Търговският регистър обърна гръб на прозрачността (обновена)

Мая Младенова 09 януари 2013 в 14:21 6170 6

Опитахме да намерим заявление за електронен сертификат на сайта на Агенцията по вписванията. Ето какъв бе резултатът.
Опитахме да намерим заявление за електронен сертификат на сайта на Агенцията по вписванията. Ето какъв бе резултатът.

Търговският регистър направи огромна крачка назад по отношение на прозрачността на капиталите в държавата. От 1 януари 2013 г. по-голямата част от досега публикуваната информация за фирмени дела и собственост вече не е публична. Достъпът до нея формално не е отрязан, но е силно възпрепятстван по бюрократичен път благодарение на промени в Закона за Търговския регистър.

Ако в дните след Нова година сте се опитвали да проверите например дали някое дружество има дела, запор и пр., едва ли сте успели. В момента потребителите могат да разглеждат само основни данни, като например името на фирмите, кой ги управлява, къде е седалището им. За публикуваните досега сканирани документи със свободен достъп в сайта на Агенцията по вписванията вече се изисква парола. За да имате такава, ви е нужен електронен подпис или електронен сертификат. За да се сдобиете с втория, пък трябва първо да си набавите формуляр за него (има го качен в сайта). След това обаче заявлението трябва да се подаде на гише в Агенцията по вписванията или в службите по регистрация срещу лична карта. Услугата е безплатна. Сертификатът важи за една година. Това е записано в глава "Публичност", чл. 11, ал.4 от закона.

Достъпът е спрян и за абонатите на "Дакси", където при опит да се проследят документи от Търговския регистър се изписва съобщението: "Cache - not found! Възникнал е следният комуникационен проблем извън ДАКСИ Глобал: HTTP error: 500 Нарушена е връзката към Търговския регистър при получаване на файл със сканиран документ."

Трудно е човек да не се досети за мотивите на подобна мярка. Ако всеки може да отиде на гише и да поиска въпросния електронен сертификат, защо да не може да има директен достъп от компютъра си без излишни бюрократични спънки?

Европейският съюз задължава своите страни членки да поддържат публичен търговски регистър. У нас това стана факт през 2008 г., макар и в непълен вариант.

Последните скандални промени, които 5 години след старта на регистъра силно отрязват достъпа до него, бяха одобрени от Народното събрание с гласовете на ГЕРБ и "Атака". Ограниченията влизат в сила в период, когато нарушената свободата на словото се превърна в една от горещите теми в страната. Търговският регистър е сред основните инструменти за журналистическите разследвания.

Аргументът на вносителите бе, че чрез електронния сертификат ще може да се проследява кой е разглеждал фирмените документи и така ще се пресекат злоупотреби с лични данни и евентуални кражби на имоти и фирми. Това не звучи съвсем убедително, защото за да се открадне имот например, дори човек да разполага с адрес и ЕГН на притежателя, е нужен и корумпиран нотариус, коментираха запознати пред OFFNews. 

Никъде на видно място на сайта не е обявена важната промяна. Опитахме да издирим заветния формуляр за цифров сертификат чрез търсачката на сайта и познайте! Резултати не бяха намерени.

Заявлението за издаване на цифров сертификат може да бъде изтеглено оттук, а условията за ползване са публикувани тук. След публикацията на ОFFNews новината ще бъде качена и на по-видно място в сайта на регистъра, увери ни пресаташето на службата.

От началото на годината досега около 1400 души в цялата страна за подали заявления за персонален сертификат.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови