Зимно руско село. Телевизионен репортаж от последните години на СССР. По заснежената улица мощно ръмжи огромен трактор К-700. Зад него е закачена импровизирана дървена тарга с размери метър на метър, а върху нея се кипри петдесетлитров гюм за мляко. Тракторът е дълъг 7 метра и висок почти 4 метра. Бързо се отдалечава.
Техническите характеристики на трактора К-700 свидетелстват за богатирски двигател от 300 конски сили и разход на гориво, съответстващ на щедрата руска душа.
В паметта ми този телевизионен репортаж отпреди почти 40 години е метафора, обясняваща защо някои нации се провалят и защо СССР (за който странно защо странни хора подсмърчат с умиление) са разпадна като къща от карти.
Вчера от летището във Варна излетя транспортен самолет „Спартан“. Техническите характеристики на този дълъг 22 метра самолет и с разпереност на крилата 28 метра свидетелстват за обща мощност на двата му двигателя от 9280 конски сили и със съответния разход на гориво.
На своя борд военнотранспортният „Спартан“ може да качи 60 войника или 48 парашутисти. И по темата – 6 души медицински персонал с подготвени цели…36 места за ранени. И така с полезно тегло на товара от 13 500 килограма.
От летището във Варна транспортният „Спартан“ излетя с трима човека медицински персонал и едно бебе с общо тегло от около…200 килограма.
Вероятно по времето, в което огромният десантен самолет е рулирал по пистата за излитане Георги Гвоздейков – шеф на държавното дружество “България хели мед сървиз”, специално създадено за закупуването на медицински хеликоптери, обяви че процедурата по тяхното придобиване се отлага (пак) във времето. Причината е до болка позната за запознатите с лабиринтите на процедурата при обществените поръчки. Обжалване. Безумното (без преувеличение) в случая е не толкова, че фирмата, която е подала жалбата няма нищо общо с този сектор на така специфични услуги, няма осигурени служители, не извършва подобна дейност и не изглежда да има каквито и да било интереси в медицинската авиопомощ.
Безумното е, че Комисията за защита на конкуренцията разглежда и взема положително отношение по жалба, която е подадена… два дни след крайния срок за обжалване.
Качвали ли сте се на самолет две минути, след като той вече е отлепил от пистата?
Хващали ли сте влак две минути, след като той се е отдалечил от перона на гарата?
Два дни!!!
Ясно е, че жалбата умишлено и съзнателно саботира закупуването на медицински хеликоптери, отлагайки това неясно кога напред във времето.
Неясно е защо държавен регулаторен орган съдейства в този саботаж.
Едновременността на спасителния полет на „Спартан“-а и процедурното забатачване при закупуването на медицински хеликоптери става с любезното съдействие на държавните чиновници с партийни назначения в КЗК.
А настоящият състав на КЗК беше избран от парламента по време на кабинета “Борисов 2”.
Председателят на комисията е Юлия Ненкова. Тя е майка на депутата от ГЕРБ и в настоящото народно събрание Александър Ненков. Самата Ненкова пък била зам.-кмет на София по времето, когато премиерът Бойко Борисов е столичен кмет.
В комисията е и предложеният за неин член от СДС Красимир Витанов, който по времето на кабинета “Орешарски” е председател на надзорния съвет на “Булгартрансгаз”.
Един от общо седемте членове на КЗК – Красимир Зафиров, е предложение от партията на Христо Ковачки “Лидер”, по-късно преименувана на “Български демократичен център”.
Откъм БСП пък идва дългогодишният кадър на левицата (че и на БКП до 1989 г.) Анна Янева, която е с опит като заместник-министър в правителствата “Станишев” и “Орешарски”.
Любопитно е каква аргументация относно даването на ход на жалба, подадена с двудневно закъснение, ще предложи и познатият с деветгодишния си опит като конституционен съдия проф. д-р Пламен Киров.
Човешкият живот няма цена. Още повече живот, който току-що е видял светлината на този така объркан свят. Полетът на „Спартан“-а бе спасителен и не за цената на спасението иде реч тук.
Пред очите ми завинаги ще остане онзи тежък като танк руски трактор в зимния ден със закачения и лек като перце гюм за мляко. Като отговор на въпроса, на който дори са посветени научни изследвания.
Защо някои нации се провалят? Защо някои нации са богати, а други бедни?
Препечатваме текста от Reduta.bg с тяхно съгласие.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
-40
31
03.07 2023 в 08:05
-529
30
22.02 2023 в 13:01
Написах горното за да припомня на форумните приятелчета, че не трябва безрезервно да се доверяваме на българското Джурналист, учил-недоучил, разбрал-недоразбрал, но гръмогласен и обвинителен!
Във всичките ми мнения и прогнози, изразени под таз боклукчива статийка, съм бил прав...
173
27
03.02 2023 в 21:16
Случва да ме убеди, че е типичен гербаджия.
173
25
03.02 2023 в 19:18
Ето това е изречение...
22558
23
03.02 2023 в 18:28
карай ся, няма значение
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара