От КОВИД-19 в България са починали по-малко от 100 души, а и медицината вероятно ще се справи с епидемията. Друг “вирус” обаче изглежда неизтребим. България е държавата с най-висока смъртност на пътя в ЕС: 96 загинали на 1 милион жители за 2017 г . Само за второто полугодие на 2019 г., по официални данни, загиналите са 374 - или средно по около двама на ден.
Обществото настръхва от фрапантни случаи, като пътно-транспортното убийство на Милен Цветков на Великден. Но дни по-късно, след разхлабването на мерките срещу коронавируса и премахването на КПП-тата, произшествията дори се увеличиха.
Пушещи гуми, неистов мотоциклетен вой
Живея до натоварен булевард в София, където в един къс участък ще преминете покрай парк, болница, кино, две училища, дом за стари хора, спирки на метрото и РПУ. Дори денем двайсетина-годишни младежи с по-стари от тях германски коли дрифтят върху „зебрата” при зелена светлина за пешеходците. Ако не знаете: дрифт е техника на шофиране, при която шофьорът нарочно извежда автомобила извън контрол чрез „презавиване“. Впрочем, неуспешните дрифтове оставят много и видими следи по ограничителните колчета. Нощем светофарите се превръщат в стартова светлина за “Бързи и яростни - София”, а почти всеки мотоциклетист се чувства длъжен да изцеди двигателя си до дупка и с неистов вой… Полиция с радари и камери няма.
Какви са причините за епидемията от смъртност на пътя?
Според доклад на новата Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, най-честата причина за катастрофи и смърт през втората половина на 2019-та е неспазване на правилата. Най-много са загиналите при навлизане в насрещното движение или отнемане на предимство, а най-много пешеходци на пешеходна пътека или спирка.
Лошите пътища
Докладът установява, че по пътищата липсват мантинели, а част от наличните не отговарят на стандарта. Липсва или е изтрита маркировката, а вместо боя “пластик” се използва акрилна, която трае по-малко. На доста места вертикалната сигнализация не съответства на пътната маркировка. Асфалтът също не е в добро състояние.
Бедността не е оправдание
Според статистиката, старите автомобили над 15-годишна възраст, които преобладават в България, вероятно са по-опасни. Но бедността не може да бъде оправдание, защото около 15 държави със сходни доходи на населението успяват да поддържат много по-ниска смъртност на пътя.
Така можем да сведем основните причини до две: безотговорни шофьори и безотговорни органи, които не поддържат пътищата, не контролират спазването на правилата и сякаш нямат волята това положение да се промени.
Какво спасява животи?
В много страни има добри примери и мерки, които намаляват смъртността и травматизма по пътищата, тъй че изобщо няма нужда да откриваме топлата вода. Приети са и редица международни документи, които задават необходимите стандарти. България не покрива препоръките на СЗО за законодателство поне по два параметъра: в страната са прекалено високи както прагът за употреба на алкохол, така и разрешената скорост.
Като организация на ООН, СЗО има разработено упътване наречено Save Lives. На първо място там е “Контрол на скоростта”. Тази мярка предвижда да се модифицират пътищата така, че да се успокои трафикът с помощта на кръгови движения, “легнали полицаи”, “шикани” и т.н. Натъквайки се на тези препятствия, уличните състезатели няма да могат да карат бързо, дори да искат. А ако средната скорост бъде намалена само с 5%, това може да доведе до 30% по-малко фатални катастрофи. В противоречие с тази тенденция, както в София, така и в голяма част от българските градове новите улични ремонти разширяват улиците и скоростта реално се увеличава.
Отговорност и „хигиена" – помагат не само срещу коронавирус
Общото между двата "вируса" е, че се разпространяват заради липсата на лична и институционална отговорност, ако щете – и на „хигиена". Мерките срещу безотговорните шофьори и мерките срещу коронавируса масово се възприемат като ограничаване на личната свобода. А свободата е преди всичко отговорност. Отговорност към собствения живот, към живота на близките и живота на всички в обществото.
Текстът е написан за Дойче Веле
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
77927
1
14.05 2020 в 08:03
628 или там некъде за миналата година от вируса Е79 са си заминали.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара