МВР бойкотира управленската програма и дава на общините да му вършат работата

Последна промяна на 20 септември 2018 в 10:59 3075 0

Министерството на вътрешните работи е дало зелена светлина на спорните промени в Закона за местното самоуправление и местната администрация, с които се позволява на общините да назначават униформени служители по сигурността. Те ще имат правомощия, близки до полицейските, като ще преминават на обучения в МВР и освен задържането на лица и налагане на санкции, ще могат да заработват и като пътни полицаи.

Във вътрешната комисия в парламента е внесено становище, в което ръководството на МВР дава принципното си съгласие с промените в закона и се съгласява вменените му по закон правомощия в Закона за МВР и Закона за движение по пътищата да се изпълняват и от служители извън системата му. 

С това на практика ведомството влиза в хипотезата, с която парламентът узакони изземването на правомощия на МВР от частните охранителни фирми. Това доведе до реакция от страна на главния прокурор и президента, които атакуваха разпоредбите в Конституционния съд като противоконституционни. 

В същото време,  промените в закона за местната власт, които бяха внесени от депутати от ГЕРБ и Обединени патриоти, влизат в противоречие с управленската програма на правителството. В нея наистина е посочена необходимостта от по-тясно сътрудничество на МВР с местната власт, но никъде не е посочено назначаването на общински служители, които да поемат част от отговорностите на МВР. 

Нещо повече: там се говори за преразпределение на кадровия ресурс, така че да може да се увеличи присъствието на полицейски състав в малките и средно големите населени места, като това трябва да стане чрез назначаване на "униформени служители в полицията и жандармерията на свободни длъжности по незает щат". В програмата е предвидено също промяна в Закона за МВР за осигуряване на служители по трудово правоотношение, които да съдействат при опазването на обществения ред в малките населени места. За общините е предвидено МВР да изгради "видеонаблюдение на основните артерии с криминогенен потенциал".

Увереност на вносителите за цитираните законодателни промени вероятно е дало изречението за "Засилено сътрудничество с Националното сдружение на общините в Република България и с местните комисии по опазване на обществения ред и сигурността".

Само че от становището на МВР по тези промени изобщо не се говори за сътрудничество. Нещо повече - МВР в прав текст заявява, че в определени случаи, когато назначените по закона общински служители задържат нарушител, не е нужно да го предават на полицейските органи. Сътрудничеството в този случай се свежда до уведомяване на властите.  

От становището на МВР се разбира също, че законовите промени крият риск от създаване на хаос сред институциите заради дублиране на функции. Първата заложена мина е във възможността да съществуват два органа на общинско ниво, които да се грижат за сигурността. Сега съществуват съвети по сигурността, които подпомагат областните управители и кметовете на общини. От вътрешното министерство смятат още, че не е съвсем ясно как ще си сътрудничат с местната власт, когато новоназначените им служители извършват контрол само на общински разпоредби. На практика с това МВР признава възможността тези служители да изземват функции.

От МВР виждат и колизия с промените с подготвяния нов Закон за движение по пътищата, където е предвидено специален фонд, в който се събират парите от глоби, да финансира изграждането на мрежа от технически средства за контрол на пътя. Новопредложените текстове в закона за местната власт крият отново риск от дублиране на правомощия по санкционирането на пътя.