Могат ли държавните пощи да агитират за кандидат-президент? Могат! Ето как става

Светослав Метанов Последна промяна на 01 ноември 2016 в 11:47 9444 6

Има ли разликата между вестник и предизборна листовка?

За специалистите в медийния бранш двете понятия имат твърде малко допирни точки, особено в годините след демократичните промени у нас. Могат да се изброят многобройни съществени разлики. Проверка на OFFNews обаче установи, че според държавната компания "Български пощи", разликата е само една - ако на дадена предизборна листовка се сложи надпис "вестник", тя престава да бъде агитационен материал и се превръща в печатно издание.

Новият "вестник" 

Във времената когато вестници спират да излизат поради липса на рекламни приходи, а тиражите на хартиените издания са все по-символични, един нов "вестник" ще достигне до пощенските кутии на всеки български дом в градове, села и паланки.

Отпечатаните бройки от новата медия са близо милион.

В случая обаче няма блага вест за българския вестникарски пазар, а по-скоро за проблем, свързан с елегантно заобикаляне на правилата по време на предизборната кампания за президентските избори.

Новият вестник се нарича "Освобождение" и е издание на Национално Освободително Движение "За Чиста и Свята Република". Водещата статия на изданието е "Марешки печели на балотажа" с подзаглавие "Социолозите вече са категорични, че единственият антисистемен кандидат за "Дондуков" 2 ще обере целия антисистемен вот".

И още от съдържанието: "Социолозите: Марешки ще бъде изненадата на тези избори","Веселин Марешки: Картелите ни грабят, аз знам как да ги спра", на всяка страница е посочено, че Марешки е с №2 в интегралната бюлетина, публикувани са и ниските цени на горивата в бензиностанциите на VM Petroleum, която е собственост на бизнесмена кандидат-президент. Други статии няма.

Добрите стари пощи

Цитираните по-горе статии са от втория брой на "Освобождение", който е с дата 21 октомври и който до днес се разпространяваше безплатно само в аптеките "Марешки" и бензиностанциите на VM Petroleum. Затова, ако не сте имали път до някой от тези търговски обекти няма как да сте го видели. Как тогава "вестникът" ще достигне до всеки български дом?

"Уж нямаме право, а сега ни включват в предизборната агитация за Марешки", заявиха пощальони пред OFFNews.

Броевете на "Освобождение" вече са разпратени по регионалните пощенски центрове и вече се разнасят. Задачата е до 3 ноември изданието да бъде пуснато по пощенските кутии в цялата страна. По същия начин, по който се разпространяват листовките на веригите хипермаркети, например.

"Решението на ръководството е скандално, едва ли другите партии подозират, че "Български пощи" се използват за агитация", коментира пред OFFNews служител на държавната компания.

Всъщност още преди да бъде разпространено изданието на кандидат-президента Марешки, то вече е постигнало доста впечатляващо покритие. Служителите на пощите са 10 000, а ако прибавим и членовете на семействата им то агит вестникът вече е достигнал до два-три пъти повече хора.

Проблемът е, че държавните пощи, който всяка година получава милиони левове субсидия от парите на българските данъкоплатци, нямат право да разнасят агитационни материали. За тази услуга си има частни куриерски компании, които обаче нямат възможност да достигнат до всяко кътче на страната, а и по правило имат доста по-високи тарифи от тези на пощите.

Обяснението на "Български пощи"

OFFNews потърси коментар от "Български пощи" дали е вярно и защо компанията е приела да разпространява агитационни материали на един от кандидат-президентите. И получихме леко изненадващ отговор.

"Като търговско дружество имаме право да разнасяме и агитационни материали политически партии, въпреки че не го правим", заявиха от пресслужбата на държавната компания.

Оттам обаче потвърдиха, че имат договор с Веселин Марешки за разпространение на печатното издание "Освобождение" като част от абонаментната кампания.

"Не можем да откажем разпространението на който и да е вестник. И "Дума" ако си платят, и тях ще разнасяме", казаха от държавното дружество.

От пощите отказаха да обявят точният тираж и обхвата на разпространение на вестник "Освобождение", защото тези данни били търговска тайна.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

25481

1

Izalina

01.11 2016 в 12:00

Ххах, хитреци.
Добрата изобретателност е скъп продукт в наши дни. Вижда се кой може да си я позволи.