаже работи на близо 20 автора от 8 различни страни.
Заглавието на изложбата произлиза от книгата “Дигитално съществуване” на Николас Негропонте от 1995 г. В книгата си той описва прехода от аналоговия към дигиталния свят.
През 2000 г. известният композитор на електронна музика Ким Каскон въвежда за пръв път думата “постдигитално”. Оттогава терминът е широко използван в дискусии за съвременно изкуство и култура. Той описва ситуацията, в която вече не сме загрижени от това да станем дигитални. Нашият свят вече е напълно дигитален и това дълбоко променя начина, по който живеем, работим и мислим. Дигиталното вече не е инструмент, а практика, която има отношение към света.
Повече за художниците
Ади Вагенкнехт е американска художничка, която живее в Австрия. В изложбата ще участва с работата си “Black Hawk Paint”. Работата е отчасти пърформанс, отчасти политическо изявление. Тя използва дрон вместо четка и създава живопис, която провокира смесени чувства на романтика към технологията и творческата експресивност.
Работа на Вагенкнехт комбинира хакване на готова технология с концептуално изкуство. Художничката е член на Free Art & Technology (F.A.T.) Lab, Taco Bell Drawing Club и е председател на Open Hardware Summit в MIT. Сред проектите й е Deep Lab - колектив от изследователи, артисти, писатели, инженери и културни продуценти, които се интересуват от темите за личното пространство, наблюдението като начин на контрол, сигурността, анонимността и събирането на данни в голям размер.
Ади Вагенкнехт “Black Hawk Paint”. Снимка: bitforms gallery, New York.
Албена Баева е млад български художник, чиято работа често поставя под въпрос социалните модели, норми и поведение. В нейните произведения технологията свързва, но и често подрива нашите очаквания, като ни дава шанс да разберем по нов начин себе си и отношението ни към света. В “Being Post-Digital" Баева ще покаже своята работа „Последният Бенджамин“ - интерактивна инсталация, в която едно растение предизвиква публиката да бъде физически активна до степен на изпотяване, за да може то да оцелее по време на изложбата.
Албена Баева „Последният Бенджамин“. Снимка: Зоран Георгиев.
Младата унгарска дизайнерка и текстилен артист Жанет Сирмай представя проекта “Soundweavings”, създаден съвместно с фолк музиканта и композитор Билан Таркани-Ковач. Традиционни унгарски бродерии се превеждат в звук посредством перфокарти и малки латерни.
Карл-Йохан Росен се интересува от въпросите какво означава да съществуваш като дигитално тяло и като софтуерен процес. Работата му е проучване, което комбинира изкуство, инженерство и научна работа. Резултатите понякога показва като произведения на изкуството, друг път като софтуер или текст. В изложбата Росен ще представи работата си “I speak myself into an object”. Проектът му едновременно е книга и компютърна програма. Компютърната програма съдържа дизайна и оформлението на самата книга като част от кода й, който е и съдържанието на самата книга. Когато стартираш софтуера, той възпроизвежда оформлението на книгата със софтуерния си код като нейно съдържание. Съдържанието на книгата е написано на програмния език C++. Този език обикновенно е предназначен да бъде писан от хора и четен от компютри. Когато четем книгата на глас, този програмен език се превръща в говорим език и ни дава възможност да разберем кода по нов начин.
“I speak myself into an object” на Карл- Йохан Росен.
Красимир Терзиев е утвърден български художник, теоретик и преподавател в програмата “Дигитални изкуства” в НХА. В изложбата той ще участва с инсталацията си “Без заглавие (Moon Paradise)”. С тази работа Терзиев поставя под въпрос усещането ни за реалност, интимна близост и космическа дистанция.
Творбите на Терзиев са представяни в Argos Centre for Art & Media (Брюксел), MuHKA (Антверпен), Mucsarnok/Kunsthalle (Будапеща), Generali Foundation (Виена), TATE Modern (Лондон) Stedelijk Museum (Амстердам), St. Lois MoCA, Renaissance Society (Чикаго), The Kitchen (Ню Йорк), Museum of Contemporary Arts (Белград), и 9th. Cairo International Biennale (Кайро).
Красимир Терзиев - инсталация K.T.Cosmpolis, ИСИ - София, 2013.
Австрийската художничка LIA е един от пионерите в сферата на дигиталното изкуство. В изложбата “Being Post-Digital" се включва с “Filament Sculptures”. Това са серии от обекти, създадени в резултат от рисуване на 3D принтер. LIA директно пише кода като инструкции за движението на главата на принтера, като прескача стандартен етап на софтуерно моделиране.
Стефан Дончев е млад български художник, който хаква софтуер и хардуер, за да покаже новите взаимоотношения между нас и технологията около нас. Дончев ще представи инсталация, специално създадена за изложбата. В нея той замества обичайния компютърен интерфейс – екран и клавиатура — със сензорен интерфейс, състоящ се от метални жици и малък принтер. Докосвайки жиците, можем да пишем или рисуваме на принтера.
Творбата на Стефан Дончев.
Белгийският художник Фредерик де Уилде работи на границата между наука и изкуство. Де Уилде се интересува от творческия резултат при пресичането на двете области и от хакването на квантовия шум, основата на нашата вселена. За да създава своите творби, той работи с различни лаборатории и университети от цял свят, включително лабораториите на НАСА. В изложбата де Уилде ще покаже две малки скулптури, които са направени посредством данни от квантово измерване, направено в лаборатория в Австралия.
Една от творбите на Фредерик де Уилде.
Към изложбата се включва и холандският дизайнер и дигитален артист Хилес де Брок, който ще представи своята инсталация “The new public space”. Работата представлява дигитален генеративен билборд, който постоянно се променя, като използва данни от интернет.
Изложбата “Being Post-Digital” включва още три проекта на студенти от Художествената академия в Нови Сад, както и творби на петима млади автори от магистърска програма „Дигитални изкуства“ на Националната художествена академия в София.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста