За това колко е голяма крачката между училищната скамейка и първия работен ден в международна компания, за азбуката на поколенията или с какво се отличава поколението Z от Х и Y и за особеностите на работата в голяма корпорация, ще поговорим с Теодора Велева - Димитрова, Специалист подбор на персонал в Нестле България.
Какви са най-честите предизвикателства, пред които се изправят младите служители при адаптацията си в големи корпорации, и как вашата организация се справя с тях?
- Така нареченият “сблъсък” с голямата корпорация се изразява най-вече в сериозната структура на организация от такъв мащаб. В международните компании има определени правила и процедури, които отнемат време да се научат и следват, и това често стресира младите в началото на тяхното кариерно развитие. За да им помогнем да се приобщят по-бързо, сме разработили специална въвеждаща програма, която успя да се развие и утвърди във времето като добър помощник в запознаването на новите служители с работния процес. Допълнително, всеки нов служител има свое “buddy” (от англ. “приятел”) или ментор, който да помогне за по-бързата социализация и приобщаване на работното място.
Комуникацията с колегите също е част от обичайните предизвикателства на младите хора. Тук затруднението произлиза най-вече от различните стилове на комуникация, които поколенията възприемат - младите хора са свикнали с неформална, бърза и ефективна форма на комуникация, която не всеки път е възможна. Стараем се да помагаме за добрата динамика на общуване при различните поколения. Голяма част от нашите служители са с много години опит зад гърба си. За да съдействаме за правилната интеграция на младите служители, разработихме наръчник, съдържащ характеристиките на различните поколения, както и начини, по които те биха могли да си взаимодействат. Един от методите, например, е изслушването на всички участващи в дискусията лица - насърчаваме ги да споделят своята гледна точка преди да бъде взето каквото и да е решение. Това допринася за по-продуктивната комуникация.
Кои са най-честите въпроси, които Ви задават?
- Почти винаги получвам въпроси относно социалните придобивки, които предоставяме на нашите служители и най-вече за гъвкавостта в работното време и възможността за работа от разстояние, тъй като тези преимущества са изключително важни за младите хора, които търсят удобство и баланс между работата и личния живот. Забелязва се, че при поколението Z има преобладаваща тенденция да се дава приоритет на личния живот пред работата - според проучване върху очакванията на това поколение, 79% от тях разчитат да им бъде предложена възможност за работа от вкъщи, а 65% искат гъвкаво работно време.
От друга страна, често срещан е и въпросът относно възможностите за растеж и развитие в компанията. “А какво следва?” ни питат около 99% от младите хора, кандидатстващи по различни позиции. Интересното е, че не много хора се интересуват относно самата работа, която ще извършват - въпросът “Как преминава един работен ден?” се задава доста по-рядко.
В каква степен работодателите днес очаквате от образователните институции да подготвят младите за бизнес средата?
- Очакваме младите хора да бъдат подготвени за самата среща с компанията, за която кандидатстват. Малките, но важни детайли като например дали кандидатът е проучил локацията на компанията и с какво се занимава тя - ни предоставят информация относно навиците и уменията, които този човек е развил по време на своето образование. Случвало ми се е да попитам кандидатите дали използват някои от нашите продукти, и да се окаже, че човекът не се е запознал с тях - това определено прави впечатление.
Останалите ни очаквания са много специфични в зависимост от позицията, за която се кандидатства, но като цяло държим по-младите кандидати да са подготвени за разнообразието от хора, с които ще се срещат, както и за различните професионални предизвикателства.
Кои са специфичните умения, които образователната система трябва да развие у младите и как според Вас това може да се случи на практика?
- Би било добре образователните институции да отделят време върху развитието на индивидуалните и групови комуникативни умения. Младите хора имат нужда не само от теория, но и от практика. Смятам, че поставянето на задачи, включващи реални казуси от бизнеса, както и работата в екипи от хора с разнородни характери, е добър вариант младите да получат основа, върху която да стъпят, докато навлизат в работния процес.
Голяма част от сегашното поколение има доста добри дигитални умения и те трябва да продължат да бъдат надграждани и с помощта на образователните институции.
Кое впечатлява работодателя при среща с млад кандидат без предишен опит?
- На първо място е желанието за работа. Мотивацията, стремежът за учене и развитие са основополагащи за успешния млад кандидат. Тези качества изпъкват много в първоначалния ни разговор с хората, желаещи да се присъединят към нас. Веднага прави впечатление и участието в проекти и извънкласни дейности, тъй като тези неща им дават възможност да работят в екип с различни хора - което, както вече споменах, е не само ключово умение, но и често срещано предизвикателство на работното място.
А до каква степен големите компании рискуват да дадат на младите професионалисти, без предишен опит, по-големи отговорности?
- Отговорностите идват с времето - кога това ще се случи зависи единствено от кандидата. Желанието и капацитетът са основни фактори тук. Когато е видимо, че кандидатът или служителят е извоювал и постигнал всичко самостоятелно, корпорацията няма никакви притеснения да постави по-голяма отговорност в ръцете му. Забелязвам, че отнема средно от шест месеца до една година на младите хора да се запознаят добре с компанията, в която работят.
С какво профилът на кандидат от поколението Z се различава от милениълите и от тези преди тях?
- Определено има разлика между кандидатите от различните поколения. Младите хора очакват бързо развитие, но пък и се приспособяват по-ефективно - затова при тях въпросите за кариерно развитие са толкова често срещани. Въпреки че хората с по-голям опит също се интересуват от това, те по-скоро държат да се изясни какви ще бъдат очакванията от тях на конкретната позиция.
Технологиите и тяхната употреба също са ключов разделител. Младите хора осъзнават важността на дигиталния свят. Съвсем наскоро проведох интервю за позиция, на която се очаква кандидатът да притежава основни познания в дадена технология. Човекът се оказа с доста богат опит и след като поговорихме, остана изключително изненадан от факта, че голяма част от компанията прилага тази технология в ежедневната си работа. Това определено предизвика по-голям интерес и ангажираност у него. За младото поколение технологиите не са пречка, а приятел.
Когато става въпрос за конкретика между различните “букви” - X, Y (познати още като “Милениъли”) и Z, се забелязва все по-голям стремеж към намиране на работа със смисъл. Компанията трябва да има цел, мисия и визия. На първо място, разбира се, те поставят заплащането - според ново проучване, за поколението Z финансовият аспект е основен мотиватор. Това е и една от най-често срещаните грешки, която поколението прави при търсенето на първа работа - фокусът им е привлечен от заплащането и често пропускат факта, че има компании, които макар и да предлагат малко по-ниско възнаграждение в началото, предоставят придобивки и възможности за учене, които дългосрочно се оказват по-полезни.
Отличават се още с инициативност, схватливост и предпочитание към спортно-елегантното облекло на работното място. При тях има желание за прозрачност и обратна връзка. Но това, което най-силно отличава Z, както от поколението X, така и от Милениълите, е спокойствието. При тях нивата на стрес сякаш са доста по-ниски. Друга характерна черта, която се вижда и в проучването, за което споменах, е, че те са около 76% по-склонни да закъснеят за работа в сравнение с предходните поколения.
И, разбира се, не на последно място е владеенето на чужди езици - докато при X и Y говоренето на чужд език е предимство, при поколението Z е малко или много очаквано - при тях английският се знае по “default” (от англ. „по подразбиране“).
За финал, можете ли да ни споделите кое е най-важното, което младите служители трябва да разберат за работата в голяма корпорация?
- Напоследък забелязвам частична предубеденост у младите хора относно работата в голяма корпорация. Случва се да разговарям с кандидати, които смятат, че корпорациите изостават откъм гъвкавост и иновации. Че поради големия си размер, са бюрократични и бавни. Стараем се да покажем, че това изобщо не е така - отвъд всички социални придобивки, големите компании правят множество активности и инициативи, които дават така търсената социална отговорност и поле за креативност на младите.
Добре е те да знаят, че всъщност най-основната разлика между корпорациите и малките фирми е, че в корпорациите най-често има ясно разписани стъпки за всеки един процес и фирмени политики. Това е изключително полезно за младите служители, защото влизайки в компанията, те има от къде да черпят информация и да се учат на работна етика.
Другата особеност на корпорациите е възможността за растеж - хоризонтален и вертикален. Освен различните бизнес звена, имаме и редица бизнес категории, представени от марки като Нескафе, КитКат и др., където служителите също могат да се пренасочат по желание. А едно от най-готините неща е, че като повечето големи корпорации имаме офиси на много места по света - така че опцията за релокиране също е много по-осъществима за служителите ни.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
890
1
15.10 2024 в 17:02
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег
Джендо Джедев
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?