Рали Дакар 2021: ето кои са големите победители

Рекордна 14-та титла за Петерханзел, двойна победа за Honda при мотоциклетите

Христомир Николов 15 януари 2021 в 13:18 15748 0

Рали Дакар 2021 официално завърши с 200-километров специален етап до брега на Червено море край Джеда в Саудитска Арабия. След 12 състезателни дни и близо 8000 километра маршрут, 43-ото издание на легендарната пустинна надпревара короняса новите си шампиони.

При автомобилите, легендарният Стефан Петерханзел счупи собствения си рекорд, взимайки 14-тата си титла от "Дакар". Французинът вече има общо 8 победи с автомобил, след 6 с мотоциклет от 90-те години на миналия век, когато надпреварата се провеждаше в Африка.

Последните си две победи Петерханзел взе през 2016 и 2017 година с Peugeot, когато ралито бе още на територията на Южна Америка. Настоящата титла на "г-н Дакар" е трета с отбора на X-Raid Mini, след като триумфира с 4х4 машини на тима през 2012 и 2013 година.

Всъщност, Петерханзел можеше да победи и през 2014, но бе "наказан" от собственика на X-Raid Свен Кванд, защото се чу, че ще преминава към "лъвовете". Преди това, французинът записа три победи с Mitsubihi през 2004, 2005 и 2007 година в африканската ера на ралито. За Mini това е общо 6-а титла в маратона.

Второто място в класа бе за Насър ал Атия, който не се даде до последно, но така и не успя да навакса пасива си. Пилотът на Toyota приключи участието си с около 15 минути зад Петрханзел, въпреки че бе състезателят с най-много етапни победи в тазгодишното състезание - 5, без да броим и фактът, че бе най-бърз и в пролога край Джеда.

Карлос Сайнц взе последната етапна победа в тазгодишното състезание, с което записа общо три най-бързи времена в 12-те отсечки. Победителят от миналогодишното издание на ралито, обаче, ще трябва да се задоволи с третото място в класа на автомобилите, след като в първата половина на маратона натрупа сериозно изоставане от Петерханзел и Ал Атия.

При мотоциклетите, Honda взе втората си поредна титла, след като Кевин Бенавидес удържа атаките на конкурентите до последно. Аржентинецът бе притиснат до последно, като преди днешния старт имаше крехък аванс от едва 4 минути пред конкурента Сам Съндърленд с КТМ. В крайна сметка, Бенавидес устиска до финала, като финишира на второ място за деня след съотборника си Рики Брейбек. В допълнение, Съндърленд загуби доста време в първата част на отсечката и в крайна сметка, освен с втора поредна титла от Дакар, Honda се поздрави и с двойна етапна победа в последния ден.

С успеха си в рали Дакар 2021 Honda записва седмата си победа в пустинната надпревара. За първи път японския тим триумфира през 1982 година с легендарния французин Сирил Невьо, а след кратка пауза отборът отбелязва 4 поредни победи между 1986 и 1989 г. Първите от тях отново са дело на Невьо, а освен него се разписват Еди Ориоли и Жил Лале.

След дългогодишно отсъствие от върха на подиума, японската марка триумфира и в миналогодишното издание на рали Дакар. Тогава, Рики Брейбек се превърна в първия пилот от САЩ с титла от престижния маратон, заедно със сънародника си Кейси Къри в класа на SSV-бъгитата.

За Кевин Бенавидес това е първа титла от "Дакар" след 5 участия в състезанието. Роденият през 1989 година в Салта аржентинец е национален и международен шампион по ендуро, като открива света на рали-рейда със стъпването на маратона в Южна Америка. Първият му старт в надпреварата е през 2015 година, когато завършва на 4-о място и взима една етапна победа. След кратко отсъствие Бенавидес се завръща в Дакар през 2018 година, като се класира на второ място. Година по-късно финишира 5-и, а миналата година, след поредица проблеми завърши участието си на 19-о място.


В така наречения "маратонски" клас при мотоциклетите, за състезатели без асистенция, триумфира познатия и на българските офроудъри пилот Арунас Гелазникас. Литовецът, който финишира на 21-о място в общата подредба, победи през 2018 година в провеждания у нас международен маратон Balkan Offroad Rallye, организиран от родния доайен Александър Ковачев.

Междувременно стана ясно, че и тазгодишното издание на състезанието не мина без жертви. По-рано днес организаторите съобщиха за смъртта на мотоциклетиста Пиер Шерпен от Франция. Шерпен катастрофира по време на седмия етап на надпреварата на 10 януари и бе откаран в болница с тежки фрактури на главата. След извършената му операция, 52-годишният мъж е бил поставен в изкуствена кома, но така и не успя да се възстанови от травмите си.

При камионите, Камаз за поредна година нямаше особено силно конкуренция, особено след ранното отпадане на Сергей Вязович с МаЗ. Руснаците взимат рекордната си 18-та титла от рали Дакар и 5-а поредна от 2016-та насам.

Това е първата победа за Дмитри Сотников в надпреварата, след общо седем участия в маратона. Руснакът дебютира в състезанието през 2014 година, но вече със солидна биография, включваща триумф в Silk Way Rally и Africa Eco Race през 2013 г. Две години - през 2017 и 2019 успява да стигне до второто място в Дакар, а сега, с константното си и неумолимо темпо взе заслужена победа. А Камаз окупира целия подиум на финала, след като Антон Шибалов и Айрат Мардеев допълниха челната тройка при тежкотоварните машини.

В класа на ATV-четириколките Мануел Андужар взе първата си титла от рали Дакар и стана първия аржентинец, който стори това в издание на маратона извън Латинска Америка. Пилотът на Yamaha участва за пети път в надпреварата, като най-доброто му постижение до момента бе през миналата година, когато финишира 4-и.

При SSV-бъгитата Франциско Контардо "Чалеко" Лопез взе втората си победа в рали Дакар, след като стори това и през 2019 година. Чилиецът, който дълги години бе сред водещите мотоциклетни пилоти, стартира участието си по тежък начин тази година, след проблем ив първите етапи, но успя да навакса през втората половина на състезанието.

В първото издание на Dakar Classic, за автомобили, произвеждани до 2000 година, триумфира французинът Марк Дутон с уникалното си бъги Sunhill от 1979 година. Негов подгласник стана испанецът Хуан Донатиу с Mitsubishi Montero, а подиума допълни Лилиан Аришури с камион Renault 420 DCI.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови