Младият български пианист Симеон Гошев живее във Виена. Той е роден през 1990 г. в Благоевград. Лауреат е на множество национални и международни конкурси по пиано. Носител е на голямата награда на конкурса „Бьозендорфер“ във Виена през 2019 г., втора награда на международния конкурс „Панчо Владигеров“ в Шумен през 2019г., две награди от конкурса „Леош Яначек“ в Бърно, Чехия, през 2017г. и много други.
Младият български пианист завършва музикалното си образование с отличие в Университета за музика и изпълнителски изкуства във Виена, където учи при световноизвестни пианисти като Щефан Владар, Олег Майсенберг и Лилия Зилберщайн. От октомври 2021г. Симеон Гошев е част от елитния преподавателски екип на клавирната катедра на университета.
Симеон Гошев концертира активно в цяла Европа не само като солист, но и с множество оркестри и камерни ансамбли. Реализирал е записи за БНР, БНТ, Австрийското национално радио и Баварското радио. От 2020г. той е артист на световноизвестната марка пиана Bösendorfer.
Симеон, има две букви „Б“ в твоя живот. „Б“ като Благоевград (твоя роден град) и „Б“ като „Бьозендорфер“ – ти печелиш конкурс на престижната марка за рояли и пиана и си тяхно, така да се каже, рекламно лице. Какъв е пътят от Благоевград до Бьозендорфер?
Пътят от Благоевград до „Бьозендорфер“ при всички положения е много дълъг и нелесен. Поне при мен така се случиха нещата, мисля, че и при всеки музикант, който е постигнал някакви успехи, съдбата е подобна. Просто в музиката няма преки пътища.
Доколкото разбирам днес (01.02.2023) за теб в зала България пристига специален роял, изпратен за предстоящия в неделя концерт...
Да, това е специален жест от фирма „Бьозендорфер“, които се съгласиха да изпратят роял от последната им серия. Това на практика е най-големият концертен роял, който компанията произвежда в момента.
Впрочем тук е моментът да кажем за нашите читатели, че ти си лауреат на конкурса „Бьозендорфер“ от 2019 г. и си тяхно рекламно лице. За това именно ти имаш привилегията да свириш на специалните инструменти на тази изключително престижна марка.
Да, всъщност нашето сътрудничество с компанията „Бьозендорфер“ започна именно след спечелването на конкурса през 2019 година. От тогава сътрудничеството между мен и компанията се развива. Те имат много високо мнение за моите артистични способности, а аз – за техните музикални инструменти. Това е една марка, която, въпреки богатата си история, продължава да се развива и да навлиза в бъдещето – с нови технологии, с експерименти понякога, но инструментите са наистина невероятни.
Добре де, това значи ли, че ти не можеш да се докосваш до други марки рояли – например до „Стейнуей“, до „Блютнер“...
Всъщност нашето споразумение с „Бьозендорфер“ не е толкова обвързващо. Аз имам право да свиря на какъвто пожелая инструмент, а тяхната молба е - ако има възможност и ако има техен роял в концертната зала, да избера него. Като те са готови за по-големи концерти (какъвто е случая тази неделя, 05.02.2023 година) да доставят техен инструмент.
Ще те върна отново в началото на пътя. В България сякаш не се научихме да уважаваме труда на музиканта. Ето, гледам сега много млади и изключително талантливи музиканти от България, покоряват световните сцени. Радвам се на твоите успехи, радвам се на успехите на една Лия Петрова например. Но е хубаво да обясним защо има нещо сбъркано в тая басня за щуреца негодник, който цяло лято си свири, и мравката, която е готиният персонаж. Сякаш още от деца ни учат да не уважаваме труда на музикантите и на хората на изкуството...
Има нещо такова. И да, може би в България е малко по-силно заложено в нас. Но моите впечатления (с уточнението, че все пак отдавна не живея в България) са, че сравнително малко хора се занимават с музика, освен тези, които са решили да я превърнат в своя професия. Докато в Австрия, където живея и преподавам, ми прави впечатление, че музикалното образование и свиренето на музикален инструмент е част от общото образование. Има много хора, които свирят само заради удоволствието от това да създаваш музика...
... ей така, не защото си решил да ставаш музикант, а просто за да се обогатиш...
Да, да се обогатиш. И това от друга страна води до възпитание на публиките, защото има много любители-музиканти, които отиват наистина да се насладят на музиката.
В неделя предстои твой концерт със Софийска Филхармония под палката на маестро Боян Виденов. Ти ще изпълниш първия клавирен концерт на Лудвиг ван Бетовен. Преди няколко години, отново в България с Радиосимфониците, ти свири и 4 концерт от Бетовен. Това добавя трето „Б“ в живота ти (Бетовен), но моят въпрос е имаш ли амбицията да изпълниш и петте бетовенови клавирни концерта?
Всъщност това е голяма мечта за мен – да направя интегрално изпълнение на всички концерти от Бетовен. Те всички са шедьоври. Всеки един от концертите е много различен, уникален. Така, както е всъщност всяко едно произведение на Бетовен.
Програмата на концерта ви е много сериозна. Освен концерта за пиано номер Софийска фулхармония ще изпълни е Симфония номер 3 „Ероика“, която Бетовен е посветил първоначално на Наполеон, но после, разочарован от него е скъсал първия лист и посвещава симфонията си на „Един много велик човек“ – романтичен идеал. Но моят въпрос към теб е в контекста на силата на музиката. Знам, че докторантурата ти е върху Стравински, а Стравински има твърде „мракобесно‘ отношение към „интерпретацията“, в „Хроники на моят живот“ той напълно отрича интерпретацията и се отнася към изпълнителите само като към хора, които не бива да влагат нищо от себе си, а трябва да спазят точно авторовите указания...
Тук искам да вметна, че покрай писането на докторската ми дисертация се запознах с доста неща, писани за Стравински и от Стравински. Всъщност самият Стравински много често напълно си противоречи...
Съгласен, ако проследим тезите на „Хрониките“, писана в ранният му период и късната „Диалози с Робърт Крафт“, то изглежда все едно са писани от двама различни хора, които се мразят...
Така е, за това в случая със Стравински не бива да вземаме всяка негова теза за окончателна. Както и ти казваш той сам си противоречи често, по една и съща тема той изказва две коренно различни мнения в различни периоди на живота си, което според мен не бива да бъде укорявано, защото един човек се променя, един творец се развива.
А и Стравински, подобно на Пикасо, е творец – хамелеон. И двамата минават през различни периоди, които често се отричат взаимно един друг – импресионизъм и неокласицизъм например...
Така е, но да се върнем към въпроса каква е ролята на изпълнителя, на интерпретатора. Според мен тя е от изключителна важност, защото най-малкото без един интерпретатор ние не можем да достигнем до написаната музика. Никой не сяда на дивана в хола да чете партитури и да си представя как звучи оркестъра.
Всъщност може, но хората, които можем да четем партитури така, сме малко...
Да, така е. Това, което намираме в партитурите на великите композитори – без значение дали Бах, Бетовен, Хендел – те са вложили вътре мисли, чувства и идеи, които са, малко или много универсални. Те са също толкова валидни в наше време, колкото са били и преди стотици години. И нашата роля на интерпретатори в момента е много важна, за да можем да успеем мислите и идеите, заложени в произведенията да пренесем в нашето време и да ги представим на нашата публика. Днес хората живеят по съвсем различен начин. Но ги вълнуват същите вечни теми, които са ги вълнували и предните векове.
Баща ти е композитор – професор Йордан Гошев. Не си ли се изкушавал и ти да седнеш пред нотния лист?
Да, имал съм такива изкушения, но от една страна респектът към това, което е написал и продължава да пише баща ми е прекалено голям и може би това е някаква спирачка при мен. От друга страна, честно казано в момента не намирам време. А аз, ако искам да се занимавам с нещо, трябва да го направя както трябва... Тоест, липсва ми време, което да инвестирам в писането на музика.
Свириш ли съвременна музика? Питам те, защото ми се струва, че в българското музикално образование все по-рядко намира място музиката, писана след 1900 година, което е пагубно...
Музиката на 20 век неизменно присъства в моите програми. Винаги откривам нови композитори, нови произведения, които ме грабват. Може би това се дължи на факта, че баща ми е композитор и от най-ранна детска възраст не съм свирил само Бах и Моцарт, но и Барток, както и произведения на баща ми. На практика съм се запознал със съвременната музика на много ранна детска възраст и за мен тя е била част от цялата музика – наравно с класиката, барока, романтизма... Жалко е, че рядко се изпълнява съвременна музика в концертните програми, защото си мисля, че първо – има страхотна съвременна музика и второ - 20 век а изключително разнообразен.
На практика на старта на 20 век за 20 години се развиват огромно количество стилове – импресионизъм, експресионизъм, постромантизъм, сюрреализъм, веризъм, неокласицизъм...
Може би това, което спира отчасти музикантите да изпълняват съвременна музика е, че те не я разбират, че не я чувстват близка. Но да, малко или много има разлика в музикалната образователна система в България и Австрия например именно по отношение на съвременната музика. В Австрия обаче също я има тази предпазливост от включването на модерни произведения в концертни програми. За сметка на това обаче има много специализирани фестивали, на които съвременната музика е приоритет.
Концерта ти със Софийска Филхармония е в неделя, 05.02 в Зала България. Какво да очакваме от теб след това (любимият въпрос за творческите планове). И в частност – имаш ли планирани концерти в България през 2023?
Имам планирани няколко концерта в България през 2023. Например през април ще свиря като солист на оркестъра на камерната опера в родния ми Благоевград. Там ще изпълня отново първи концерт от Бетовен. През май ме очакват два много сериозни концерта в България. Ще изсвиря Втори клавирен концерт от Сергей Прокофиев като солист на оркестъра на Симфониета Враца под палката на маестро Христо Павлов. След това със същия концерт ще бъда солист и в Пазарджик, където ще свиря под палката на маестро Григор Паликаров. Извън България веднага след концерта в неделя ми предстои рецитална програма, която ще изпълня в Полша, Норвегия, в Австрия ще имам концерт в Залцбург.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег