Правителството ''отвързва'' парите за университетите от реформите на Денков

Отпускането на допълнителните 20 млн. лева няма да зависи от това дали ще атестират преподавателите си по методиката на министъра

Александра Маркарян 09 юни 2022 в 13:38 3270 0

държавен бюджет

Снимка БТА/Владимир Шоков

Актуализацията на бюджета развързва парите на университетите от условието да променят правилата си за атестация на преподавателите.

Правителството предлага промяна в закона за бюджета, която ще позволи държавните висши училища в България да получат заложените в закона допълнителни 20 милиона лева за възнаграждения, но блокирани заради условие към ВУ.

Чрез актуализацията кабинетът редактира спорния параграф 17 от преходните и заключителни разпоредби на закона. Сега той предвижда парите да бъдат отпуснати, само ако висшите училища приведат правилниците си за атестация на преподавателите си в съответствие с методика, приета от Министерския съвет.

Редакцията гласи, че средствата се "предоставят на държавните висши училища като субсидия за издръжка на обучението над формираната по чл. 91, ал. 1, т. 1 (бел. ред. за издръжка на обучението) от Закона за висшето образование." Тоест премахва се обвързването с атестацията, но остава неясно как ще се разпределят парите между 38-те държавни висши училища.

Първоначалният текст, който все още е в сила, породи редица проблема, заради които досега парите не са преведени.

Как в разрез със закона се прокарват нови правила за атестация на университетските преподаватели

Първо, той противоречи на Закона за висшето образование, който дава правото на университетите сами да определят правилата за атестация в правилниците си и не дава правомощие на правителството да им налага такива. Породи се и съмнението дали текстът не противоречи и на Конституцията на Република България, която гарантира академична автономия на висшите училища. По този въпрос може да се произнесе единствено Конституционният съд и главният прокурор Иван Гешев го сезира.

МОН създаде юридически Франкенщайн с пожелателен характер. Той не може да принуди университетите да предадат свободата си

Отделно от това - методиката е все още проект за решение на Министерския съвет. Няма как ВУ да приведе правилника си в съответствие с нещо, което не съществува в правния мир. По същество тя поражда много проблеми, защото чрез паралелно предложени промени в правилика към Закона за развитие на академичния състав се променят наукометричните показатели. Въвеждат се единни критерии, които обаче не могат да се приложат еднакво за всички области на науката.

Как ще бъдат оценявани преподавателите: МОН предложи озадачаваща нова методика

Много висши училища възразиха, че не са отчетени специфики например при хуманитарните науки, при медицинските и др. Те поискаха не просто редакция на проекта на министъра на образованието Николай Денков, а изтеглянето му. Такива становища приеха Софийският университет, БАН и др.

Обезценявате напълно труда ни! Минно-геоложкият университет написа 11 страници с въпроси и коментари към МОН

Ректорът на УНСС: Втренчени в атестирането, да не изпуснем обучението

Напрежение породи и начинът, по който министър Денков опита да прокара реформите си - без обсъждане. Преподавателите бяха изненадани от вече готов проект, публикуван за обществено обсъждане, който виждаха за пръв път. Оказа се, че министър Денков не вижда проблем в това. Той заяви, че не може да се търси качество с консенсус.

Синдикатите и ректорът на УНСС: Държавата незабавно да плати задържаните 20 млн. на университетите!

Ръководствата на университетите недоумяваха и как така с решение на МС - акт с еднократно действие - им се налагат правила, които се очаква да спазват години наред, за да получат някаква сума еднократно. Те възприеха този подход като "извиване на ръце" и изнудване.

Предложената методика касае само държавните висши училища, а не и частните и на практика приемането ѝ би създало двоен режим на оценяване на преподавателите, което пък буди съмнения дали не е налице дискриминация.

И не само това - обвързването на атестацията с получаването на парите бе направено с поправка между първо и второ четене на проектозакона за бюджета, т.е. отново без дебат, "на тъмно".

В крайна сметка, самият министър Денков се разграничи от обвързването на парите с атестацията и нарече параграф 17 "злополучен". Министерството потвърди това и в официално становище и препоръка за промени до финансовото министерство.

Депутатите казаха НЕ на силово налаганата реформа при атестациите на преподавателите

За да се реши проблемът с блокираните пари и да се потуши напрежението, зам.-председателят на Народното събрание и депутат от ИТН Ива Митева внесе законопроект за изменение на държавния бюджет преди внасянето на актуализацията на бюджета от Министерския съвет. В него се премахваше обвързването между изплащането на парите и атестацията.

Поисках днес да приемем поправката в бюджета, за да стигнат веднага парите до университетите. Реакцията беше: Разваляме коалицията!

Депутати обаче се усъмниха дали това не нарушава Конституцията, която дава законодателната инициатива по отношение на внасянето на законопроекта за държавния бюджет на Министерския съвет. И така след одобрение на законопроекта ѝ в комисия и 4-часови дебати в пленарна зала миналата седмица гласуването беше провалено от депутатите от "Продължаваме промяната", които напуснаха залата и кворумът се разпадна. Тази седмица председателят Никола Минчев отказа да включи точката в седмичната програма на парламента и въпросът остана "висящ".

Сега правителството поправя текста, а висшите училища може да се надяват, че ако актуализацията бъде приета въпреки разрушеното коалиционно мнозинство след напускането на ИТН на управлението, ще получат парите за възнаграждения през втората половина на годината.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Историята на коледните лампички