Поредица от снимки на провокативно съвременно изкуство от различни части на Европа се споделят в социалните медии с твърдението, че са „паметници на майката“ и въплъщение на европейските ценности. Част от публикациите съпоставят скулптурите в Европа с паметник на майката в руския град Тюмен, като по този начин изтъкват естетическия и идеен контраст между тях.
Произведенията на съвременното изкуство са съпътствани от следните описания:
Вижте разликата. На първата снимка е паметник на майката в Европа, а на втората – паметник на майката в Русия.
И паметник на… майката съгласно ценностната система, която усърдно се опитват да ни наложат.
Това е разликата между източната и западната култура … и няма шанс някога да се съгласите с пропагандираните от Запада ценности, не сега и не след милиони години.
Все още ли искате да изпратите децата си да учат там?
В действителност нито една от скулптурите от западни автори на снимките не е паметник на майката. Произведенията са тенденциозно подбрани заради тяхната провокативност, а твърдението че са паметници ги изолира от контекста им като творби на изкуството. Сравнението им с руската фигура на многодетна майка в Тюмен цели да затвърди образа на Русия като пазителка на семейните традиции и морал. Този образ е част от по-голям наратив, който проруски медии и профили прокарват и в българското информационно пространство и който представя Русия като пазителка на традиционните ценности, а Запада – като морално деградирал враг на семейството.
„А животът е ей там“, Хага
Бронзовата скулптура на Феми Отен се намира на централна улица в Хага и представлява фигура с три ръце и физически белези на двата пола, а на главата й седи малка фигурка с глава на животно, която напомня за египетското изкуство. Произведението е изложено на сегашното си място през 2017 г. и е част от голяма колекция скулптури, които центърът за изкуствата Stroom den Haag поставя на публични места в града.
Според описанието й в сайта на арт центъра скулптурата носи препратки към древногръцкото, египетското, средновековното и ренесансовото изкуство. Авторката говори за античните изображения на Хермафродит, синът на Хермес и Афродита, който според гръцката митология буквално се слива със своята любима и двамата стават едно същество, поради което Хермафродит е бил смятан за символ на неразделната любов и брака. Заглавието на творбата „А животът е ей там“ е от стихотворение на Емили Дикинсън, посветено на любовта, а андрогинните изображения, които носят признаци на двата пола, действително имат традиции още от античността и Ренесанса.
През май 2022 г. снимки на произведението на Феми Отен се появяват във възмутени публикации в Туитър, като в тях се твърди, че то изобразява „Жената на нашето време“. Публикациите твърдят също, че скулптурата се намира в предградие на Оксфорд във Великобритания. Някои от тях дори се обръщат директно към местния общински съвет, контролиран от либералдемократическата партия, на която е приписана „заслугата“ за появата на фигурата.
Първоначалната публикация е от анонимен Туитър профил, който вече не съществува, но снимки на оригиналния туит, препубликувани от друг фалшив и вече закрит профил, все още се споделят в социалната мрежа. На 31 май 2022 г. подобна публикация се появява и в българския сайт „Афера Бг“ под заглавие „Все още ли искате да изпратите децата си да учат там?“. Материалът твърди, че това е паметник, който изобразява „съвременната женственост“ и че той се намира в Оксфорд, въпреки че публикуваната снимка е от официалното откриване на скулптурата в Хага и вероятно е взета от сайта на центъра по изкуствата Stroom den Haag. В текста се казва още, че фигурата всъщност представлява езически демон, почитан от тамплиерите. Публикацията е споделена в четири Фейсбук групи, където е достигнала до потенциална аудитория от над 76 хиляди души.
Проверка на агенция Франс прес показва, че в същия период снимки на скулптурата започват да се споделят активно от сръбски профили в Туитър, Фейсбук и Телеграм, които твърдят, че тя представлява „западен паметник на майката“. В някои от публикациите фигурата от Хага се появява заедно със статуята на майката в град Тюмен, като се изтъква контрастът между двете. В Туитър изображението на двете фигури е видяно около 135 хиляди пъти, като е споделено от профили на много различни езици. През март и април тази година то се появява и на български в социалната мрежа, като някои от профилите, които го публикуват, са анонимни и съдържат туитове с редица твърдения типични за руската пропаганда. Част от българските потребители все пак отбелязват, че фигурата от Хага не е паметник на майката, а други изразяват съжаление, че в София няма нито един истински паметник на жена изобщо.
„Агапе“ в Орхус, Дания
Още една андрогинна фигура – този път намираща се в музей на пола в датския град Орхус, също се използва извън реалния й контекст, в опит за очерняне на европейските нрави. Скулптурата на датския автор Аске Крейлгор представлява висок 3,5 метра мъж с женски гърди, който кърми бебе. Фигурата се възприема като провокативна и в Дания и е обект на дебати и критика в някои медии. Тя се намира в музей, посветен специално на въпросите на пола, и не може да бъде разглеждана като представителна за схващанията на датското общество като цяло за мъжествеността, женствеността или майчинството.
В интервю за християнския всекидневник Kristeligt Dagblad авторът коментира, че нито мъжете от неговото поколение, нито от това на родителите му, успяват истински да се припознаят в традиционните схващания за мъжественост от миналото. „Това не означава, че искам да се обличам в рокля, а по-скоро че искам да бъда отворен да се свържа със себе си и заобикалящото ме по нов начин.“ Според Крейлгор женствеността е тази, която традиционно се смята за емпатична, изслушваща и грижовна. Това прави трудно за съвременните мъже да открият и приемат тези качества в самите себе си, да обръщат внимание на собствените си чувства и да говорят за тях, което понякога ги прави много самотни.
Заглавието „Агапе“ идва от гръцката дума за безусловна любов, която не е еротична, а е даваща – в християнството с тази дума се описва любовта на бога към човека. Според скулптора подобна любов олицетворяват и изображенията на кърмещи мадони, разпространени в християнската иконография и ренесансовото изкуство. Авторът споделя също, че е използвал като модел собственото си тяло и това на приятелката си, обединявайки двамата в една обща фигура.
През последните няколко месеца снимка на скулптурата пред музея в Орхус, публикувана първоначално в датския всекидневник Politiken през май 2022 г., се споделя масово в различни социални мрежи като ТикТок, Туитър и Редит на различни езици. През април 2023 г. например тя е широко споделяна от консервативни американски профили в Туитър, придружена от текст „Може да доживеете да видите ужаси създадени от човека, които надхвърлят границите на вашето разбиране“. Изображението е видяно над 60 хиляди пъти в социалната мрежа. Отделна публикация на същата снимка в Туитър с текст „Статуя на кърмещ мъж в бивш музей на жените предизвиква критики“ е видяна над 344 хиляди пъти и има почти хиляда споделяния. Друг туит, който приема фигурата не с възмущение, а като нещо интересно, също има около един милион споделяния.
Снимката се споделя и от български профили в Туитър, а в публикации във Фейсбук скулптурата „Агапе“ на свой ред е обявена за паметник на майката. На 21 април тя се появява в общ пост с фигурата на майката от руския град Тюмен. Изображенията са публикувани с текст към тях: „Паметник на майката, на жената майка! И паметник на … майката , съгласно ценностната система, която усърдно се опитват да ни наложат.” Публикацията в този й вид е споделена около 70 пъти и провокира множество възмутени реакции.
„Верити“ в Илфракум, Великобритания
Възмущението от „паметниците на майката“ в Европа не започва с провокативните скулптури от Хага и Орхус, за които екипът на Factcheck.bg е получавал читателски сигнали. Подобни публикации във Фейсбук се споделят още през 2020 г. Още тогава идеалът за традиционното майчинство се оказва представен от многодетната майка в Тюмен, а „европейските ценности“ са въплътени от гигантската бронзова фигура „Верити“, която се намира на кея в британското крайбрежно градче Илфракум в Северен Девън.
Въпреки че се намира в малък град, „Верити“ е доста известна скулптура. Неин автор е Деймиън Хърст, който е един от най-обсъжданите и най-скъпо продаваните съвременни британски художници. Фигурата от стомана и бронз представлява бременна жена с вдигната лява ръка, която държи меч. Другата й ръка е скрита зад гърба и в нея Верити държи везна, а краката й стъпват върху няколко книги. Дясната половина на скулптурата показва анатомията на бременното женско тяло, като ясно се вижда бебето в утробата й. Фигурата е висока над 20 метра и е втората по височина скулптура във Великобритания, а теглото й е 25 тона, което превръща самата операция по поставянето й на кея през 2012 г. в зрелищно събитие. Освен, че се използва като женско име, думата verity означава истина или правда. Според автора Деймиън Хърст, който е жител на града, работата му е „модерна алегория за истината и справедливостта“.
Макар че Хърст е художник със световна слава, той не е любимец на много критици, които го смятат за твърде комерсиален и отдаден на търсене на популярност чрез провокация. Фигурата „Верити“ също получава противоречиви отзиви от критиката, но общината в Илфракум се надява, че точно провокативният й характер може да се окаже полезен за града, като я превърне в туристическа атракция.
Снимката на „Верити“ редом с фигурата на майката от Тюмен идва от руските социални мрежи Однокласники и Vkontakte, където е масово споделяна в продължение на години поне от юли 2020 г. насам, като през 2021-2022 г. се разпространява и от рускоезични профили в Туитър. През 2022 г. снимката на двете скулптури се разпространява и с текст „След всичко това нима сте учудени, че те подкрепят нацизма в Украйна?“
В българската Фейсбук среда снимката, която сравнява двете фигури, се появява също през юли 2020 г., като една от най-ранните публикации, които Factcheck.bg откри, има над 1200 споделяния, близо 200 коментара и над 600 реакции. Публикациите с фигурата на „Верити“ вероятно се явяват модел, по който са създадени следващите кампании със скулптурите от Дания и Нидерландия.
Символът на традиционното майчинство от Сибир
За отправна точка във всички сравнения между хубавите и лошите майки по този модел е използвана фигура на бременна жена, заобиколена от три деца. Тя е дело на скулптора-любител Пьотр Старченко, възпитаник на Уралското училище за приложно изкуство, и според различни източници е изработена от бронз или от гипс боядисан със златна боя. Намира се в град Тюмен в Сибир и е открита на 1 юни 2010 г. в чест на Международния ден на детето.
Скулптурната група „Мама“ се намира в центъра на градинка с детска площадка в непосредствена близост до родилен дом. Локацията й предполага, че около нея често присъстват семейства с деца – макар в Русия също да не липсва модерно изкуство, това произведение не е замислено да провокира. За разлика от всички голи европейски скулптури, с които я сравняват, майката от Тюмен е облечена. Проектът за скулптурата е създаден за участие в конкурс на регионалния клон на държавния медиен канал „Россия“, а изпълнението му е финансирано от общината с участието на местни бизнеси.
Сравнението между паметник, изработен по общинска поръчка, за да бъде разположен на детска площадка, и провокативни произведения на модерното изкуство е очевидно тенденциозно. То напомня за противопоставянето между социалистическия реализъм в СССР и западното изкуство от ХХ век, обявено от тоталитарната съветската критика за упадъчно. Произведенията в стила на социалистическия реализъм – единственият официално одобрен от държавата преди периода на Перестройката – имат за неприкрита цел да възпитават гражданите в ценностите на режима. В същия период в западните общества се развиват различни течения и стилове в изкуството – то може да бъде както репрезентативно, така и фигуративно или абстрактно, може умишлено да провокира или да поставя под въпрос традиционните ценности, изразявайки творческите търсения на авторите, а не наложени от властта ценности.
С началото на Перестройката в СССР също започва бурен подем на модерното изкуство, който продължава в Русия през 90-те. Според някои критици в този период руският авангард има забележителни постижения именно защото по-рано е бил маргинализиран от комунистическата власт. С управлението на Путин обаче се възраждат много от практиките на тоталитарната държава – пространствата за свободно изразяване са все по-малко, а от творците се изисква да пропагандират налаганите от режима ценности. Много хора на изкуството, които не са съгласни с това, са принудени да напуснат страната, обявявани за чуждестранни агенти или цензурирани.
Твърдението, че Русия е носителка на уникални традиционни ценности, които са под заплаха от агресивно западно влияние, е основна идеологическа опора на путиновия режим. То се използва целенасочено за насаждане на неразбиране и омраза срещу Запада сред руското население и за оправдаване на военната агресия срещу Украйна. Именно заплахата от влиянието на западните ценности беше основен аргумент в речта на Путин от 24 февруари 2022 г., с която той обяви началото на военните действия: „Те се стремят да разрушат традиционните ни ценности и да ни натрапят собствените си псевдоценности, които да разяждат нашия народ отвътре.”
--------
Източници
Onthulling nieuwe sculptuur Femmy Otten in De Beeldengalerij: https://www.stroom.nl/activiteiten/lezing_symposium.php?l_id=815194
A Dictionary of Greek and Roman Antiquities: https://en.wikisource.org/wiki/A_Dictionary_of_Greek_and_Roman_Antiquities/Hermaphroditus
Androgyny explored as art theme: https://www.nytimes.com/1982/11/28/nyregion/androgyny-explored-as-art-theme.html
Androgyny in Renaissance Art: https://intro819.wordpress.com/2017/11/12/androgyny-in-renaissance-art/
Statuja u Holandiji je ‘spomenik majci’?: https://cinjenice.afp.com/doc.afp.com.32BY9DU
Mere kønsopløsning fra kunstner-pølsefabrikken: https://www.berlingske.dk/groft-sagt/mere-koensoploesning-fra-kunstner-poelsefabrikken
Kunstner bag statue af ammende mand: Det handler ikke om politik og provokation, men om kærlighed: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/kunstner-bag-statue-af-ammende-mand-det-handler-ikke-om-politik-og-provokation-men-om
Любовта агапе: https://www.pokayanie.info/Lubovta_agape.html
Damien Hirst: Artist Market To Watch: https://www.myartbroker.com/artist-damien-hirst/articles/damien-hirst-artist-market-to-watch
Damien Hirst’s Naked Statue Verity Hoisted: https://news.sky.com/story/damien-hirsts-naked-statue-verity-hoisted-10467039
Damien Hirst has brought public art to a new low: https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/oct/21/damien-hirst-ilfracombe-public-sculpture
Анютины глазки для „мамы“: http://tyumedia.ru/10388.html
Памятник маме в Тюмени: http://foretime.ru/mama-tumen/
Монумент „мама“ попал под обстрел? Тюменские чиновники рассказали о судьбе обелезшей композиции: https://72.ru/text/gorod/2020/01/29/66469174/
Socialist Realism: https://www.britannica.com/art/Socialist-Realism
The US and the USSR fought the cold war with art: https://www.forbes.com/sites/jonathonkeats/2021/10/01/the-us-and-the-ussr-fought-the-cold-war-with-art-but-this-invigorating-exhibit-shows-that-the-artists-were-the-winners/?sh=63f4f68f3900
Cracking Down on Artistic Expression: Another Strike against Russian Democracy: https://freedomhouse.org/article/cracking-down-artistic-expression-another-strike-against-russian-democracy
Russian performance art in the time of Putin: https://www.codastory.com/rewriting-history/russian-art-ukraine-war/
Обращение Президента Российской Федерации: http://kremlin.ru/events/president/news/67843
Василена Доткова
Василена Доткова е завършила английска филология в Софийския университет. Работила е в печатни и онлайн медии. Като редактор във вестник „Дневник“ и сайта dnevnik.bg е част от екип, отразяващ теми, свързани с околната среда и зеления преход. Интересите ѝ включват също разнообразни области като литература и социолингвистика, обществени науки и международни отношения. Преводач е от английски на художествени и философски текстове. Живяла е във Великобритания и Скандинавия и ползва също норвежки, шведски и датски език.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
510
6
28.05 2023 в 21:20
510
5
28.05 2023 в 21:13
1005
4
28.05 2023 в 13:55
22558
3
27.05 2023 в 09:24
повечето паметници от рода имат двоен смисъл под директния гротесков, и апаратчика апелира към повърхностна консумация
говори на простия беден народ
който няма шанс да си прати децата където и да било
всеки малко по интелигентен и недрогиран или алкохолизиран вижда смеха, самоосмиването или най малкото си знае стоката, сиреч в каква пропагандна клоака го плакнат
а лидерите, са лицемери набарали цицата на майка Русия и цокат цокат, кръв
Децата им далеч далеч
890
2
26.05 2023 в 15:15
1020
1
25.05 2023 в 17:23
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара