На финала: НС задължи правителството да направи индексация на обществените поръчки

Заради увеличаващите се цени на строителните материали обществените поръчки на практика се блокираха. Ако не се довършат финансираните от ЕС инфраструктурни проекти, то България ще връща евросредствата

Йорданка Веселинова 29 юли 2022 в 13:15 3212 0

Архив

Снимка Getty Images

Гласуване в Народното събрание

В последния си работен ден депутатите приеха на две четения промените в Закона за обществените поръчи и възложиха на МС да изготви индексация на цените по сключени договори за обществени поръчки. 

Промените, внесени от "Продължаваме промяната", минаха със 139 гласа "за", 5 "против" (ДБ) и 1 "въздържал се" (ДБ). Междувременно председателят на ПГ на ИТН Тошко Йорданов не пропусна възможността за пореден политически скандал и определи законопроекта като "мафиотски". Причината - твърденията на ПП и на премиера в оставка Кирил Петков, че ИТН имат задкулисни интереси, свързани с обществените поръчки.

С проектозакона на ПП се цели да не се забавя строежът заради повишилите се цени на строителните материали. Според текстовете методиката трябва да бъде извършена от Министерски съвет. Настимир Ананиев защити законопроекта с реалната възможност инфраструктурни проекти с европейско финансиране да не бъдат завършени, заради което България би била принудена да връща европейски пари.

Междувременно депутатите отхвърлиха законопроекта на "Демократична България" за промяна в Закона за обществените поръчки. От ДБ предлагаха ограничаване на възможностите за строителство чрез инженеринг, т.е. при обединяване на проектиране, строителство и строителен надзор. Според вносителите инженеринг следва да се допуска при бедствия, изграждане на национални обекти, за които не са налични познания и опит за проектиране или техника, за тяхното изпълнение, за общински обекти със срок за изпълнение до 1 година и на стойност до 120 хил. лв. В мотивите на вносителите е записано, че "българската форма на инженеринг е корупционна", заради което се налага и промяна в закона.

В началото на седмицата пътните фирми обявиха, че планират безсрочен протест. Във вторник от бранша заплашиха, че тази година няма да има зимно почистване. Председателят на Браншова камара "Пътища" Стефан Чайков пък днес заяви, че след първи октомври няма да има поддръжка на пътищата. Причината е, че на компаниите не е платено и с тях не са сключени нужните договори. Става въпрос за неразплатени 720 млн. лв. за вече извършени дейности. Междувременно председателят на регионалната комисия в НС Настимир Ананиев обяви, че пари ще има само за изрядните фирми. Последваха и няколко опита ръководената от него комисия да разреши казуса със зимното почистване на пътищата. Опитите обаче се оказаха неуспешни, тъй като кворумът на комисията бе бламиран от ДПС, ГЕРБ и "Възраждане". Малко след това Ананиев призова пътищарите да стачкуват пред офисите на ГЕРБ и ДПС. Днес пък изненадващо пътните строители обявиха, че спират протестите и ще чакат служебния кабинет.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Защо най-тъмното време на годината не е и най-студеното?