Ако отворите бутилка Blek Pine и се загледате в етикета, то надписа GB Craft Brewery може да ви обърка, че пиете бира от Великобритания. Всъщност вкусът в устата ви идва от Горна Баня (GB) и главни виновници за това са двамата пивовари Димитър Георгиев и Божидар Александров.
Двамата приятели в живота и в работа са се захванали с нелеката задача да превъзпитат българския вкус за бира и създават първия български Indian Pale Ale (IPA) и ред други нови за родния пазар видове бира.
Срещата ни с Димитър и Божидар става в пивоварната им в Горна Баня и още преди да започнем с въпросите, те ни контрират с "Каква бира искате?". Работната ни етика не ни позволява да пием в работно време, но за професията сме готови на всичко.
Димитър и Божидар започват разказа си с това откъде им е дошла идеята да правят бира и да станат пивовари.
"Съседи сме в Горна Баня и на рождения ден на един приятел разговора тръгна в посока бира. Само аз правих разликата между ейл и лагер, а Божидар тогава правеше любителски сайт за бира. На другия ден се видяхме отново, решени да направим нещо. Аз имах изтърбушен кег, той казан за ракия и след 1 седмица вече имахме първата си бира", разказа ни Димитър.
Първата им пивоварна с Божидар се намирала на улица "Белите борове" в Горна Баня и оттам дошла идеята за "Черния бор" - името на тяхната бира.
Първото правило, което винаги спазват при правенето на бира е, че тя трябва да се хареса първо на тях.
Божидар Александров. Снимка: Сергей Антонов/OFFNews
"Правим я по наш стереотип. Първо гледаме на нас да се хареса и след това на другите. Началото беше много трудно, но имахме късмета наши приятели да се занимават с пивоварство преди нас и много ни помогнаха в узаконяването на бизнеса, тогава само хоби. Липсваше всякаква информация кое, как и какво трябва да бъде направено. Отне ни около 11 месеца всичко да бъде финализирано. За сравнение наш познат от Великобритания си узакони бизнеса за 2 седмици, при условие, че той прави био бира, което е по-сложно", сподели Божидар.
Blek Pine не се рекламира. Няма да видите меланхолична реклама по телевизията за приятелството, ретро спомените и технологията, по която се прави. Крафт бирата трябва да се разнася от уста на уста. "Малкият пивовар не залага на силна реклама", смятат двамата бираджии.
"Ние продаваме тук, елате при нас. Това е силата на малките пивовари - да се продават на локално ниво", е отговорът на Божидар на въпроса ни какво ще стане, ако някой голям бирен консорциум реши да ги купи.
Димитър и Божидар не описват бирата като работа, а като удоволствие и изкуство.
Божидар и Димитър ни показват, където се случва магията на Blek Pine. Снимка: Сергей Антонов/OFFNews
"Чувстваме се не като технолози, а като шеф готвачи. Обичаме да експериментираме - с малцове, с подправки, с идеи, а това при големите го няма."
Любитен момент от биографията на двамата е, че нямат образование за пивовари, а всичко, което знаят Божидар и Димитър, е научено на принципа "проба-грешка" и след много изчетени редове бирено ноу-хау от форуми, сайтове и книги.
Освен за лично удоволствие, Blek PIne има и друга цел - да превъзпита родната бирена култура.
"Българинът не е любител на чашката, а наливач. Бирената кулутра тук е слаба и именно това искаме да променим. В 90% от случаите, когато човек пробва нов вид бира като IPA, която е рядко срещана у нас, той повтаря. Винаги е по-добре, ако имаш 10 лева за бира, да ги дадеш за 3 малки и хубави бири, откокото за 4 двулитровки", смята Божидар.
Двамата пивовари ни разказаха и за един от последните експерименти, които са правили с бирата - пиво с лактус бациликус булгарикус.
"Направихме го да бъде берлинервайс - стар немски стил бира, който започна да се възражда. Той е с 4% алкохол и е вече доста успешен по света."
От дълбока древност бирата е свързана и с рок музиката, като именно това е причината родната метъл банда Odd Crew да си има собствена бира, дело на Blek Pine.
Именно в студиото на Odd Crew преди по-малко от година Божидар и Димитър получили обаждане от скрит номер, който им съобщил новината, че могат да си получат лиценза за пивоварната.
Освен с вкуса си, Blek Pine ни направи впечатление и с друго - етикетите. Шарени, странни и с чудати същества по тях.
Етикетите на Blek Pine. Снимка: Сергей Антонов/OFFNews
"Това е дело на художника Теодор Георгиев. Две седмици преди да навлезем на пазара нямахме етикети. Спаси ни кожата. Съществата по етикетите са караконджули. Според Теодор те по цял ден пият бира и са айляк в гората, а 2 седмици в годината правят пакости на хората", споделиха ни двамата пивовари.
Следващата идея в главата на Божидар и Димитър е да създат видео продукция, посветена на домашното пивоварство. В него те ще ни обясняват за тайните на бирата и как да си я правим у дома. Чакаме с нетърпение!
Колкото и да ни се искаше, до края на интервюто не можахме да тестваме всички бири, които Blek Pine предлага, но добрата новина е, че можем да ги открием по щандовете на магазините. Ако искате не просто да пиете бира, а да я усетите, то поне вече ви е даден българският избор. Наздраве!
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
29217
10
13.08 2016 в 09:16
Поздрав!
29217
9
13.08 2016 в 08:29
Поздрав!
12615
7
04.08 2016 в 14:18
Guinness не е вариант ако обичаш газирана бира...
Мейнстриим са в смисъл, че рекламите им са по- добри от самия продукт. Има много по- добри бири на същите цени.
Just saying...
15256
1
02.08 2016 в 14:08
В складовете на едро складират бирите на открито и всеки ден слънцето ги пече, в следствие на което напитката се разваля тотално!
Последни коментари
Пътнически самолет от Баку до Чечения се разби в Казахстан (видео)
Папата: Нека замлъкнат оръжията в измъчена Украйна! Да отворим вратата за преговорите
Митрофанова изброи поименно кои партии у нас са готови да работят с Русия
Митрофанова изброи поименно кои партии у нас са готови да работят с Русия
Иван Костов: Имахме план за България. Но той беше саботиран