Ръководството на МОН похвали новите учебни планове и отхвърли идеята за оставки

Последна промяна на 10 ноември 2015 в 15:47 9693 11

Тодор Танев и Ваня Кастрева

Снимка БГНЕС/Боби Тошев

Тодор Танев и Ваня Кастрева

Ръководният екип на Министерството на образованието даде пресконференция, за да обяви, че новите проекти на учебни планове, които орязват драстично часовете по чужди езици в езиковите гимназии, часовете по информатика, по философия във всички училища, по изкуства и които прекратяват изучаването на биология, химия, физика, география, история в последните две гимназиални години, всъщност са много добри, представляват истинска реформа, но обществото не я разбирало.

В днешната си първа пресконференция за проектите, които бяха качени на сайта на МОН преди две седмици, министър Тодор Танев, пряко отговорната за проектите негова заместничка Ваня Кастрева, директорката на дирекция "Образователни програми и образователно съдържание" Евгения Костадинова и директорът на "Връзки с обществеността" Иван Такев обявиха, че е имало обществено обсъждане, че то е приключило вчера и че се явяват пред медиите, за да обобщят резултатите.

"Когато се прави реформа, малцина имат очи да виждат и сърце да разбират това, което се прави", заяви по повод проектите министърът, който изглеждаше видимо зле и обясни, че вчера е бил изписан от болница след двуседмично лечение.

Министърът четеше от лист с предварително напечатани за него опорни точки. Те бяха: отговорността за проектите за рамковите учебни планове е изцяло на Народното събрание, защото те са следствие на приетия от НС Закон за предучилищното и училищно образование (с основен вносител бившият зам.-министър и настоящ председател на комисията по образование Милена Дамянова от ГЕРБ); проектите всъщност са добри, защото осигуряват "разкрепостяване" на училищата, което се изразява в това, че за сметка на липсващите часове по история, география, чужди езици, физика, химия в гимназията, ще има часове, които училището само ще реши как да запълни; вместо да се подготвят за университета през последните две години от гимназиалния етап, учениците ще се подготвят за някаква професия и това, по думите на министъра, "ще им трябва за по-плавно включване в техния професионален път".

"Това повелява Народното събрание и ние го следваме", подчерта Танев, който в началото на мандата си декларира подкрепа за цитирания по-горе закон - тогава проектозакон. Той заяви още, че всички промени били съгласувани със Синдиката на българските учители към КНСБ с лидер Янка Такева. Така и не стана ясно защо промени, които касаят строго професионално работата на учителите и директорите трябва да се съгласуват не с тях, а със синдикат.

Министърът изчете и подготвения му предварително списък с предмети и хорариумите им и заяви, че за почти всички предмети броят часове се запазва или се увеличава. Документите, качени на сайта на министерството и които OFFNews публикува, показват друга картина - има механично увеличение на общите хорариуми по някои предмети в основната степен на образованието, защото има класове, в които учебната година се удължава със седмица (I клас) или с две седмици (в VI и VII клас).

В същото време, в гимназията общият брой часове по основни предмети се намалява драстично. Освен това, в XI и XII клас, когато се предполага, че учениците се подготвят за кандидатстване в университет, изобщо не се учат история, география, физика, химия, биология. Задължителните часове се разпределят между литература, математика, чужди езици, гражданско образование и спорт. Добавени са и часове за избираеми и факултативни предмети. Хорариумът за избираемите може да се запълни само с още часове по литература, математика, чужди езици, гражданско образование и спорт. Факултативните часове може да са и по предмети, които не са включени в задължителната учебна програма за съответния клас.

Основно притеснение е, че засегнати от драстичното намаляване на часовете са и чуждите езици в езиковите гимназии. Досега във всеки от гимназиалните класове след подготвителния VIII клас имаше по 4 часа седмично за първия чужд език. МОН намали тези часове наполовина и даде по 2 часа за първия чужд език, колкото има и за втория чужд език. В същото време, точно хорариумът по чуждия език от гимназията е важен за тези, които искат да кандидатстват в чужбина и драстичното му орязване може да им попречи да потърсят по-качествено висше образование навън.

След бурната обществена реакция през последните дни срещу решението за часовете по чуждите езици днес директорът на дирекция "Образователни програми и образователно съдържание" Евгения Костадинова обяви, че МОН са се съобразили с изпратените им становища и са "увеличили" часовете за първия чужд език. На пресконференцията тя показа таблица, от която се вижда, че промяна има единствено за IX клас и тя не е в увеличение на часовете, а в запазването на сегашните 4 часа седмично. В останалите гимназиални класове (X, XI и XII) задължителните часове за първия чужд език остават два седмично.

След реплика на репортера на OFFNews, че всъщност промяната не води до увеличение на часовете, а само до запазване на сегашния им брой в IX клас, Костадинова уточни, че не сравнявала старата с новата програма, а само първото и второто предложение на МОН за промени.

Промяната, отнасяща се до хорариума за първия чужд език в IX клас, не беше отразена в проекта, публикуван на сайта на МОН към 15:00 ч. на 10 ноември.

Попитахме Костадинова какво налага намаляването на часовете по чуждите езици; защо се рискува възможността на децата да учат в чужбина; как ще се осигури т. нар. хоризонтална проходимост на системата (т.е. едно дете да може да се прехвърли свободно от едно в друго училище, без да се налага да държи приравнителни изпити), когато всяко училище ще има собствен индивидуален учебен план на базата на общия за всички рамков; защо се премахва задължителното обучение по основни предмети в XI и XII клас - годините, в които учениците се подготвят да кандидатстват в университет, например с биология и химия, за да учат медицина.

Костадинова не отговори защо се намаляват часовете по чужд език в езиковите гимназии; заяви, че "не би могло да има притеснения" за заминаващите за чужбина, където образователните институции били автономни, че ако някой искал да се подготвя по химия и биология, можел да си избере такъв профил и да учи тези предмети в допълнителните часове. На въпроса как ученик би могъл свободно да се прехвърли от едно в друго училище, когато всяко ще има различен учебен план, тя отговори, че до десети клас всеки би трябвало да е наясно със себе си и едва ли тепърва ще реши да сменя училището си в XI и XII клас. Премахването на часовете по основни предмети в последните две години от гимназиалното обучение тя обясни с изискването на новия закон.

OFFNews отправи въпрос и към зам.-министър Кастрева дали ще подаде оставка като основно отговорна за изготвянето на предизвикалите крайно острата обществена реакция проекти. Отговорът беше: "Всеки, в качеството си на политическо лице, е готов, когато е необходимо, когато той прецени или поискат от него да подаде оставка. Към настоящия момент никой не е поискал оставката ми. Работя в дух на откритост, партньорство и диалогичност с всички партньори".

Проекта за нов учебен план за езиковите гимназии и сега действащия план вижте тук.

Всички проекти може да видите и на сайта на Министерството на образованието и науката.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

17.11 2015 в 09:01

Ясно е, че не искат бъдещите данъкоплатци да се спасяват, че както е тръгнало почти няма родител, който да не търси начин детето му да се спасява в чужбина. Като останат тук само циганите кой ще им плаща сметките на хрантутниците? И сега не се менава без частни уроци и допълнителни курсове, и после ще е така.

11.11 2015 в 10:31

За незапознатите: действащите в момента учебни планове и програми произтичат от приетите стандарти през 2000 година, които трябваше да действат 4 години и да се усъвършенстват, но действат 15 вече. А това е фатално много време за образователната система, която претърпя жесток срив. Повечето възможности за истинско модернизиране, каквото беше нужно, бяха пропуснати - изключенията са при информатиката, философията, при отделни сполучливи учебници и помагала. Беше свален материал по науките биология, химия, физика надолу, едновременно с това се детайлизира излишно много, така че да отчужди децата от фундаменталните науки. В 3-те задължителни часа по български език и литература в 11. и 12.клас трябваше да се разгледат почти 100 текста за матура. Е, няма такава матура в света - учениците бяха подтикнати да намразят литературата, а родителите получиха основание да трупат недоволство, че не се работи върху грамотността. Предопределената езикова неграмотност се превърна във функционална, защо ли? Учителите станаха фокус на обвинения в некадърност, вместо вниманието да бъде насочено към чиновниците, направили условията за работа в училищата кошмарни. Часовете за езици в езиковите в 8.клас бяха намалени от 22 задължителни на 18. А и учебните планове на езиковите бяха почти уеднаквени с тези на всяко друго училище с интензивно обучение по чужд език. Това са само част от дефектите, видими резултати от онази реформа. Страшното е, че старите учебни планове, с които се удари едно дъно, са по-добри от публикуваните нови. Представяте ли си тези скудоумия да траят също 15 години? Видимите резултати ще бъдат доубиване на доброто обществено образование, което все още оцеляваше в старите езикови, в математическите и природоматематическите, училищата по изкуства и в някои други. Задава се повсеместна уравниловка на нечастните училища, въпреки заклинанията за свободен избор. Всичко това е заложено в новия Закон, приет преди месец, чиито последици започваме да търпим - рамкови планове, стандарти, учебни програми, публикувани на парче, за да не може да се анализира цялата картина, като междувременно текат и изтичат сроковете за "обществено обсъждане". Престъплението е в това, че в този закон проличава стратегията качеството да се концентрира само в частните училища - настоящи и бъдещи - те ще бъдат и държавно субсидирани от 2017 от същия бюджет за образование, на който чакат общинските училища и който се формира от данъците на всички. Но разбира се, не всички ще могат да си позволят частно образование. И за каква конкуренция между частно и нечастно образование може да става дума, след като частните ще прибират и субсидии, и ще си определят свои такси, и ще могат да въвеждат свободни програми и свои учебни планове, докато клетите общински изнемогват, задушавани в примката на спуснатия централно/свише "рамков план" и ще се гетоизират все повече. Като стане още по-ясно как ще се закрепостят децата в провинцията, колко трудно ще бъде местенето от едно училище в друго заради различните учебни планове,как ниските хорариуми режат от възможностите за кандидатстване в университет, като се завърнат военното в целия му блясък и бригадите, ще се пропищи на умряло, ама ще е късно.

Ето защо трябва да се реагира сега!

11.11 2015 в 00:03

Когато прочетох всичко това за новите "гениални"промени в образованието просто онемях...Що за глупости,що за малоумщина,"О,свещена простота..."или простотия!?Явен е ракурса на "оправниците":"Прост народ-слаба държава!"И защо продължаваме да търпим това?Време е да кажем на тези хора,че те нямат право да осъкатяват децата ни с безумните си идеи,а още по-малко да ги налагат под формата на образователна реформа!...

10.11 2015 в 17:45

Завършил съм езикова гимназия преди доста вече години. В първия клас в гимназията, т.нар. "подготвителен" имахме по 5-6 учебни часа за първи език на ден, според програмата за деня, както и по още 4 астрономически следобед. След това, до завършването, по 2 часа за първи език на ден.

При този, огромен на сегашния фон, хорариум, ние бяхме убедени, че часовете не са достатъчно, за да научим езика до степен, която искахме да постигнем.

Учехме втори език по 4 учебни часа седмично. Всички, които не продължиха да учат втория език допълнително, не можеха да построят правилно едно елементарно изречение, а днес знаят по 30-тина думи, най-вече от обща култура.

В обобщение на дългото писание, което сътворих - с 4 часа първи език седмично въпросните гимназии няма защо да бъдат наричани "езикови" - никой вече няма да научи език там, за съжаление.


10.11 2015 в 17:34

В един глобален,съвременен Свят,без чужди езици на ниво В2,младите хора са само за автомивки и миячи на чинии из ЕС пространството.Химия и биология са основите за кандидатстване в МУ.История-за редица хуманитарни профили.
Най-кефско беше,че"училищата-гимназиите,нямало да наблягат на предметите за кандидатстване,а на усвояването на професия..."!Господи,ела си прибери верисиите!Че нали си има ПРОФЕСИОНАЛНИ гимназии,бе др.Министър!?От една езикова и/или хуманитарна гимназия,каква точно професия ще му дадеш,притова,като му орежеш чуждоезиковото обучение!?На Борсата-за продавач-"консултант",специалист по краварство или оператор на ръчна метла!?Кого лъжете и какво вършите?
Да взема да кажа-Слава Богу,децата ми завършват по старото...умни са,мотивирани са,а мама и тате,отдавна си плащат яки числа,на тема уроци-образование.Като ви гледам мутрите нагли и коментарите прости,ще си скъсам трътката да си изуча по достойнство децата.И с двата езика,които вече са покрили и двамата,право на Терминал 2,да се махат от тази безумна кочина,населена от лумпени.

10.11 2015 в 17:09

Аз пък не виждам нищо лошо в промените. Който иска да изучава "първия чужд език", в последните две години е свободен да избере да го изучава, както и да се готви за кандидатстване. Личното ми мнение е, че който до 10 клас не е получил основни знания и функционална грамотност, няма значение какво ще прави последните две години, понеже е безнадеждно закъснял.

10.11 2015 в 16:56

Трето поколение репресиран по политически причини съм.

10.11 2015 в 16:50

Некои кратуни още не могат да схванат, че след развитото социалистическо общество следва сваляне на маймуните от дърветата. Матрял, ко да праиш, матрял с вишу за 5 000-10 000 лв.

10.11 2015 в 16:38

Бива ли да си толкова безочливо самоуверен, че да обвиняваш другите, задето не ти разбират олигофренските идеи, вместо да се вслушаш в коментарите им? С тази реформа на оПРОСТяване единствено ще се затвърди и без това задълбочаващо ниското ни ниво на знания :X

10.11 2015 в 16:12

То пък едно обществоо. Одобрявам. Некои да внимават, супата пари.