В тези напрегнати и размирни времена, наред със статиите и репортажите, които са адресирани към проявленията на народното недоволство, има и такива, които акцентират върху проявленията на изобразителното изкуство и визията му за толеранса между етносите. Имам предвид настоящ столичен проект, който се осъществява на територията на Централната автогара, със съдействието на програма „Европа“. Идеята е осем художници да преобразят не особено привлекателния подлез на метростанцията в посока автогарата.
Целта на случващото се е, чрез изкуството на изявени артисти на спрея, да бъде дадена заявка към света от страна на София, че тя е мултикултурен град, който разбира толеранса.
Същественият въпрос тук е дали самият толеранс би разбрал посланието на безспорно професионално изявяващите се автори на Централна гара? „Толерансът“ и от страна на някои негативни обществени нагласи, които пребивават, кютъйки някъде по средата между патриотарството и носталгията, и от страна на някои етноси, към които именно е насочен въпросният толеранс от дълго време насам.
В този контекст, благодарение на науки, каквито са социалната психология и социалната антропология, можем да направим заключението, че наред с (още веднъж подчертавам дебело), креативното изкуство на професионалните улични артисти, безусловно на същото място ще се появи и друга форма на изографисване, която по никакъв начин няма да можем да наречем изкуство.
А какво да кажем за онези постоянно там пребиваващи, защото все пак и към тях реално погледнато е насочена кампанията. Тяхната висша форма на критицизъм ще бъде проявена не посредством естетическите измерения на човешката мисъл, а посредством „достойнствата“ на естествените органични достижения, което между другото не е някаква новост за това ключово място и околността въобще.
Силно се надявам творбите всячески да бъдат запазени и дай Боже критиците да са подготвени за това предизвикателство. Всъщност любовта и разбирането на формите, проявленията и предизвикателствата на изкуството би трябвало да се възпитават у човека още от най-ранна детска възраст.
Но, да не се окаже така, че най-добрата форма на изкуство за подлеза на автогарата е ежедневната и упорита дезинфекция на стените, и едни вече чисти тухлички, които всъщност би трябвало да поставят деликатен акцент върху античността на града?...
Станислав Пандин е завършил психология в Софийския университет. Специализира в детската психология. Работил е като журналист във вестниците „Софийски университет“ и „Аз Буки“. Има 13-годишен опит като детски и училищен психолог. Бил е научен редактор на методическите списания „Философия“, „Педагогика“ и „Стратегии на образователната и научната политика“. Работил е като PR на държавна институция. Преподавател е във Философския факултет на Софийския университет – „Детско-юношеска и училищна психология“. Психолог е в МКБППМН на два столични района, експерт е в СГС, лектор в НЦПКПС.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)