Недовършената десета симфония на Бетовен с премиера на 52-рия фестивал Софийски музикални седмици

Доц. д-р Момчил Георгиев, артистичен директор на Софийски музикални седмици, разказва пред OFFNews за фестивала

Венци Мицов 19 май 2021 в 10:58 4537 0

- Доц. Георгиев, идва 52-рият музикален фестивал Софийски музикални седмици. Този път май ще успеете да го проведете навреме, без епидемичната обстановка да промени датите. Как сте на старта на събитието, което започва тази събота, 22 май?

- Предстартово сме в очакване на програмата, която ще обхване шест седмици. В нормалния ни формат, въпреки неблагоприятните условия за изкуството сега – все пак капацитетът е ограничен до 50 процента. Но ние сме готови да стартираме, а артистите с нетърпение очакват срещата със своята публика.

- Акцентите са много и наистина интересни. Например – един от тях е корейската композиторска школа - нещо, което не е никак добре познато у нас.

- Да, и това е укорително за нас, защото корейските композитори са доста космополитни, завършили са в Европа, в Съединените щати. Самата Корея в момента се слави с едно много високо ниво на своята инструментална и композиторска школа. Такова мащабно представяне на корейска музика досега не е имало в България – ще бъдат представени петима корейски композитора - Гонйонг Ли, Сонгуон Бак, Джонгянг Бак, Суджонг Ли, Хьокджин Шин. Много съм щастлив, че Софийски музикални седмици отново е мост, който свърза музиканти от различни континенти. Същото важи и за Хари Кроул, който е от Бразилия и ще има авторски концерт на 30 юни – прекрасен композитор, който не е познат на родната публика.

- Фестивалът Софийски музикални седмици сякаш никога не се е притеснявал да скочи в дълбокото и освен популярните имена (виждам например Саша Гьотцел, Людмил Ангелов и Найден Тодоров като тандем с програма на Джордж Гершуин) да предлага и различното.

Винаги сме търсили баланса. Софийската филхармония завършва своя може би най-силен сезон с уникални концерти – там има и Мидори, и Саша Гьотцел, и Пиацола, но ние ще отбележим и годишнините – както на Пиацола и Сен Санс, така и на нашите композитори – очакват ни премиери на произведения на Васил Казанджиев, на Георги Арнаудов, на Цвета Димитрова и Албена Врачанска. Винаги сме търсили и другия поглед.

- Друг акцент са струнните квартети.

- Да, а на фокус е новородения квартет „Пипков“, който е съставен от млади преподаватели в софийското Национално училище. Квартетът ще има премиерен концерт на 9 юни. Иначе всички български действащи струнни квартети са тук в програмата на фестивала – квартет „Големинов“ и „София“, „Филхармоника“, „Кварто“, „Арс нова“.

- Отбелязвате годишнини на български композитори - Михаил Пеков, Велислав Заимов, Георги Костов. Проф. Ростислав Йовчев става на 60 години.

- С много творби – има и камерни, и големи оркестрови. Не мога да подмина концерта на Симфониета Враца, в който ще чуем произведения на Цвета Димитрова, Пламен Джуров, Филип Павлов, Николай Димитров, Румен Бояджиев - син. Нови произведения ще има и в концерта на Мария Митева. Ще представим и много нови дискове като част от съпътстващата програма – диск на Зорница Иларионова с френска музика, диск на Сузана Клинчарова с най–сложните творби в арфовата соло литература. Един диск, който специално искам да отбележа – на триото „СМС“ от Виена, в което цигуларят е българин и е инспирирал своите колеги да творят върху балкански ритми.

- Знам, че за класическата музика това е кощунствен въпрос, но можете ли да определите топ заглавието, така да се каже - перлата в короната на Софийски музикални седмици и тяхното 52-ро издание?

- Безспорно за България това е премиерата на Десета симфония на Бетовен. Всеки почитател на класическата музика е длъжен да дойде и да чуе как от 250 запазени такта от нахвърляни ескизи на великия композитор, които не са били довършени (Бетовен е автор на 9 симфонии – Б.А.), един британски композитор преди 30 години създава две части, които ще бъдат изпълнени на 30 юни в зала България от Русенска филхармония.

- Един въпрос извън фестивала – Министерството на културата има нов екип, нов министър. В екипа виждаме хора, като заместник министър Кондакова – много активна в НПО сектора, с безспорни качества и експертиза. Виждаме и професор Борислава Таневак, наш колега – също много уважаван и с голям авторитет. Проф. Минеков като министър сякаш е нов типаж, какъвто досега в министерство на културата нямаше. Какво очаквате в следващите няколко месеца от новото ръководство на МК?

- Според мен този екип трябва да зачеркне лятото си. Това от една страна. Няма как да не се забележи - веднага се набива на очи неговата експертност. Ако досега политическите назначения за били водещи, то тук на първо място е била експертността. Весела Кондакова е наистина човек с експертиза и имаше водеща роля в преговорите с независимия сектор. Във възстановителния план само на три места се споменава културата и аз разчитам много Весела Кондакова, която беше привлечена и преди за експерт, да продължи все по-дълбоко в тази насока.

- Притеснява ли ви, че при последната редакция на бюджета наред с парите на други отрасли бяха намалени и парите за култура?

- Точно така, те бяха редуцирани с постановление от 29 април. Докато в бездънната каца „здравеопазване“ се наляха още 83 милиона, бяха отрязани и парите на Българско национално радио. По принцип аз съм скептик към изпълнението на този бюджет и той със сигурност трябва да бъде преразглеждан в средата или към втората третина на годината. Неминуемо ще дойде на дневен ред и темата за самото финансиране на културните институти.

- Те преминаха от субсидиране на директно финансиране...

- Те продължават да бъдат до голяма степен да са подвластни на методиката, но в момента има нещо смесено, което не е нито риба, нито рак. Методиката уж работи, но не така, както трябва. Така че това правителство едва ли ще може да реши този проблем, но ще може да положи основите на една разумна реформа и стъпки напред, за да се избегне тази бясна комерсиализация, която се получи напоследък в сценичната сфера.

- Къде се продават билетите за фестивала Софийски музикални седмици?

- На касите в Зала България. Имаме и още три локации – в БИАД, в Софийски университет, в залата на Оборище 5. Билети има и във всички познати платформи за електронна продажба. Откриването на фестивала е на 22 май (събота), 19 ч. – Зала „България“ с концерт на ансамблите на Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ по случай 100-годишнината от основаването ѝ.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови