Новите мотриси на БДЖ: Флирт, Корадия, голямата неизвестна е при Сименс

Светослав Метанов Последна промяна на 12 юни 2020 в 07:27 11444 0

След месец БДЖ ще трябва да вземе едно стратегическо решение, което до голяма степен ще определя облика на компанията през следващите 20-30 години.

Според информация на OFFNews и тримата кандидати, подали заявление за участие в процедурата „Доставка и гаранционна поддръжка на до 16 броя новопроизведени електрически мотрисни влака за нуждите на „БДЖ-Пътнически превози” EООД, са подали редовни документи и продължават към следващия етап на състезанието - подаване на технически и ценови оферти.

Прогнозната стойност на поръчката е 246 787 878,93 лв. без ДДС /296 145 454,72 лева с ДДС/, за които ще се съревновават консорциум ДЗЗД „СТБ Трейнс” /с членове: Сименс Мобилити Австрия Гмбх и Сименс Мобилити ЕООД/, Алстом Феровиария С.n.A/ Аlstom Ferroviaria S.p.A, и Обединение „Консорциум ЩАДЛЕР” с членове: Щадлер Полска (Stadler Polska Sp.z o.o, Щадлер Буснанг АГ (Stadler Bussnang AG), Щадлер Сървис АГ (Stadler Service AG).

Залогът обаче е по-голям от обявената финансова рамка от близо 300 милиона лева, която в международен план не е особено голяма. Причината е, че през следващите години националният жп превозвач ще трябва да поръча още електрически мотриси, с които да отговори на пазарните предизвикателства в момента, в който вече няма да е монополист и вече ще трябва в пълен обем да спазва общовалидните в ЕС права на пътниците във влака. А той наближава. След 2024 г. БДЖ ще трябва да се мери с конкуренти, които ще могат да кандидатстват и за договора с държавата, от който идват основните постъпления от държавата - многомилионната годишна субсидия, изплащана от българските данъкоплатци.

Ясно е, че с масовия в момента 40 и дори повече от 40-годишен подвижен състав, задачата е невъзможна. Ясно е и друго - доставчиците на подвижен състав не могат да са прекалено много на брой, защото това определено затруднява поддръжката и обслужването на влаковете. И е много вероятно доставчикът, който бъде избран сега да получи и допълнителни поръчки след 5-10 години.

В интерес на истината и трите европейски производители, които кандидатстват в търга на БДЖ разполагат с модели, които биха били отлично решение за националния жп превозвач. 

"Алстом" вероятно ще предложи мотриси от серията "Корадия", която продава изключително успешно. Над 2200 такива влакчета в момента са в експлоатация в различни държави по света. Те поддържат скорост от 160 километра в час при регионалните модификации и до 200 км/ч за интерсити версията. Цената на мотрисите "Корадия" попада в определения бюджет от БДЖ.

"Щадлер" също разполага с модел, който би бил подходящ за БДЖ. Най-вероятно компанията ще предложи подвижен състав от серията "Флирт", който също попада в ценовата рамка. Мотриси от тази серия се движат в Норвегия, Швеция и други европейски държави. "Щадлер" предлага разнообразни варианти за нуждите на всеки клиент. Такива влакове обслужват маршрута Гьотеборг-Стокхолм. Максималната скорост на мотрисите е 200 км/ч.

Германският технологичен гигант "Сименс" е може би производителят с най-разнообразни варианти. Компанията, заедно с чешката "Шкода", е традиционен доставчик на БДЖ и съвсем наскоро подписа договор за доставка на 10 локомотива "Смартрон" за националния жп превозвач.

Компанията продава в много европейски държави модернизирана версия на познатите и у нас влакчета от серията "Дезиро", които са изключително енергийно ефективни. В момента мотрисите "Дезиро" са най-модерният подвижен състав в БДЖ. Тези влакчета се оказаха впечатляващо здрави, въпреки занемарената им експлоатация и разбитите железни пътища у нас, което определено е предимство. Както и фактът и че железничарите в България ги харесват.

Друг, по-модерен вариант, са високоскоростните мотрисите от серията "Веларо" на "Сименс", които обаче са и доста по-скъпи. Оферта с влакове от тази модификация обаче би била по-скоро голяма изненада.