Те нямат нищо общо с образа на розоберачката, която сте виждали например на картинката на кутията с обикновен локум.
Не са непременно млади, красиви и усмихнати. Не са облечени в народни носии. Не носят цветни венчета, вплетени в косите. Не слагат грациозно розите в плетени кошници, а ги тъпчат в големи и тежки найлонови чували.
От първия до последния берач на розовото поле са роми - мъже, жени, и съвсем малки.
Розата?
Розата не прилича на пищните цветя, които могат да се видят в магазина, а по-скоро е като шипков храст. Съвсем дребен, който, за да бъде обран, трябва да клечиш или лазиш. Почти като беритбата на памука - тежко, бавно и твърде неромантично. Самият цвят на Rosa damascena е много далеч от онзи зрелищен оранжериен холандски разкош, който си стои като препариран поне седмица. Тия дребни бледо розови цветчета, щом ги откъснеш, бързо вехнат и им се ронят листенцата, но пък ухаят толкова силно, че те замайват и не усещаш другите миризми.
MythBuster?
Не, никак даже. Дори и клишето на градската представа да няма много общо с действителността, то на полето с български рози "магията", която се е превърнала в национална символика, се усеща изключително натрапчиво. Тя сякаш полепва по кожата и завладява всички сетива с аромата на цветовете в лятната жега.
И розите, и ромите са край Панагюрище. И ако се питате откога пък в панагюрци са тръгнали да се занимават с розобер, то отговорът е лесен - от около 15 години. Тогава край някогашната столица на Априлското въстание се появяват първите розови масиви, които съживяват една забравена през последните 100 години традиция в региона.
Идеята за розите е на семейството на Веселина и Николай Ралчеви.
"Започнахме като абсолютни аматьори", обяснява Николай, който днес стопанисва стотици декари с рози, лавандула, малини и други еко производства, има една розоварна, но вече крои и планове за втора.
Фирмата му осигурява постоянна заетост на 35-40 души, а по време на розобера, който продължава един месец от средата на май до средата на юни, са двойно повече.
Определението "аматьори" обаче в случая не е проява на някаква излишна скромност. Нито Веселина, нито Николай са се занимавали със земеделие когато се хващат на хорото. Започват с агробизнеса когато той работи като пожарникар, завършил е МВР школата в Симеоново. Висшето образование на Веселина пък е от Музикалната академия и тя работи като репетитор в Консерваторията.
Това, което на практика преобръща живота им е реституцията. Връщат им земи и компенсаторни бонове от фабрика на дядото на Веселина. А те вместо да си купят нова кола и апартамент с тях, решават "напълно аматьорски" да ги вложат в производство.
Предложението да отглеждат рози било на Николай.
"Исках да започнем да произвеждаме уникален продукт, който няма нужда от реклама", обяснява той.
А единственият такъв български продукт, за който се сетил, било розовото масло.
В това производство единствената ни сериозна конкуренция е от Турция, където също се отглежда Rosa damascena. През последните години опити в уханния бизнес се правят и в Афганистан (като алтернатива на полетата с опиум) и в Етиопия. За търговците на розово масло от големите световни парфюмерийни компании обаче именно българският продукт е най-предпочитаният.
Ясно е, че всяко начало е трудно, но ако съвсем не си в час, проблемите могат наистина да добият страховити размери. Оказва се изключително трудно да се намерят хора, които да са готови да се грижат и да се грижат добре за така традиционните български рози.
"Нямахме опит и допуснахме много грешки. Поправяхме ги и продължавахме", обяснява Веселина Ралчева.
Тя признава, че един от най-големите проблеми, с които се е сблъсквала е неописуемия страх у ромите, че ще им бъдат спрени социалните помощи, ако работят.
"Системата просто не ги насърчава да излязат легално на пазара на труда", казва Ралчева и обяснява, че всъщност еднодневните трудови договори, които би трябвало да помогнат на розопроизводителите да намерят работници, не са напълно работещо решение.
"Те трябва да се попълват в три екземпляра преди началото на работния ден, който по време на розобера започва в 5 часа сутринта. А говорим за хора, които не могат да пишат, става дума за една огромна бумащина, която затруднява работата", обяснява Ралчева.
В течение на годините, на принципа "проба-грешка" обаче нещата са си дошли на мястото. Ромите, които сега работят за малката панагюрска фирма за етерични масла Ина ЕООД, се трудят там от години. Те са заети по 9 месеца на година в от март до декември. Човекът, който организира цялото производство, също е представител на ром. Отделно благодарение на Веселина и Николай Ралчеви 5-6 семейства от малцинството започнали да отглеждат собствени розови ниви. На някои те помогнали с посадъчен материал, съвети и торове. На други осигурили дори и земята.
Успехът на панагюрската фирма до голяма степен се дължи и на затварянето на цикъла. Почти веднага след започването на розопроизводството те инвестират и в изграждането на розоварна. В началото купуват оборудване втора ръка със съвсем малък капацитет, но впоследствие с увеличаването на собственото производство и все повечето хора, отглеждащи рози в панагюрско съоръженията отесняват. Затова семейната дестилерия кандидатства и получава на два пъти средства по Програмата за развитие на селските райони. Сумите не са големи, но ефектът от инвестицията е наистина впечатляващ - устойчив бизнес, сигурен пазар, осигуряване на заетост и още и още. Това е и една от причините проектът на Веселина и Николай Ралчеви да бъде част от информационната кампания #investEU, която се опитва да покаже видимия ефект от инвестициите на ЕС у нас.
Благодарение на европейските инвестиции в розоварната на Ина ЕООД е разкрита втора линия, на която се произвежда само биологично розово масло, което представлява съвсем отделен пазар и то на 10%-20% по-висока изкупна цена. Това позволява експорта на фирмата да се увеличи 13 пъти в периода между 2012 и 2014 г.
Именно заради собствената розоварна, семейството на Веселина и Николай не е притиснато до стената, въпреки ниските изкупни цени на розовия цвят през тази година.
Това лято цената за килограм е едва 3-3,50 лева, докато през миналата бе 5-6 лева. А от и без друго ниската цена 1 лев/кг е възнаграждението на берачите, което тотално обезсмисля усилията на розопроизводителите. И друг парадокс - тази година качеството на цвета е значително по-добро от миналогодишното, което води до по-добър рандеман. Това е от огромно значение тъй като 1 кг. розово масло се получава от преработката на 3 - 3,5 тона розов цвят. Собственото производство на "течното злато" на практика обира луфтовете покрай ниската изкупна цена на розовия цвят, а стойността на маслото е от от порядъка на 10 000 - 12 000 евро за килограм.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12017
5
27.06 2017 в 20:01
8006
4
05.06 2017 в 21:31
16008
3
05.06 2017 в 12:06
15256
2
05.06 2017 в 11:39
10538
1
05.06 2017 в 09:33
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара