„В сряда, 15 април, Су-35 на голяма скорост прелетя край P-8A Poseidon, летящ в международно въздушно пространство, като създаде турбулентност за самолета на САЩ и риск за екипажа” – съобщи пресслужбата на 6-и американски флот. В изявлението се казва още, че руският самолет прелетял на около 7 м (25 фута) и изпълнил „не безопасна скоростна маневра с преобръщане (тоест с преминаване през гръбно положение), подлагайки на риск американските пилоти и операторите. Инцидентът продължил 42 минути.
Пентагонът призовава руските пилоти да се придържат към споразумението от 25 май 1972 година „О предотвращении инцидентов в открытом море и над ним”. Това споразумение обаче се отнася основно за корабите, а към авиацията има отношение единствено член ІV, в който командирите на самолетни екипажи се призовават „да проявяват най-голяма предпазливост и благоразумие” при приближаване на чужди самолети или кораби; в интерес на взаимната сигурност не трябва да се допускат имитации на атаки с използване на оръжие по самолети и кораби, както и изпълнение на различни пилотажни фигури над кораби.
За разстояния и изпълнение на пилотажно маневриране край самолети в Споразумението не става и дума, няма и предвидени никакви разстояния между бойните самолети, за разлика от гражданското въздухоплаване. Това обаче наистина не омаловажава опасността на маневрите на руските изтребители и рискът, на който се подлагат двата екипажа.
В отговор руското Министерство на отбраната информирало американските си колеги, че „Су-35 излетя от авиобазата Хмеймим в Сирия, защото американският морски патрулен самолет опасно се приближи до руския военноморски обект в Тартус.” Това дава по същество отговор на въпроса защо руските изтребители излитат по бойно дежурство.
През февруари тази година в Русия бяха въведени нови правила, регламентиращи използването на оръжие при охрана на въздушната държавна граница, като бяха посочени и публично обявени точни разстояния от границата, при които дежурните сили се привеждат в готовност № 1. Базата в Хмеймим обаче е извънредно чувствителен обект, тя е почти като на фронт, и за нея правилата са секретни.
Не отдавна в Мрежата се появи видео на руски височинен прехващач МиГ-31, съпровождащ стратегически ракетоносец Ту-95МС. По време на полета в международно въздушно пространство към тях се приближил изтребител F-16. Руснакът поздравил чуждестранния си колега с вдигнат палец – традиционното пожелание на авиаторите в света за „високо небе”, сиреч за успешен полет. Натовецът отлетял.
Два дни по-рано в Мрежата се появи видеозапис с необичайни маневри на полски изтребител F-16, направен от борда на Ил-38. Когато полският пилот вижда кой съпровожда големия самолет, капитулантски пуска колесника.
На 8 април Командването на въздушнокосмическата отбрана на Северна Америка (NORAD) съобщи, че техни изтребители F-22 прехванали два руски противоподводникови самолета Ил-38 в района на Берингово море, които изпълнявали заявен планов полет в неутрални води. Американците се сближили с руските машини, опознали ги и се оттеглили.
Не е такава ситуацията в Средиземно море с P-8A Poseidon, водещи техническо разузнаване не само на руските обекти в Сирия, но и по движението на руските подводници. По същество там Русия участва в бойни действия - локални, но много важни.
С излитането руските пилоти получават команда не просто да съпроводят P-8A Poseidon, а да го изтласкат от района. Как да стане това, ако не с дръзко поведение и то на границата на агресията? Щом руснаците се държат по този начин, значи има важна причина. Така че изобщо не става дума за „въздушно хулиганство” или за „природната агресивност на руснаците”.
Това е втори опасен инцидент с Р-8А Poseidon и Су-35 през последната година във водите на Средиземно море. През юни 2019 г. руски изтребител Су-35 в продължение на 3 часа е прехващал шпионския самолет 3 пъти и то на ръба на обичайното. Тогава командването на руските ВКС обяснило маневрите на своя летец като „поздравления до американските пилоти”.
Необходимо е и допълнението, че за първи път такова опасно преобръщане през крило съвсем близо до „Посейдон” е направено от китайски пилот на 19 август 2014 г. на 200 км южно от остров Хайнан. Сближението между самолетите тогава било 8 м, което довело „американеца” до тресене в турбулентната зона. Вашингтон веднага изпратили протестна нота до Пекин, но получили отговор, че в този ден китайски изтребители изобщо не са летели.
Всъщност Су-35 повторил точно опасната маневра на китайския летец, провокирайки опасна турбулентност на американския самолет-разузнавач, след което той веднага сменил курса.
Неотдавна интересна информация по въпроса даде началникът на щаба на ВВС на Великобритания главният маршал на авиацията Майк Уингстън, който твърди, че Р-8А Poseidon е революционен морски патрулен самолет, способен да открива и проследява, а при необходимост и да унищожава дори и най-съвършените руски подводници в света.
По думите на маршала на кралската авиация, Лондон купил от Вашингтон „Посейдон” изключително да открива и преследва руски подводници край северното крайбрежие на Шотландия и обширни райони в Арктика. Изглежда, че НАТО не само иска да си повиши отбранителната способност, но и да покаже на Кремъл слабостта на руския подводен флот.
Майк Уингстън също така обяснява как Р-8А Poseidon открива руските подводници. Оказва се, че на борда на самолета има цял склад със 129 чувствителни акустични буя за активно и пасивно сканиране на подводното пространство. Самолетът ги разпръсква по пътя на патрулиране и после много внимателно „прослушва” морето.
Пак по думите на Уингстън, Poseidon действа съвместно с американски спътници, които по-скоро показват възможния район за търсене на подводници.
И все пак докъде могат да достигнат в твърдите си действия руските пилоти, извън случайните фактори, довеждащи до сблъскване? Например могат ли да извършват тарани? Разсъжденията се отнасят и за още няколко страни от Изтока. Едва ли сега има по-мотивирани и по-фанатични военни от китайските, севернокорейските, руските и още немного други от техния род. Сега думата е за руските пилоти.
За 105 години руските летци са извършили около 500 тарана във въздуха и над 300 тарана по земни обекти – правят ги във всички войни и май пак те засега заемат последните редове.
Първият въздушен таран в света е направен от щабс-капитан Пьотр Нестеров. На 6 септември (26 август) 1914 г. по време на Първата световна война поради липса на самолетно въоръжение той с „Моран” таранира „Албатрос” на Франц Малина и наблюдателя барон Фридрих фон Розентал, разузнаващи движението на руските войски.
Таран е направен и по време на Съветско-финската война от старши лейтенант Яков Михин на 29.2.1940 г.
Първите тарани във войната с Германия са направени още на 22.6.1941 г. Сметката я открива старши лейтенант Иван Иванов едва 25 минути след нахлуването на Вермахта. Само 20 мин. по-късно младши лейтенант Дмитрий Кокорев таранира „Месершмит” и остава жив. В 5:15 часа младши лейтенант Леонид Бутерин загива при таран на бомбардировач „Юнкерс-88”. В 10 часа над Брест сполучлив таран на „Месершмит” прави Пьотр Рябцев.
Някои съветски пилоти правят по няколко тарана, обикновено след привършване на боеприпасите. Например Борис Ковзан е извършил 4 тарана.
Първият „огнен таран” по земен обект е на 22.6.1941 г. и е дело на старши лейтенант Пьотр Чиркин, щурмувал колона танкове.
Екатерина Зеленко (24 г.) е единствена в света жена с извършен таран. Прибирайки се от задача, е атакувана от 2 броя Ме-109. Тя успяла да се справи с единия, но й привършили боеприпасите и отишла на таран, при който загинала.
Първият в света таран с реактивен самолет е дело на капитан Генадий Елисеев – на 21.11.1973 г. с МиГ-21 атакувал ирански „Фантом-ІІ” над Муганската долина на Азербайджан. Нарушителят пуснал „топлинни капани” и изстреляните 4 ракети минали покрай целта. Останал изходът с тарана, при който Елисеев загинал.
Първият в света таран на транспортен самолет е направен на 18.7.1981 г. от капитан Валентин Куляпин със Су-15. Тогава аржентински самолет „Канадаер CL-44”, натоварен с оръжие и с швейцарски екипаж, за по-направо пресякъл голяма извивка на границата и навлязъл над Армения. Екипажът не реагирал на предупрежденията, после енергично завил към границата, а малката дистанция не позволявала да се употребят ракети Р-98М. При втория опит Куляпин успял с тялото на машината да солидно да смачка стабилизатора на CL-44 – пилотът успешно се катапултирал, а швейцарците загинали.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
10372
5
01.05 2020 в 12:45
3000
4
26.04 2020 в 20:56
Има и причини да се спазват. Егото няма място в кабината.
3232
3
26.04 2020 в 19:40
23293
2
26.04 2020 в 19:05
А аз така и не помня колко типа самолети е усвоил полковник Каменарски:) Изтребители и щурмовики. Май всичко, което е летяло у нас.
3000
1
26.04 2020 в 18:47
При прехват, пускането на колесника от прехващият самолет означава - следвай ме и кацни на летището, което ти покажа.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара