Билет по 1,60 не плащам. А ти?
В четвъртък СОС ще решава дали билетчето за градския транспорт да поскъпне от 1 лев на 1,60 лв.
По този повод в редакцията на OFFNews възникна спор дали това е добре или не. Този текст изразява негативната позиция. Текста, който подкрепя промяната, можете да видите тук.
По времето на Жан Виденов тъкмо бях завършил училище и за пръв път нямах право на безплатна карта за градския транспорт. Не помня колко е струвало билетчето, но помня, че ми тежеше на бюджета и пътувах гратис. Известно време се чувствах като виновен нарушител, но бързо си скрепих идеологическо оправдание: На комунисти пари не давам. В продължение на години с удоволствие се карах с контрольорите и нито веднъж не успяха да ме надговорят, камо ли да ме глобят.
Когато Жан Виденов падна, смених идеологическата обосновка: На Софиянски пари не давам, защото ще ги открадне.
Когато Фандъкова стана кмет, усетих, че малко по малко идеологическата обосновка на моето гратисчийство избледнява. Понеже паметта ми изобщо не е къса, си давам сметка колко много се промени градския транспорт към по-добро, а понеже пътувам много по света, си давам сметка, че изобщо не е по-лош, отколкото в други държави.
Направо не можех да се позная, когато самият аз спрях да оставям продупченото билетче на седалката, защото си казах, че за добра услуга всеки трябва да си плаща.
Билетче за левче е честният обществен договор, с който мога да убедя самият себе си, че плащам за услуга, която си струва. Дори бих могъл да се възмутя от гратисчията, който си спестява левчето.
Увеличение със 60% и то точно в момента, в който цените на петрола падат, не мога да приема. За мен е чиста проба кражба. как излизаше сметката, когато цената на дизела беше 2,70 лв.? Ако цената е вързана с разходите, би трябвало билетът да е поевтинял с 40% в последната година.
Ако цената е задържана изкуствено, защо това не беше акцент в предизборната й програма? Защо във всяко кафе не беше залепен плакат "Вдигам билета с 60%. Гарантирано от ГЕРБ! Видими резултати."
Защото сметката винаги е излизала, а сега решиха, че може още една кожа от гърба на хората да се одере.
Но даже и така да беше, сигурно щях да го преглътна. Обаче съм убеден, че приходите ще спаднат. Новата цена ще увеличи броят на гратисчиите. Увеличената цена ще я плащат само съвестните граждани. Които ще изглеждат като балъци в очите на всички.
Това е най-големият ефект от увеличението - съвестните изглеждат балъци. Аз не бих искал да изглеждам глупак в собствените си очи. И няма да си дупча билетче. С добре тренирания ми аргумент, че на държавата (общината) пари не давам, защото ще ги открадне.
Обясненията, че това се прави, за да се стимулира ползването на карти, са абсурдни. Най-абсурдният от тях е, че само 15% от пътниците ползвали билетче, останалите имали карта. Хайде, кажете ги колко точно са тия карти, откога се опитвам да им разбера бройката! Официалният отговор е, че нямало система, която да събира статистика. А като няма, как ги сметнахте? Или по-скоро ще се окаже, че София е 200 000 души, ако извадим броя на картите и приложим твърдението, че само 15% пътуват с билетче.
Ако беше така, защо решихте, че 15% ще ви оправят бюджета, защо не взехте пари от другите 85%, дето и сега били облаготетелствани от изгодните карти? Аз се придвижвам с колело и имам не повече от десетина пътувания месечно. Коя точно карта ми е изгодна? Няма да обеднея с тия 6 лева, ама като ми бъркате в джоба не ми обяснявайте как трябва да ми стане кеф от това.
Дългосрочна политика
Когато Йорданка Фандъкова направи Синята зона 2 лева, тя аргументира това с желанието си да извади колите от центъра. Не съм забелязал това да се е случило, забелязвам само, че зоната за левче (вече Зелена) набъбна петкратно. Съответно и приходите на "паяците". Но срещу такъв аргумент трудно мога да намеря отговор - аз самият мисля, че е добре колите в центъра да намалеят. И един от двата начина, по които си представям, че това може да стане, е с удобен и евтин градски транспорт. В столицата на Естония Талин градският транспорт от 3 години е напълно безплатен, а влизането с кола в центъра е много скъпо. Загубата за общината е символична, а проблемът със задръстванията е решен веднъж завинаги.
Сега обаче виждам, че обясненията за изваждането на колите от центъра са били само прах в очите, за да се вземат парите на хората.
Никога никой не е искал подобно нещо, не се е и опитвал да го направи. Нали ви казах, че карам колело. Откакто го правя спестявам на столичните задръствания един петметров джип. Опитвали ли сте някога да карате колело в центъра? Голямо приключение е. Няма нито една велоалея, по която можеш да се добереш до него. За сметка на това шахтите са покрити с големи решетки, които услужливо поглъщат гумите. Малкото велоалеи от кварталите към центъра се прекъсват от билборди или неуслужливи подлези със стълби. Преди няколко дни на единствената улица, по която мога да стигна до работата, сложиха знак, че е забранена за колоездачи. Сега съм нарушител. За да вляза в рамките на закона, трябва да оставя колелото и да си купя билетче от 1,60. Всъщност директен транспорт до нас няма, ще трябва да давам 3,20.
Е, няма да го направя. Казвам се Владимир Йончев и се чувствам гражданин, а не овца за стрижене. Ще предам скромния си опит на останалите, които ще заемат моята позиция: Контрольорът няма право да ви поиска лична карта, когато ви хване без билет. Това може да направи само униформен полицай. Ако и на него не му я предоставите, ще трябва да ви заведе в районното за установяване на самоличността. Обикновено ги мързи да го правят, пробвал съм много пъти. Ако все пак ви напишат акт, общината няма никакъв начин да си събере парите, освен ако не смятате да отваряте лаФка.
И не ми обяснявайте, че е граждански дълг да се плащат пари на държавата. Ако държавата е смятала така, отдавна е щяла да забрани офшорките. Овчедушие е да на се противиш, когато ти вдигат таксата с 60%, преди да са те уверили, че всички канали за източване на общината са запушени.