Шефът на ЦГМ: Тикет системата ще сложи край на претъпканите автобуси

Последна промяна на 14 юни 2017 в 14:00 18363 8

Обществена поръчка за създаване на тикет система в София обяви Центърът за градска мобилност. Прогнозната й стойност е 88 млн. лева. Защо е необходимо въвеждането й и с какво ще промени тя транспорта на столицата за OFFNews обяснява Христиан Петров, изпълнителен директор на ЦГМ.

Г-н Петров, три фирми са подали жалби срещу обществената поръчка за тикет система, която Центъра за градска мобилност обяви. Защо обжалват и колко ще се забави процедурата? И кога да очакваме тикет системата?

Законът дава възможност за обжалване на процедурите, свързани със Закона за обществената поръчка. Какви са жалбите, трябва да попитате самите фирми или КЗК. Не бих могъл да коментирам, както и не е в моите правомощия да коментирам времето на процедурата. Дневният ред на Комисията за защита на конкуренцията се определя от самата комисия, след това има решение на съда. В този смисъл не мога да прогнозирам датата на стартиране на тикет системата. Както знаете с решение на Столичния общински съвет беше даден максималния срок от 60 дни за участие, така че фирмите да имат достатъчно време да подготвят документите си.

Защо изобщо е необходимо въвеждането на тикет система, след като билетът поскъпна с цел да си купуват хората карти и продажбата им се увеличи в пъти?

Тикет системата не е обвързана с продажбата на превозни документи, в смисъла, в който влагате във въпроса. Системата предлага различни по тип услуги с високо качество. Тя отговаря на възможно най-съвременните технологични разработки за работа в обществения транспорт и единствената й цел е да направи пътуването удобно за пътниците. Чрез нея се въвежда един превозен документ за цялата система, а не както е сега. Слага се край на опашките за карти, на притесненията дали съм си купил превозен документ, няма да се тревожим дали сме заредили картата на детето или как някой от възрастните ни родители ще стигне до пункта за продажба на превозни документи, защото аз нямам време. Всеки ще може да избере времето, мястото и начина да си вземе превозен документ, и то без притеснения. Защото ще може да си купите карта, на вас или на член на вашето семейство, от дома, офиса, парка. Системата ще сложи край на споровете за гратиса, защото с нея се въвежда видеоконтрол. Това е важно не само за справедливото пътуване, но и за собствената ни сигурност. И още нещо, което е от изключителна важност: всяка минута, ние в Центъра за градска мобилност ще знаем коя линия колко е натоварена, къде има нужда от повече обществен транспорт, в кои часове. Целта е да няма претъпкани автобуси, тролейбуси или трамваи. Системата предвижда въвеждане в експлоатация на повече от 15 000 устройства, на над 1 350 напълно оборудвани превозни средства от 4 типа транспорт, монтаж на оборудване в 11 депа, 52 метростанции, над 80 търговски обекта, интеграция на съществуващите системи, обучението на 3 000 служители на ЦГМ и транспортните оператори. Тук влиза и центърът за видеонаблюдение. Очаквано дневно натоварване на системата: над 1 000 000 транзакции. Прогнозна стойност на паричните транзакции за 10 години е над 1 500 000 000 лв. Системата ще носи приходи на града от иновативните канали.

Защо цената на тикет системата се увеличи многократно през годините?
- Мога да отговоря само защо цената на тази, която сега е предложена от нас, е такава и съм го направил във финансовата обосновка на предложението. Всеки параметър е описан детайлно. Що се отнася до предишното предложение, то, както и вие самата знаете, е съвсем различно от сегашното.

Ще се увеличи ли цената на билета след въвеждането й - ще бъде ли най-скъпият билет за време или място по скъп от 1,60?
- Тикет системата не определя и не е обвързана с решението за цената на превозните документи. Няма и не може да има такова условие в нея, не е поставяно и от Центъра за градска мобилност. Системата е технология за по-добри решения. Цената е въпрос на решение от страна на общината. Само преди няколко месеца председателят на СОС Елен Герджиков обяви официално, че не се предвижда повишение на цените за пътуванията. Самата система дава възможност на общинския съвет да реши пътуването какво да бъде – за време, за място или и за двете.

Ще се запазят ли картите с привилегии - пенсионери, студенти, военни и т.н.?

Не съм чул някой да има намерение да отнема привилегии в тази посока. Нашата работа е да направим градския транспорт привлекателен, удобен, модерен. И това не са просто празни думи. От изключително значение е за града, а и за всеки един от нас. И заради трафика, и заради замърсяването, и заради пестенето на време, за здравето ни, за удобството на живот в големия град. Наскоро имах среща с Асоциацията на собствениците на бизнес сгради, на която обсъдихме различни възможности за подобряване на обслужването на транспорта. Интересното, което споделиха е, че голяма част от техните наематели определено предпочитат да използват градския транспорт за техните служители, стига той да стане още по-удобен. Сами те, като организация защитават политиката на ЦГМ и на Столичната община, че по-малкото автомобили и повече екотранспорт, ще доведе до по-добри възможности и за бизнеса на самите тях, и на техните наематели.

Какво всъщност ще замени познатите ни билети и карти - билет на телефон, на кредитната карта и т.н? Ще намали ли тикет системата гратисчиите?

Ще можем да зареждаме превозния документ по всички нови и съвременни начини, без притеснения, а перфораторът ще е новото попълнение на Музея на София. Да, тикет системата ще доведе до намаляване на броя на гратиса.

А ще пребори ли явлението "да глобим чужденеца", защото той не знае откъде да се сдобие с превозен документ или няма стотинки да си купи? 

Искам да благодаря на момичето, чийто пост във фейсбук предизвика дебата по темата. Не го казвам просто така. За нас беше важно. През годините са правени различни опити и са предлагани различни решения. Това, което сега направихме, е да пуснем допълнителна линия в района на летището, която заедно с метрото, осигурява бърз достъп до града. В момента кондуктори обслужват наземните линии. Те продават превозни документи на пътниците. Преди няколко дни, заедно със заместник кмета по транспорта Евгени Крусев, направихме нова изненадваща проверка на линиите, която показа, че системата с кондукторите към момента работи в района на летището. Както знаете, там ще има автомати за билети. Отваряме и пунктове за продажба на билети на двата терминала, където служителите ще говорят английски език. Веднага след това ще спрем кондукторите, които са само временна мярка и след отварянето на местата за продажба на билети и карти, вече няма да има нужда от тях.

Каква печалба ще има от тикет системата - кога ще се изплатят 88 млн. лв.?

Няма да има печалба. Тази система ще се изплаща от нормалната дейност на транспорта, не е направена да се печели от нея. Целта й е да е съвременна, качествена и удобна за пътниците, а не да носи печалба. Приходите от нея ще отиват за покриването на дейностите.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

16768

8

Умен

15.06 2017 в 10:53

"всяка минута, ние в Центъра за градска мобилност ще знаем коя линия колко е натоварена, къде има нужда от повече обществен транспорт, в кои часове. Целта е да няма претъпкани автобуси"


Като ви залепват до стъклото на вратата среще 2 кинта да си знаете, че някой някъде знае, че плащате за ниско качество на услуга и не му пука.

1000

7

Mith Moth

15.06 2017 в 00:05

Към и от работа пътуваме трима, за отиване и връщане го сметнахме, че излиза около 70 стотинки. За 20 минути съм в работата, нека тоя *** ме убеди, че с градския е по-на далавера. Ако го направят безплатен и аз бих се замислил дали да не ползвам градски, въпреки че 70 стотинки са сума която съм склонен да прежаля, само заради времето за пътуване. Я съм за безплатен градско-селски трЪнспорт. То парите които ще дадат, са повече от годишната издръжка на ЦГМ (Сиганска Гратисчийска Млобистика)

911

6

panel

14.06 2017 в 23:36

Колеги, не искам да ви поучавам, ама четете по- внимателно.
Идио..., грешка, момчето обясни-"...цената на тази, която сега е предложена от нас, е такава и съм го направил във финансовата обосновка на предложението. "
Освен това ,ТИКЕТ системата, няма да има печалба- тя ще бъде само "качествена и удобна за пътниците" , приходите ще отиват само за наше удобство, т.е покриване на дейности, а тия 88 млн. ще паднат от Юпитер.
А, пропуснах , ще плащаме заплати на английскоговорещите тикетопродавци на летището.
От колко години ни залъгват, а единственото нещо, което се променя е цената на тикета.(леко пресилих, но и ЦГМ е една бездънна яма).

14485

5

ELPIDA

14.06 2017 в 22:52

С една дума,колеги : КАРАБАТАК !

80808

4

Единствената допълнителна по-конкретна информация в мрежата е, че таксуването щяло да става по изминато разстояние или време на пътуване; и "билета" можело да бъде върху мобилен телефон, кредитна или дебитна карта.

Как точно обаче ще функционира системата, тоест какво трябва да направи гражданинът, не се казва ясно. Ползата за гражданите уж била в "поевтиняване" на "единичното пътуване"; и в такъв случай излиза, че ще се събират по-малко приходи?!

Кой е луд да дава 88 млн. за да си намали приходите? Неква (поредна) тесла ни готвят.

80808

3

Така и не се разбира от това интервю какво точно е "тикет система", с какво точно се различава от сегашната с чекиране на карти, и защо се въвежда?

Единствено нямало да има книжни билети и компостьори, и картите ще можело човек да си ги зарежда сам чрез Мрежата ли?

Много приказки, малко конкретна информация. Момчето очевидно не е съвсем в час

1192

2

Stoyan Georgiev

14.06 2017 в 15:07

Тоя пък смешник откъде се пръкна?
Чий син или племенник е?

29409

1

Denis Rizanov

14.06 2017 в 15:01

Този... нискообразован екземпляр от породата "селяндурска превъзходна" трябва НЕМЕДЛЕННО да бъде наритан от всяка позиция свързана с държавна или общинска позиция.
1. Задръстванията се решават с правилни разписания свързани с характеристиките на пътникопотока.
2. "Защото ще може да си купите карта, на вас или на член на вашето семейство, от дома, офиса, парка. " Този идиот дори не знае, че годишните, а и месечните карти са поименни със снимка! Аз и сега мога да купя от "другите" карти без да я има "стимета" му.
3. Не можеш да захвърлиш 88млн само, за да може някой да си цъкне билетче от смартфона. Да оставим настрана, че гейберастката шайка мечтае всеки да си плаща за карта!
Завършен идиот.
Ей заради такива гейберастки изчадия ще продължи да има адски надземен транспорт и огромни задръствания в София! щото при 2 души е по-евтино да се движиш с кола, отколкото с градски транспорт!