Медиите и COVID-19: Рекордни аудитории, а рекламите изчезват

Мая Младенова Последна промяна на 10 април 2020 в 09:49 1519 0

Как се отразяват извънредното положение и епидемията на медиите? Две важни тенденции се очертават ясно към този момент както у нас, така и в глобален план: висок ръст на аудиторията и чувствително намаляване на рекламните приходи.

Пандемичният медиен парадокс изправя пред изпитание и малки, и големи медии. Някои вече излязоха от пазара (у нас до момента това обявиха дългогодишният културен гайд "Програмата" и варненският всекидневник "Черно море"), други прибегнаха до съкращаване на разходи и намаляване на работното време на служители, до сваляне на скъпи продукции от ефира и пренареждане на програмата. Предстоят обаче сериозните реформи по отношение на разходите. С други думи - ще се наложат и съкращения на хора и възнаграждения. 

За медии, чийто основен дял от приходите идва от рекламодатели, ефектът на пандемията едва ли ще е краткотраен. Договори за рекламни кампании се планират с месеци предварително, обикновено за дълъг период напред, затова липсата на активност на рекламодатели сега ще даде отражение поне до края на годината. Рекламният гиганти "Кока Кола" обяви, че замразява кампаниите си заради пандемията.

В същото време аудиторията е нараснала чувствително и това с особена сила важи за медии с новинарско съдържание. Очаквано, новините за коронавируса у нас и по света се следят от най-много хора.

БНТ отчита скок в новините, сайта и мобилното приложение

Националната телевизия БНТ1 наблюдава цялостна тенденция за увеличаване на зрителите пред екрана по време на извънредното положение, коментира пред OFFNews Антон Андонов от Управителния съвет. Значително повече зрители има в делничните дни в дневния слот, откакто бе обявено извънредното положение. Малко по-малко изразен е ръстът през уикендите. Повече зрители гледат сутрешния блок на телевизията, а най-сериозен ръст се забелязва при “Денят започва с Георги Любенов”, добавя Андонов.

От БНТ отбелязват и повишен интерес към новинарските емисии, вкл. тези през деня. Антон Андонов посочва, че ръстът на рейтинга в централната емисия "По света и у нас" в 20:00 ч показва, че "зрителите искат да “верифицират” информацията, чута другаде, с тази от ефира на БНТ."

Особено засилено е търсенето на онлайн новини. Това е тенденция, характерна и за сайтовете на телевизиите.

БНТ регистрира над 150% ръст в посещенията на онлайн платформите си. "Апликацията BNT News се превърна в най-изтегляното новинарско мобилно приложение в България, задминавайки тези на комерсиалните телевизии и големи интернет компании. Постижението е впечатляващо и с оглед на това, че BNT News е достъпно в AppStore и Google Play от месец и вече има повече потребители от апликации на 4-5 години", добавя Андонов.

Интересно е и какъв е рейтингът на предаваните наживо брифинги на националния оперативен щаб и на Министерския съвет - практика, която БНТ въведе по време на кризата. Според Андонов никой не може да даде коректни данни, тъй като реално и трите национални телевизии излъчват едно и също съдържание. Въпреки това можем да кажем, че ръстът в гледаемостта на новини и актуални предавания донякъде е функция и на извънредните брифинги, добавя той.

bTV - скача делът на гледащите новини и актуални предавания

От bTV също потвърждават за повишен интерес към новинарското съдържание през март, както и към уебсайта на медията.

Ето няколко графики, в които може да се проследи нарастването на аудиторията спрямо февруари. Те са измерени чрез пийпълметричната система на ГАРБ.

Скок има не само в новините, а и в останалите актуални предавания на bTV. От графиките по-долу е видно нарастването през март спрямо февруари.

Февруари 2020:

Сходна е и картината в Нова телевизия. Само в последната седмица на март Нова тв също е регистрирала ръст от 51% аудитория към новинарското съдържание, съобщиха за OFFNews oт медията. Най-търсени и в Нова са новините. Телевизията отчита и сериозно покачване на влизанията в сайта ѝ.

Празни рекламни блокове

Зрителите вече отбелязаха, че рекламните блокове дори в скъпоплатения праймтайм са съкратени с по няколко минути, често се въртят автореклами на собствените продукции, някои от тях пък вече са свалени. Стратегията на bTV бе да спре излъчването на скъпо струващите предавания и сериали и да ги остави за по-добри времена. Така се случи например със сериала "Съни бийч", който промотира БГ Черноморието, пред перспективата летен сезон да няма.

Нова избра друга стратегия и продължава да излъчва сериала си "All Inclusive" и форматите "Като две капки вода", Hell's Kitchen и "Един за друг", както и нови епизоди на "Откраднат живот" и "Ягодова луна".

Ройтерс: Рекорден брой читатели търсят новини за COVID-19 в онлайн медиите и пресата

Издателите на новинарско съдържание привличат рекорден брой читатели, докато хората търсят информация за пандемията по време на извънредните мерки, потвърждава и агенция "Ройтерс". Въпреки това приходите от реклама паднаха за много издатели, тъй като компаниите намаляват маркетинговите си бюджети и не са склонни да купуват реклами, които да се показват наред с новините за коронавируса, поради страх от "очерняне" на своята марка.

Към момента прогнозите в световен мащаб за за забавяне на рърса на рекламните бюджета с до 20%. Според компанията за проучване на медийната среда Borrel Associates обаче на места ще има действителен спад спрямо 2019 - прогнозата е за до 30% по-малко приходи от местни рекламодатели в американските медии. Издателите, рекламните агенции и технологичните компании, които помагат на разпространението на реклами, се опитват да убедят марките да преосмислят позицията си, че не желаят тяхна реклама да се появява до новини за коронавируса, допълва "Ройтерс".

Самата агенция "Ройтерс" също е отрицателно засегната от тези тенденции, обяви изпълнителният ѝ директор Майкъл Фриденберг в Туитър на 2-ри април. Агенцията цитира проучване на Бюрото за интернет реклама, според което 70% от рекламодателите са намалили разходите си за реклама в бранша от началото на епидемията.

Фриденберг призовава компаниите да преосмислят това поведение и да подкрепят източниците на достоверно новинарско съдържание. "Отговорност на рекламната технологична индустрия и на индустрия за верификация (проверка за достоверност) на новините е да не позволяват филтрите за сигурност да блокират новини за Covid-19 от авторитетни източници", добавя изпълнителният директор на "Ройтерс".

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !