След година пауза заради пандемията от COVID-19 най-големият рекламен фестивал в България - ФАРА, се завръща отново през септември. Тази година фестът ще събере професионалистите от комуникационния бранш в столицата.
Част от журито на Творческия фестивал е Мария Тодорова, основател на NEXT-DC.
Тя създава агенцията, съчетаваща рекламния опит с технологиите и иновациите, през 2010 г. NEXT-DC използва три ключови думи - идея, технология и предприемачество, за да създаде стойност за марките и обществото. Именно затова е и една от най-награждаваните агенции.
Мария има магистър "Плакат и Графичен Дизайн" от Българска национална академия за изящни изкуства. Рекламната си кариера започва през 1997 г. като Арт директор в McCann Sofia. Между 2005 и 2009 тя приема предизвикателството да стане Групов креативен директор на Ogilvy Sofia. В този период нейният екип печели два пъти приза за Креативна агенция на годината за 2008/2009 г., Агенция на годината на Effie за 2008 г., както и печелят наградите Golden Drum и David Ogilvy.
През 2011 г. Мария е номинирана за „Жена на годината“ за принос в съвременната българска култура като куратор на Sofia Design Week. Също така тя е част от класацията „Топ 100 на най-влиятелните жени в България за 2012 г.“.
ФАРА се провежда вече 20 години. Как оценявате промените в похватите, критериите и идеите в рекламния свят днес?
Сред положителните промени е това, че рекламата стана по-емпатична и брандовете повече от всякога имат възможност да участват в позитивни тенденции и процеси в обществото, да изразяват позиция. Разбира се, ако имат достатъчната визия и смелост като Nike и кампанията им с Colin Kaepernick например.
Негативните — спекулацията с данни и резултати в диджитъл.
Забелязвате ли драстична промяна в подхода и стратегиите на рекламните агенции у нас след пандемията?
Увеличиха се медийните инвестиции за разлика от тези в интересни преживявания за потребителите. Много марки се свиха и изчакват, дългосрочно това не е добра посока за развитие на никой сектор. От друга страна има отрезвяване.
Кои са най-големите предизвикателства за Вас по време на оценяването?
Спекулациите с данни много ме притесняват, и тъй като имам достатъчно опит в диджитъл, ще следя дали коректно се изчисляват резултатите на една кампания и нейното влияние върху бранда и обществото. Практиката напоследък е да се правят кампании, стъпващи на измислени казуси или проблеми със спорни резултати. Това също е нещо, което не приемам като тенденция. Емпатията е важна, но не е добре да се злоупотребява с нея в рекламата. Генерално не обичам и не подкрепям спекулативната творческа работа, особено днес, в тази ситуация.
Какви реклами, лично Вие (като професионалист от бранша, но и потребител), бихте желали да виждате повече в българското медийно пространство?
Кампании, които стъпват на истински инсайт/проблем, релевантен до хората и обществото. За мен също е важно една кампания да бъде осъществена съвременно и като дизайн, и като език. Не обичам „кул“ жаргона или да говорим на езика на „младите“ в рекламата. Ние имаме отговорност като бранш към публичното говорене.
Има ли разлика в тенденциите у нас и в чужбина? Свидетели сме на все по-креативни рекламни подходи у нас. Смятате ли, че българските специалисти в бранша могат да се мерят с тези на Запад?
За съжаление има световна девалвация в нашия бранш, много спорни кампании с изкуствени казуси биват награждавани, което възпитава в лош вкус. Но в същото време кампании като тези на Nike, Burger King са много вдъхновяващи като послания и позиция. Държа да подчертая, че и същевременно те, освен награждавани, са и със страхотни резултати като продажби. Защото кликовете са важни, но само ако се изпълнява крайната цел, а именно брандът или услугата да имат повече истински потребители.
Искам да видя същата смелост, позиция, високи критерии като екзекуция и у нас. Но вървим напред и наградата на McCann София в Кан го доказва.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег