Как се прави подкаст?

Владимир Йончев 07 ноември 2023 в 18:01 4693 0

Александър Куманов

Как се прави подкаст?

Вероятно има много отговори на въпроса, но най-верните би трябвало да са от хората, които са направили най-успешните подкасти.

В проекта „Мрежа от платформи за активно гражданство“ фондация „Четиридесет и две“ събра на едно място петима от най-успешните подкастъри, за да дадат рецепта как се прави успешен подкаст, как да стигнем до аудитория, как да я задържим и как да печелим от работата си.

И най-важното - как се създава качествено, отговорно и смислено съдържание, каза Александър Куманов от "Фондация 42".

Георги Ненов е един от менторите в първия сезон на проекта. Неговият подкаст "Свръхчовекът" е един от най-слушаните в България. Само в You Tube последователите му са над 14 000 души, а в останалите платформи още повече. Мисията на подкаста е да мотивира хората да вървят по пътя си с увереност в собствените си способности.

Подкасът вече има 366 епизода и се излъчва всяка седмица вече 7 години.

Как започна всичко? С един таблет. 

Когато започнах, всичките ми приятели казваха: Няма как да започнеш с един таблет. Ти нямаш студио, нямаш образование, ти нямаш техника. Бях обречен на неуспех от тях. Но 7 години по-късно това е нещото, което ми изкарва прехраната и ме прави изключително щастлив, разказва Георги.

Пътят към успеха обаче съвсем не гладък. Първият спонсор идва чак на 158-ия епизод и се оттегля почти веднага след това. Сега обаче "Свръхчовекът" има 4 спонсори.

Често го питат как си намира спонсори. Отговорът е, че най-напред трябва да си изградиш аудитория.

Георги твърди, че е далеч от злободневието и политиката и за него хората, които гостуват са по-важни, отколкото темите. Изглежда, че понякога двете се преплитат, защото на два пъти му гостува Васил Терзиев, още преди да се кандидатира за кмет на София.

През 2023 г. с един таблет не става,

обаче смята Цветомир Ценов. Неговият подкаст "2 и 200" е дори още по-голям. В YouTube има 18,5 хиляди последователи, а видеата са направили почти 4 милиона гледания, без да броим другите платформи. 

Според Цветомир Ценов най-характерното за подкаста е, че няма формат. Оприличава го със съд, в който можеш да налееш всичко. Няма правила колко да е дълъг, кога да направиш анонса.

Каква е тайната на успеха на подкастите тогава?

В последните 100 години сме свикнали на формати. Какво виждаме по телевизията? Един човек, облечен с костюм говори с друг човек облечен с костюм на много книжовен език с много структурирани въпроси и грижливо подготвени отговори. Когато е започнала телевизията това е било много секси. Но вече телевизионните формати не са достатъчни на аудиторията.

Затова се появиха подкастите. Те предразполагат двама-трима човека да си говорят така, както вие си говорите с приятели. това не означава, че темите са лековати. В ежедневието си ние не винаги водим лековати разговори.

Имали сме много гости, които са свикнали да се държат като в телевизия. Първите 15-20 минути отговарят много стегнато, много структурирано, довършват си изречения. Но няма човек, който да издържи повече от 20 минути на това. В реалния живот ние не говорим така. И те след 15-20 минути започват да говорят като всички останали хора.

Правехме епизоди 2 г., без да влезе нито една стотинка. Но после се отприщиха нещата.

Сега подкастите са трендът,

казва Ценов.

Олга Василевска е човек, който идва от реалния бизнес. Нейното семейство има голяма логистична фирма и когато тя се замисля да прави подкаст, голямото й притеснение е дали подкастите няма да навредят на бизнеса.

Голяма част от компаниите знаят какво правят. Голяма част от компаниите знаят как се прави. Но много малко знаят защо го правят и точно това е най-важното.

Олга прави доста различен подкаст. "Нов човек" е подкаст на промяната, която според Олга е неделима част от човека. Всеки сезон има различен гост-водещ и всеки сезон има своя тема, която обединява епизодите.

Георги Йорданов е започнал своя

подкаст по вдъхновение

от Георги Ненов и Цветомир Ценов. Бил е техен слушател и техен патреон, докато се престраши сам да започне свой подкаст. Нарекъл го е "Автентичност". Оприличава го на читалище, в което се събират хора със сходни интереси и един на друг си помагат да изграждат общност. И изглежда тази рецепта работи, защото "Автентичност" има над 18 хиляди последователи в You Tube.

Владимир Станков е водил свои подкасти, но не с това е известен. Той е техническото лице, което стои зад много от подкастите, зад организацията, която трябва да се извърши, за да се сбъдне един подкаст.

Владо е човекът, който може да ви разкаже всички грешки, които ще направите, ако решите да правите подкаст, много преди да сте ги направили. 

Целите, които си поставяме много често не са реалистични. Най-важното за един подкаст е да направим така, че тези цели да бъдат реалистични.

Да започнем с времето. Винаги отнема много повече време, отколкото си планирал да отделиш. 

Вторият важен ресурс е опитът. Колкото повече е опитът, топлкова по-малко е времето, което отива за подкасти. И накрая трябва да си зададеш въпросът колко е силна мотивацията ти, която ще се изрази постоянство.

Остават обаче още въпроси. Трябва ли ни сайт? Колко камери ни трябват? А колко монтажисти? Какво да е студиото? А как да монетизираме подкаста си?

Лекторите дават подробни отговори на тях и на всеки, който е решил да се занимава с подкасти би било изключително полезно да изгледа видеата. Първото видео съдържа целия разговор, следващите са презентациите на всеки от лекторите поотделно.

Проект "Мрежа от платформи за активно гражданство" се изпълнява от Фондация "Четиридесет и две" с финансовата подкрепа на Фонд Активни граждани България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. www.activecitizensfund.bg

Целта му е да подпомогне процеса по изграждането на умения за критично мислене сред младежите и да насърчи осъзнаването им като граждани с права и отговорности в обществото.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите