Безопасност на полетите: укрива ли Русия информация

Наполовина е спаднал за една година броят на инцидентите с пътнически самолети в Русия, твърдят руските власти. За съвсем друго говорят данните на специализираните сайтове за авиоинцидентите по света. Каква е истината?

DW 29 юли 2024 в 20:09 9379 5

Самолет на Аерофлот

Снимка Wikimedia

Аерофлот

Пътуването със самолет в Русия става все по-безопасно, твърдят руските власти. Нещо повече - според официалната статистика 2024-а дори може да се окаже най-сигурната за последните десет години. Но как е възможно това на фона на западните санкции срещу Русия и растящ пътнически поток?

Официалните данни може да са непълни

От публикуваните сведения на Федералната агенция за въздушен транспорт Росавиация за авиоинцидентите през първата половина на 2024-а излиза, че те са два пъти по-малко, отколкото през 2023 година - 67 срещу 114. А общата тенденция била към ежегодно намаляване на авиоинцидентите.

Само че, както установява ДВ, далеч не всички технически проблеми попадат в официалната статистика - в нея липсват 20 важни съобщения за технически нередности в самолетите. През април например Росавиация е регистрирала 15 авиоинцидента, докато каналът в Телеграм Aviaincident (специализиран по авиоинцидентите в Русия) е описал детайлно най-малко 70 такива случая, някои от които са свързани с връщане на машината на изходното летище или със спиране от полети. Тази информация се потвърждава и от други портали, които проследяват полетите, както и от данни в медиите.

Росавиация не е отчела авиоинцидент със смъртта на пътник

Така например на шести април на авиокомпанията Аерофлот ѝ се наложило да отложи полет Перм-Москва заради проблем с елероните, но тази информация липсва в статистиката. Друг сериозен технически инцидент със самолет в Анадир също не е отбелязан.

Самолет на "Урал Еърлайнс" след кацане по корем в НовосибирскСнимка: Western Siberian Transport Prose/dpa/picture alliance
Липсва обаче дори и случаят, при който на 26 март, заради дефект на самолета, умира един от пътниците на Аерофлот, който трябвало да лети от Тайланд. Техническа неизправност станала причина машината два часа да остане на летището, докато проблемът бъде отстранен. През това време пътниците били без климатик, един от тях се почувствал зле, вероятно защото имал аритмия. Бил хоспитализиран, но в болницата изпаднал в кома, а три дни по-късно починал. Във връзка със смъртта на пътника било заведено наказателно дело, но Росавиация така и не видяла в случая признаци за авиационен инцидент.

Броят на авиоинцидентите може да е и два пъти по-голям

Ръководителят на Росавиация Дмитрий Яндров изтъква, че руската авиация е станала още по-сигурна, отколкото преди санкциите - през 2023 година броят на авиоинцидентите в Русия намалял с 25 процента в сравнение с 2021 година, т.е. преди налагането на санкциите.

Но случаите с технически проблеми по самолетите може и да са два пъти повече. По информация на Уолстрийт джърнъл, който цитира данни на компанията Cirium, събираща сведения за самолетните полети, авиоинцидентите са нараснали в пъти. Тези данни сочат, че през 2023 година в Русия на всеки 100 000 излитания е имало по 9,9 инцидента, свързани с авиационната сигурност. Това е два пъти повече, отколкото през 2022 и 2019 година, когато същият показател е бил съответно 5 и 4,5. До този извод стига и Нюзуик, който в свое изследване установява троен ръст на неизправностите на руските самолети от септември до декември 2023-та в сравнение със същия период на 2022-ра.

Росавиация може да се ръководи от специална инструкция

Възможно е при отчетите си Росавиация да се ръководи от инструкциите на системата ADREP, която не признава всички технически проблеми за инцидент, посочва пред ДВ авиационният експерт Александър Ланецки.

„Вероятно Росавиация разполага с информация за всички случаи, но не я оповестява. Затова в отчета на инцидентите остава само една част и той изглежда добре визуално. Мисля, че техническите откази са станали повече, а сериозните инциденти и произшествия - по-малко. Т.е., слава Богу, умират много по-малко хора, отколкото в някои минали години", казва Ланецки.

Експертът свързва броя на техническите проблеми по руските самолети с действието на санкциите, които руската авиационна промишленост компенсира с незаконен внос. Той предполага, че по този начин се купуват резервни части за 2-3 милиарда долара. Ланекци допълва, че до 90 процента от резервните части на незаконния пазар са от самолети, които вече не се експлоатират и се разглобяват. „Това е нормална практика по цял свят", казва експертът.

Проверката на ДВ разкрива, че известно количество от резервните части се доставя през Обединените арабски емирства, като цената им за Русия е два-три пъти по-висока от пазарната. По данни на германския Институт за икономически изследвания ifo помощ на Русия да заобиколи санкциите предлагат и Армения, Казахстан, Узбекистан, Киргизстан и Турция.

Дойче веле

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    155

    5

    Джендо Джедев

    29.07 2024 в 23:01

    Те рашетата и в края на 80-те ни лъготеха, че в СССР всичко е наред и прогресът е зашеметяващ, ама... ;)

    550

    4

    pr07ecH70r

    29.07 2024 в 20:45

    Ще си го преместя в другия крачол заради случващото се в кочината.

    -40

    3

    Far Rider

    29.07 2024 в 20:40

    На 22.03.1994 г. един пилот оставя сина си да управлява Аербус собственост на Аерофлот и самолета пада. Оказва се (според Аерофлот) , че виновни са Аербус защото нямало достатъчно силен сигнал, че автопилота е изключен. Жалки смешници.

    173

    2

    Johnny B Goode

    29.07 2024 в 20:40

    Като съвсем спрат да летят скоро, съвсем ще намалеят инцидентите.

    22558

    1

    dolivo

    29.07 2024 в 20:31

    както винаги, четеш два пъти по-малко, а мислиш два пъти повече.
     
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице