Гражданите в София вече имат отлично метро, което се разраства, защо и гражданите от Софийска област да нямат същите удобства? Този въпрос поставя специалистът по жп транспорт Варужан Апелян, който е кандидат-депутат от квотата на Зелените в Коалиция „Да, България“ в МИР 26.
„Близо 250 хиляди души е населението на Софийска област, но броят им ще расте. Поради ускореното развитие на София, Варна и Бургас, вече ясно се вижда новата вълна на мобилност на населението. Не са малко хората избрали да работят в столицата, но да живеят извън нея, наслаждавайки се на качествен живот, удобствата на зелените дворове и домове с ниско строителство. Не са малко и жителите на областта, чиято единствена възможност за работа е именно в София-град", смята Апелян.
Според него хората от населените места край столицата всекидневно се сблъскват с трудности при свободното си придвижване.
"Крайградската и градската железница са незаменимо средство за бързо и удобно ежедневно предвижване до работните места в градовете. Те са част от модерните интегрирани транспортни системи. Нямаме никакво съмнение, че те биха решили голяма част от проблемите със задръстванията, мръсния въздух и ниските скорости на придвижване и биха подобрили качеството на живот", обяснява специалистът по жп транспорт.
Апелян дава и аргументи затова:
В София се намират районите с най-голяма гъстота в ЕС, това са комплексите с високо строителство в северозападната част на града (на места с над 400 души на ха) и в югозападната част (до 500 души на ха). Броят на автомобилите в София вече е над един за домакинство и ако не се подобри значително функционирането на обществения транспорт, столицата може скоро да бъде изправена пред екологична катастрофа, симптомите на която вече виждаме със замърсения въздух.
По-добрата и по-ефективна мобилност е в състояние да се противопостави на съществуващата концентрация на пазара на труда в София и да намали времето за пътуване до работните места. Ще се подобрят възможностите за работа на хората, които използват успойчивите форми на мобилност и ще се намалят задръстванията и замърсяването.
От Централна гара София тръгват седем железопътни направления. Като софийските жп връзки има в цяла Европа и те се използват за превоз на гражданите, които живеят извън столиците, но животът им е свързан ежедневно с пътуване до там. В зависимост от скоростите на движение на влаковете по лъча, той може да обхване зона 50-70 км около София, което е т. нар. крайградска зона. В случая границите на зоната почти съвпадат с тези на област София и това ще подобри свързаността в цялата област.
Ние се ангажираме с обвързването на тези лъчи в крайграски диаметри, по подобие на столичното метро. Предлагаме следните три направления:
Лакатник – Бов – Своге – Томсън – Реброво – Владо Тричков – Курило – Илиянци – София – Захарна фабрика – Горна баня – Владая – Драгичево – Перник разпределителна – Перник – Кракра – Батановци – Радомир
Банкя – Волуяк – София – Подуяне – Искър – Казичане – Елин Пелин – Побит камък – Вакарел – Веринско – Ихтиман
Драгоман (Цариброд) – Сливница – Петърч – Костинброд – Волуяк – София – Илиянци – Световрачане – Кремиковци – Яна – Столник – Саранци – Макоцево – Долно Камарци – Мирково – Златица – Пирдоп – Антон – Копривщица
Жп спирките не са изписани, което не ги изключва от списъците. Могат да се изградят и допълнителни спирки. Разбирането ни за жп спирките и гарите е напълно различно. Ние ги разглеждаме не просто като места, където влакът спира и пътникът остава в нищото, а като пътнически интермодални терминали.
Това означава, че пътувайки с влака, пристигаме на определена спирка, която е свързана с метрото или с друг вид транспорт, оборудвана е с места за паркиране на автомобили и весосипеди, с довеждаща инфраструктура до тях. Това би дало възможност за много по-бързо и комфортно придвижване от врата до врата и ще спести разходи от сегашните ежедневни дълги пътувания с автомобили. Местата за тези терминални спирки трябва да се определят не само по чисто инженерен път, а и след обществени обсъждания с населението.
Различните видове пътникопотоци изисква различни технологични решения за обслужване на пътниците. Повечето от нас имаме горчив опит с БДЖ и се питаме кой ще обслужва влаковете на тази крайградска железница?
След децентрализация на транспортните субсидии, ще създадем областен транспортен оператор, опирайки се на общите усилия на общините в областта. Той може да бъде избран и чрез конкурс за публично частно партньорство с европейски оператори с опит в този тип превози. Вариантите са няколко, като ние поемаме отговорността да се оцени най-ефективният за данъкоплатците вариант след широка публична дискусия. Билетите и ценовата политика в рамките на София ще позволява пътуванията да се извършват със същите билети и карти, каквито ползваме в столичния градски транспорт.
Ключовото в нашето предложение е, че се използва съществуващата железопътна инфраструктура, която има капацитет и не са необходими големи допълнителни инвестиции, а по-скоро транспортно-технологични решения. Предлагаме балансирано развитие на областната транспортна система, посредством насърчаване използването на интермодални транспортни решения, съчетаващи предимствата на видовете транспорт и предлагащи икономични, комфортни и екологични решения за мобилност.
С този ангажимент ние в никакъв случай не откриваме „топлата вода“, нито сме пионерите в представянето му. През годините са представяни десетки негови разновидностти, но разликата сега е, че ние се ангажираме с реализацията му. Имаме шанса заедно да намерим най-добрите и ефективни решения за придвижване около София.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
28-годишен арестуван сириец избяга от болница в Бургас
Тръмп ще говори със Зеленски и Путин за спирането на войната в Украйна
Русия започва серийно производство на Орешник в ''най-скоро време''
28-годишен арестуван сириец избяга от болница в Бургас