Quantcast

Емоционалната грижа за пациентите с рак е част от лекуването

Явор Цветков Последна промяна на 29 март 2016 в 14:55 5207 0

Александър Миланов
Александър Миланов

Александър Миланов е клиничен социален работник. Има опит в работата с деца и семейства, ангажиран е активно с правата на децата, като работи за развитието на приемната грижа и намаляването на броя на изоставените малчугани у нас. Работил е като комуникационен експерт и одитор по корпоративна социална отговорност. От началото на годината е мениджър “Немедицинска грижа” в най-новата болница за лечение на онкологични заболявания в страната Сити Клиник Онкологичен център.

Какво представлява немедицинската грижа в онкологична болница?

Немедицинската грижа има за цел да подкрепи пациентите, техните близки и лекарите в справянето с последиците след срещата с диагнозата. Поставянето на диагнозата е началото на един дълъг път, който трябва да изминат пациентите, техните близки, лекарите и специалистите по здравни грижи. Това е натоварено с емоции за всички страни преживяване. Пациентите, съвсем нормално, са тревожни за живота си и за бъдещето си. Близките също са притеснени за здравето на обичан от тях човек. Лекарите никога не могат да свикнат със ситуацията, в която трябва да съобщят трудната новина на пациентите и техните близки. Медицинските работници, които пряко са ангажирани с лечението на пациентите, преживяват емоции, които оставят следи в професионалното им поведение. Ролята на клиничния социален работник в онкологичната болница е да съдейства на пациента, освен да научи правата си, да го придружи в социалната система, като го запознае с всяка стъпка, с възможните социални придобивки. Но най-вече ролята на клиничния социален работник в онкологичната болница е да намалява ефектите от самотата върху пациентите и техните близки. Защото колкото и да са ангажирани и пациенти, и близки, онкологичното заболяване е самотно преживяване. Често пациентите не искат да тревожат близките си и има неща, които не могат да споделят с тях. Нашата задача е да говорим заедно с пациентите за това и да им помогнем да изградят отново поне частично животът, който са имали.

Какъв е екипът по немедицинска грижа в онкологичната болница?

Нашият екип се състои от социални работници и психолози. Социалните работници работят за информирането, консултирането на пациенти и техните близки. За намаляването на напрежението от болничния престой. Ние сме обучени да провеждаме по време на срещите си с пациентите емоционален скрининг, който ни показва как се справя пациентът или неговия близък. След това насочваме пациентите и техните близки към консултации с психолог. В срещите с пациентите проучваме деликатно кой помага на пациентите, как се случва ежедневието им, от какво имат нужда. Често се налага да съдействаме на пациента да ползва полагащи му се придобивки от социалната система. Психолозите в нашия екип извършват индивидуално консултиране на пациенти и техните близки. Заедно работят върху емоциите, които съпътстват научаването на диагнозата и лечението. Ценно е, че заедно, в екип, социалния работник и психологът водят групи за взаимопомощ, в които се насърчава споделянето на опит на пациентите и техните близки. Ние обучаваме, освен това, лекари и медицински сестри за работа с пациентите, защото вярваме, че по този начин улесняваме лечението. Всъщност, в основата на отношенията между лекари и пациенти е диалогът.

За какво говорят пациентите със социалния работник и психолога в болницата. И търсят ли ви – нагласата на българина е, че при психолог се ходи, само ако имаш сериозни проблеми?

Пациентите ни споделят всичко. Говорят с нас за онези неща, които не могат да кажат на близките си. Все повече у нас се търси психологическата и емоционалната подкрепа. Нашите пациенти разбират, че споделянето и говоренето за реалните чувства и емоции, за преживяванията, всъщност са част от структурирането и подреждането на живота. Близките на нашите пациенти най-често споделят, че появата на онкологичното заболяване в семейството променя отношенията и приоритетите. Но най-ценният урок, който научаваме от пациентите, е че ракът е диагноза, а не смъртна присъда. Хората намират смелост, близки хора и стимули, които ги насърчават да се борят.

Кои са трудните моменти, през които преминават онкологично болните пациенти?

Първият сблъсък е с диагнозата. Масово в страната диагнозата се съобщава по неподходящ, често смазващ начин. Масово диагнозата се казва в коридора на болницата, без никаква пощада. По-тревожното е, че освен, че се съобщава неподходящо диагнозата, на пациентите не се осигурява време и пространство да зададат въпросите си. А те имат право да знаят всичко, което засяга пряко живота им. Тревожна практика, с която се сблъскваме, е да се крие диагнозата от пациента. Друг труден етап е операцията и първата химиотерапия. За много от нашите пациенти е труден моментът, в който косата пада. Но като че ли най-трудното и неразбираемо за пациентите е лишеното от отношение поведение на лекарите. Затова, в онкологичния център на Сити клиник, ние инвестираме в отношението към пациента и неговите близки. Ръководител на клиниката ни по медицинска онкология е проф. Асен Дудов, който е национален консултант по онкология. Той работи със екип от доказани специалисти в онкологията, имаме и много млади, но опитни лекари. Важно е да се отбележи, че в Сити Клиник Онкологичен център лечението, диагностиката и проследяването са напълно безплатни за пациентите, разходите се покриват от НЗОК. Ние, всички, вярваме, че пациентите са активни участници в собственото си лечение, а партньорският подход е основен за нас.

Имате и пациент, който също подкрепя другите пациенти. Каква е неговата роля?

Консултант на Центъра за немедицинска грижа и на Сити Клиник Онкологичен център е Евгения Адърска, която е председател на Асоциацията на пациентите с онкологични заболявания у нас. Тя е много важна част от екипа ни, защото е носител на цялото знание за онкологичното заболяване, като е превърнала опита си в експертиза. Тя познава спецификата на различните заболявания, има изградена мрежа от партньорства с лекари и специалисти. Като човек с опит, тя е авторитет за пациентите и в същото време е ценен източник на практически полезна информация. С най-новите достижения в медицината, с екипа от професионалисти и с екипа от психолози, социални работници и пациентския застъпник в нашата болница, се надяваме да насърчим много българи да останат и да се лекуват в България, а не да инвестират за същото много средства в чужбина.