Началото на учебната година. Близо 720 000 деца прекрачват училищния праг на 15 септември, от тях – над 66 000 за пръв път. Колко от тях обаче ще останат в класната стая, за да продължат образованието си?
Броят на отпадналите от училище нараства тревожно. Според данни на Националния статистически институт от април 2015 г. за учебната 2014 – 2015 от училище са отпаднали 21 146 ученици. От всички тях най-много са учениците между 5-ти и 8-ми клас – 8 132.
В тази история ще ви срещна с хора, които дават всичко от себе си, за да останат техните ученици в училище. А техните ученици – те имат различни истории. Ученици от различни етноси. Ученици, чиито родители ги карат да работят, за да допълват семейния бюджет. Ученици, които стават родители. И такива, които не разбират преподавания материал, защото не знаят добре български. Но най-вече ученици, които не припознават училището като „свое“ място, защото в него не откриват нищо познато и близко до тях. Всички тях ги обединява възможността да попаднат в горната статистика, възможността – да останат без бъдеще. А тя е твърде голяма.
„Не харесвам училището. Там е скучно и говорят неща, които не разбирам. Не харесвам децата от класа ми, с тях често се караме. Не знам защо трябва да идвам тук и постоянно да ме хокат, че нищо не разбирам. Вече шеста година ме мъчат с това. Чакам само да порасна – година, две най-много. Тогава нещата ще се промeнят. Стига само да не ме оженят или пък татко да ме вземе при себе си на работа. В чужбина.“
Подобни мисли вълнуват Асен – шестокласник от основно училище „Любен Каравелов“ в Пещера. Той е от ромски прозиход. Трудно се справя с българския език. Това е и причината да се затруднява при разбирането на преподадения материал в училище и да не може да общува пълноценно със съучениците си, а понякога и с учителите. В класа на Асен освен роми има и българи, и деца от турски произход. Никой от тях обаче не припознава училището като „свое“ място, не открива нещо познато. Никой, допреди една година, когато започва „Българското даскало“.
„В „Българско даскало“ е интересно и забавно. Танцуваме народни танци. Пеем, разказваме приказки и легенди. Ходим и на екскурзии. Научих повече за българските и турските празници и обичаи. Съучениците ми научиха за ромските. Аз им разказвах. Мисля, че те не са толкова лоши. Сега с тях си говорим често извън училище. Няма значение какво празнуваме – Ерделез, Гергьовден или Байрам. Важното е да ни е приятно и да сме заедно. Чувствам се добре, защото никой не ми се кара, че не разбирам какво ми преподават. Тази година продължавам да съм в „Българското даскало“.
Всъщност „Българско даскало“ е СИП или извънкласно занимание, където учениците изучават бита и културата на трите етноса по интересен за тях самите начин. Неговата цел е да спомогне за по-добрата комуникация между учениците от различните етноси и да превърне училището в привлекателно за тях място, така че те да останат в класната стая.
„Децата сами пожелаха да участват в „Българско даскало“. Заедно решаваме какво да правим и къде да отидем.Проучвахме историята на града, бита на някогашното население, традициите и обичаите, издирвахме легенди, посещавахме исторически забележителности и децата с интерес се включваха във всички дейности.“, споделя г-жа Дафинка Самарджиева, главен учител в ОУ „Любен Каравелов“.
Наред с опознаването на различните етноси и техните традиции и обичаи, СИП „Българско даскало“ възпитава в толерантност, грижа към другия и заобикалящата ни среда.
„Всекидневно уча децата си на любов и грижа към човека до нас, към класната стая, към училището, към квартала, към природата, към всяко нещо, което ни заобикаля. Най-големият ми успех е, че учениците ми започнаха да разбират посланията ми. Тайната на успеха се крие в това – да провокираш любопитството на децата, да адаптираш материала към техния опит и да надграждаш камъче по камъче, докато изградиш стълбичка. Поколенията се променят, децата са различни и ти трябва да се пригодиш към тях, а не да изискваш да се превръщат в нещо, което не са.“, продължава г-жа Самарджиева.
Освен в училището в Пещера, СИП „Българско даскало“ има и в ОУ „Св. Климент Охридски“, с. Алеко Константиново, където също учат деца от различни етноси и имат сходна проблематика.
„СИП „Българско даскало“ е един от начините, чрез които целим да задържим в образователната система деца от уязвими групи, заплашени от отпадане от образователната система и последващо социално изключване. Целим и да създадем подкрепяща среда, да им вдъхнем увереност и самочувствие. Стремим се да изхождаме от интереса на децата, прилагаме интерактивни методи за обучение, даваме им възможност пълноправно и активно да участват в училищния живот и да вземат решения за дейности и въпроси, които ги касаят.“, обяснява Атанас Кузманов, изпълнителен директор на Фондация „КУЗМАНОВ“ и един от създателите на „Българско даскало“.
Постепенно учениците започват да припознават училището като „свое” място и чрез създадените след старта на „Българско даскало“ ученически парламенти. Там учениците вземат важни решения и участват активно в училищния живот. Заседанията им се провеждат веднъж месечно в присъствието на учител, който е техен ментор. В Парламентите учениците дискутират проблеми, предлагат решения, планират и организират различни събития: отбелязване на празниците на всички представени етноси в училището, благотворителни и доброволчески акции.
„Активните ученически парламенти дават възможност самите ученици да подкрепят свои връстници, заплашени от отпадане от образователната система и социално изключване, чрез редица училищни и местни инициативи. Така усилията на учителите да задържат даден ученик в училище се подкрепят и от учениците в ученическия парламент. При постигането на една обща цел, взаимодействието между ученици и учители става по-ефективно и пълноценно.“, продължава Атанас Кузманов.
Освен с децата, от „Българско даскало” работят съместно с и за техните родители. Ангажират ги в различни инициативи. Създали са клуб на родителя. Привличат ги и като членове на Училищното настоятелство. Мотивират ги да бъдат активна страна и да изискват най-доброто за децата си. За да станат част от живота на децата си, за да разбират техните чуствата, за да реагират адекватно в различни ситуации.
И най-вече за да чуват техните деца: „Клас стани!“ до края на обучението им.
„Българско даскало“ е проект на Фондация „Кузманов“, който се реализира по програма „Дъга“ на Фондация „Работилница за граждански инициативи“ с финансовата подкрепа на Фондация „Велукс“.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
21668
3
06.10 2016 в 22:01
Дискриминацияяяяя !
11761
1
06.10 2016 в 19:30
Напук на всичко..
Bravo!
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара
Деспин Митрев
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)