Въпреки решението на Върховния административен съд ЦИК отново забрани използването на медийните пакети за агитация на референдума в интернет сайтовете. Новото решение на Централната избирателна комисия е взето в събота, 8 октомври, и е публикувано снощи на сайта ù.
То е в разрез с решението на ВАС, който на 7 октомври отмени скандалното решение на ЦИК от 3 октомври.
Във ВАС бяха подадени три жалби срещу решението на ЦИК - на Европейската народна партия на Мария Капон, на Българската асоциация на регионалните медии и на Съюза на издателите в България. Върховният административен съд се произнесе по жалбата на ЕНП и присъедини към нея жалбата на Асоциацията на регионалните медии. С това решение на ВАС се отменя забраната медийни пакети за референдума да се ползват в интернет сайтове и регионални медии. С решението от 8 октомври ЦИК е спазила решението на ВАС в частта за регионалните медии, но го е погазила в частта за интернет сайтовете. По третата жалба - на Съюза на издателите в България - ВАС ще се произнесе утре. Тя е както за медийните пакети за референдума, така и за медийните пакети за изборите.
Медийните пакети се дават за агитация за референдума на всеки инициативен комитет или на партия/коалиция, която не получава субсидия. Дават се и за изборите за президент на партии, които издигат кандидат за президент, но не получават субсидия. Те са в размер на 40 000 лева с ДДС.
ЦИК погазва решението на върховния съд, въпреки че то дори не може да бъде обжалвано, камо ли неспазено. Ето какво гласят новите точки 2 и 9 след редакцията на ЦИК:
"2. Средствата за медийни пакети са за сметка на държавния бюджет и се използват за разплащане на различните платени форми на отразяване на информационно-разяснителната кампания чрез доставчиците на медийни услуги.“
"9. Медийна услуга е създаването и разпространението на информация и съдържание, предназначени за значителна част от аудиторията и с ясно въздействие върху нея, независимо от средствата и технологията, използвани за предаването им. За целите на настоящото решение медийни услуги са:
а) печатни медии – вестници, списания и други периодични издания;
б) обществените и търговските електронни медии – лицензираните или регистрираните обществени или търговски доставчици на аудио-визуални медийни услуги или радиоуслуги."
Така, с тези мъгляви формулировки, ЦИК отново изхвърля сайтовете и отново включва текстове, изпразнени от съдържание (вместо "национален тираж" сега например пише "значителна част от аудиторията", но не е определено какво разбира ЦИК под "значителна").
Решението на ЦИК е и в противоречие с Изборния кодекс, който изрично е изброил доставчиците на медийни услуги, сред които са включени и интернет сайтовете. Още повече, че Комисията изискваше сайтовете, които възнамеряват да излъчват предизборна реклама, да се регистрират в ЦИК до 26 септември.
Новото решение на Централната избирателна комисия може и сигурно ще бъде обжалвано.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Червената шапчица
Процесът срещу Тръмп загуби втори съдебен заседател
Зла свекърва
Прокремълски популисти в Македония надраскаха кея на Вардар с обиди към българите
БотоксПутю
Ваня Григорова и Мая Манолова заедно срещу Нинова на вота
eagle60
Процесът срещу Тръмп загуби втори съдебен заседател
Червената шапчица
Процесът срещу Тръмп загуби втори съдебен заседател
781000
НАТО ще прати системи "Пейтриът" за противовъздушна отбрана на Украйна, каза главният секретар на НАТО Столтенберг