''Ботев'' на Максим Генчев си има конкуренция: ''Всичко, навсякъде, наведнъж... никога повече!''

Ружа Райчева 14 март 2023 в 10:32 11321 5

Мишел Йео във ''Всичко навсякъде наведнъж''

Снимка Фейсбук

Мишел Йео във ''Всичко навсякъде наведнъж''

Снощи за пръв път в български ефир бе излъчен награденият с най-много статуетки "Оскар" от Американската филмова академия - "Всичко навсякъде наведнъж" (запазено е оригиналното изписване - бел. ред.). Реакциите на българската публика, ако се съди по коментарите в социалните мрежи, са, меко казано, силно негативни. Прегледът ни откри само едно, две изключения.

Лентата спечели 7 златни статуетки - за най-добър филм, за най-добра актриса в главната роля (Мишел Йео), за поддържаща женска и мъжка роля (Джейми Лий Къртис и Ке Хуй Куан), за режисура, за оригинален сценарий и за монтаж.

Филмът е категоризиран като "приключенски, екшън и комедия".

"Всичко навсякъде наведнъж" е абсурдна драма за живота на една имигрантка в алтернативни вселени.

След излъчването му в националния ефир Фейсбук бе залят от предимно негативни коментари и недоумяващи как е възможно "Всичко наведнъж навсякъде" да обере наградите "Оскар" тази година.

Отзивът на журналистката Полина Паунова е кратък, но ясен: "Добре, имам плах въпрос. С бая хора си говорих за "Всичко навсякъде наведнъж". Като цяло доста се смеем, или поне тия, които сме се опитали да го гледаме (аз издържах около 40 мин). Чудя се обаче на всички ревюта за "мултивселената".... Абе, откога на потресващи глупости взехме да им викаме такива сложнотии?"

Журналистът Драгомир Симеонов явно е имал интуиция накъде отиват нещата: "Довечера bTV Cinema ще излъчи големия победител "Всичко навсякъде наведнъж". Отсега съчувствам на зрителите."

Председателят на Съвета за електронни медии (СЕМ) Соня Момчилова също реагира: "Психеделиците за нищо си ги нямат в Холивуд. "Всичко навсякъде наведнъж" - чудесно наименование за амфетаминов коктейл".

"Всичко, навсякъде, наведнъж, никога повече", написа писателката Ирена Иванова "Рене Карабаш". "Не разбрах какво дават, ако изглеждаш до края филма "Всичко навсякъде наведнъж", дето спечели "Оскар", чуди се друг потребител на социалната мрежа.

Отзивът на журналиста Мартин Карбовски също бе силно критичен:

По-скапан носител на Оскар, цели седем незаслужени Оскара никога не е имало. Американското кино е в упадък, Америка е в упадък. Направо да ти стане жал. Филмът със заглавие "Всичко навсякъде наведнъж" (ВНН) е идеален за българското кино - просто защото е нищо, никъде и никога, казани неща без значение, гротеска на вечната величествена битка между добро и зло, позната ни от Холивуд, който предричаше живота. ВНН е "Матрицата" за служителите в пералното, но и това е твърде интересно казано и предполага драматургия.  ВНН е битка на женски Нео с наистина данъчни агенти, цялата глупост на киното, като технология - тежко концентрирана в китайци без чар. Плюс космическо счетоводство.

"Започвам снимки на филма "Сега всеки ден, всеки час, навсякъде има мат'риал!", написа актьорът Васко Мавриков.

Журналистката Кристина Патрашкова коментира, че това е единственият филм, който я е накарал да се почувства "тъпа":

Току-що изгледах тоталния победител на "Оскар"-ите – "Всичко навсякъде наведнъж" (няма грешка в правописа, запетаи не трябва да се пишат). Това е единственият филм, който ме е накарал да се почувствам тъпа. Тотален дебилизъм. Смътна идея за вариации в живота, спасението на света и майчината любов, които в случая се реализират в различни вселени. Звучи психиарско, но това тече на екрана. Само едно не ми е ясно – какъв е замисълът на Холивуд да налага подобен потрес. Дори пропаганда е трудно да се открие. Нещо, което е голямо Нищо. Слава Богу, че има хубави филми, които не се наградени с "Оскар".

"Всичко навсякъде наведнъж" е трябвало да се казва "Нищо безподобно изведнъж". 2 часа само първа част. Тези в Холивуд съвсем са изтрещели, това е най-малоумния филм...", написа журналистът Любо Огнянов.

А някои потребители на Фейсбук се сетиха за друг силно осмян от българското общество филм от преди около 2 месеца - "Ботев" на Максим Генчев. "Всичко навсякъде наведнъж! Аз може и да не съм прав, но Максим Генчев има пръст в това!", коментира Петър Троянов от ГЕРБ, а друг потребител пише: "Ботев" на Генчев вече си има конкуренция!". 

Все пак филмът получи и малко положителни реакции. Елисавета Белобрадова от "Демократична България" написа:

Откакто съм политик, не смея да напиша нищо лошо никъде, никога, да не се обиди някой, та с огромно облекчение мога да напиша нещо хубаво за тазгодишния фаворит за Оскарите. Започна този филм и на втората минути си казах: "Боже мой, това съм аз! Горката жена, горката, горка жена". Всичко, което ѝ се случваше беше страховито, ужасно и разпознаваемо. И толкова смешно. Видях дъщеря ѝ и викам: "Господи, това е дъщеря ми, милото ми момиче, колко те обичам". После Джейми Лий Къртис и таткото, и дядото, и всички хора в този филм са образи от живота ми.

Аз знам, че филмът е приказка, не си мислете, че не знам, но това е най-реалистичният филм за това, дето го живея и чувствам. Включително бойните сцени, както и паралелните вселени, в които всички сме някакви други хора за кратки отрязъци от време.

Нямам ни най-малка представа дали филмът е грандиозно постижение на кинематографията. Знам само, че аз и близките ми спечелихме Оскари, но сме азиатци.  Много съм благодарна, че има такъв филм на света. Всяка майка трябва да го гледа. Не че другите не трябва - сакън, не се обиждайте.

И въобще, реших го - на надгробната ми плоча ще пише: "Тук лежи Елисавета Белобрадова след всичко навсякъде наведнъж".

Журналистът Александър Детев пък призова за повече обективност:

Гледам, че пак някакви български "величия", пред чиито "невероятни" умения Мерил Стрийп и Том Ханкс изглеждат като гимназисти, принудени да играят Хамлет от амбициозната си учителка, са се изказвали за Оскарите. И по-конкретно - че филмите, разбираш ли, се номинирали само ако има чернокожи, #MeToo и ЛГБТИ в тях. (...)

За големия победител - "Всичко навсякъде наведнъж". Не знам азиатските имигранти в Америка дали ги мразите, но ако искате да помрънкате - в цели 5 минути от филма, който продължава 2 часа и 20 минути, става дума за това, че дъщерята на главната героиня излиза с момиче.

Накратко: Разбирам, че ограничените ви глави не могат да оценят и възприемат цялата палитра от истории, таланти и култури, които са включени в изброения по-горе списък, но поне преди да повтаряте едни и същи расистки, хомофобски и сексистки клишета, които много се котират в кръчмата, изгледайте филмите, които сте отишли да коментирате в телевизионните студия. Зовете се актьори и е срамно да не знаете за какво става въпрос в тях.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

-529

5

6екеr4о

15.03 2023 в 09:33

Позагледах филма няколко минути, но ми се видя доста странен, та го зарязах, но след прочитане на коментара на уважаемия Доливо, си обещах, че ще го изгледам с внимание!

900

3

Маги Стралска

14.03 2023 в 14:00

гледах го преди неколко месеца.... по Нетфликс.... или Амазон.... не помня точно.... на мен ми хареса.... доста.... и ако некой разбира..... къде е чарът му.... проблемът не е във филма....

3650

2

ImBlack

14.03 2023 в 12:35

На фона на марвелските бози, филмът е рядко смислен и добре направен.
А това, че Патрашкова се е почувствала тъпа, почти ми докара оргазъм, при положение, че на всяко нейно появяване по телевизията винаги се чудя само аз ли считам за незначителни и маловажни, всичко и всички, които тя представя за "значими" и VIP.

22548

1

dolivo

14.03 2023 в 12:21

Мен ми хареса, забавно филмче, много нетрадиционен също така.

А коментаторите, които издържали 40 минути, явно се друсат само с "истински", дълбоки и многопластови сюжети, пропити с реализъм, цинизъм и депресарщина. Щото това е българското кино от 50 години насам.

А скокове между паралелни вселени с добра екранизация няма как да не те накарат да се чувстваш тъп на моменти, защото е трудна философска задача да се осмисли. То и пътуване във времето е подобно, пълно с парадокси, и малко филми има с нещо бледо възможно дори философски.

Отношението майка дъщеря показано във филма, е силно повлияно от китайските хипер майки, борещи се за оцеляване.

Китайската диаспора е време да я разберем, а скоро и индийската, защото се стапяме като народ така или иначе. Борбата за оцеляване чрез малък бизнес , и голяма конкуренция, е нещо което българина не разбира.

Тезата за кармичност и връзка между съдби, е интересен експеримент. Нихилизма е също добре пресъздаден като най-унищожителната сила.

На мен повечето китайски сюжети са ми инфантилни, но това е особеност културна, така изразяват емоции, по детински, погледнато от нас.

Оскар наградите имат и политически аспект, и няма какво да търсите шедьоври там.