БДЖ умишлено съсипва компания, в която държи половината от собствеността, за да осигури бизнес на друга компания, в която няма дял. Това заяви пред OFFNews икономическият директор на предприятието за ремонт на локомотиви "БДЖ-Кончар" Стоян Павлов.
Случаят е повече от абсурден, тъй като става дума за едно от работещите предприятия у нас, в което партньор на държавната ни фирма е чужд инвеститор.
"БДЖ-Кончар" е основана през 2001 г. по настояване на тогавашния премиер Иван Костов.
По това време държавните ни железници имат подписан договор с хърватското дружество "Кончар" за модернизация на 30 от локомотивите на компанията. Идеята на създаването на българо-хърватският джойнт венчър е повече от добра - вместо локомотивите да пътуват до Загреб за ремонт (около 130 000 лева е разходът за транспорт дотам на един локомотив), то чуждестранният партньор да предостави уникалната си технология за ремонт на старите румънски и чешки на БДЖ на смесено предприятие в София и така част от приходите да остават в България.
Според учредителния договор БДЖ осигурява производствени халета, а хърватите - ноу-хау и осигуряват средствата за ремонт на потрошените бараки на националния жп превозвач.
Преди месец обаче от държавната жп компания запечатват достъпа до завода под предлог, че релсите, които водят до него са стари и че се нуждаят от спешен ремонт. Такъв обаче няма, а предприятието не работи, няма приходи и не може да се издължава към Националната агенция по приходите.
"Единствената причина да ни се създават проблеми е, че искат да ни изгонят от помещението, което заемаме, за да настанят там конкурентната компания "Жп Транкция", категоричен е Павлов.
Това дружество бе лицензирано наскоро, а негов собственик е бивш колега в частна фирма на сегашния началник на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" Веселин Василев. "Жп тракция" е настанена в съседното хале на "БДЖ-Кончар" и въпреки че до него водят абсолютно същите релси, те не са прекъснати за "спешен ремонт".
Според него ръководството на държавните железници играе в комбина с частното предприятие, а целта е дружеството, в което държавата има дял от 49%, да фалира.
Павлов признава, че "БДЖ-Кончар" е изправена до стената и че без съдействие от страна на държавата трудно ще оцелее.
"Пречи ни се да работим и дължим осигуровки вече за 4 месеца. Писахме до премиера Бойко Борисов за проблема, но нямаме никакъв отговор", обясни икономическият директор на предприятието.
До 2008 г. отношенията между българските железници и хърватския им партньор са перфектни, но след това започват спорове. БДЖ настоява да получава наеми за халетата, а "Кончар" вади насреща фактури за извършени инвестиции, които би трябвало да бъдат поделени между двете страни. Започват дългогодишни дела, които в крайна сметка са в полза на дъщерното дружество.
Извън всякаква логика държавните железници започват серия от действия, с които да затворят собствената си фирма. Първо се правят опити да бъдат спрени тока и водата на БДЖ-Кончар. Те се провалят и следва още по-радикално решение - фирмата се поставя под обсада като се прекъсва жп линията, която води до халето. Така няма как да влязат нови локомотиви за ремонт и се "арестуват" два на частния превозвач "ДБ Шенкер".
До дни се очаква посолството на Загреб в София да излезе с официално становище по казуса.
Ето така е изглеждало халето в Подуене преди да заработи смесеното предприятие в него.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12182
1
13.11 2017 в 16:52
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма