„Neue Züricher Zeitung”: Борисов заглушава свободните медии

Елица Мартинова 03 септември 2012 в 17:10 4222 5

Премиерът Бойко Борисов,  Снимка:БГНЕС
Премиерът Бойко Борисов, Снимка:БГНЕС

Свободата на словото в България е под сериозен натиск. Властта върху медиите в страната е съсредоточена у хора, близки до управляващите. По този начин правителството се стреми да заглуши гласа на критиците преди предстоящите догодина избори.

Местни наблюдатели коментират, че медиите в страната се управляват от бизнесмени, близки до кабинета на премиера Бойко Борисов.

Според разследването на сайта „Бивол“ Борисов е оказал натиск върху собственика на „Медийна група България холдинг“ Любомир Павлов. Министър-председателят е принудил Павлов да продаде вестниците „24 часа“ и „Труд“ на Ирена Кръстева и сина ú Делян Пеевски, който е депутат от ДПС. За двамата се знае, че са в добри отношения с управляващите.

Местните медии цитирха запознати източници, според които Борисов е изправил Павлов пред дилемата или да продаде ежедневниците, или да влезе в затвора. В началото на годината Павлов и неговият бизнес-партньор Огнян Донев бяха обвинени в пране на пари заради сделката по закупуването на „24 Часа“ и „Труд“.

Ако двете издания попаднат в ръцете на Кръстева и сина ú, които са собственици на „Нова българска медийна група“, те ще притежават почти пълен монопол върху медийния пазар.

Собствениците на големите издания в страната ги използват като средство за бизнес-реклама или политически PR.

Местни медии твърдят, че премиерът вече се е срещнал с журналисти от „Труд“ и „24 Часа“, за да договорят редакционната политика след продажбата на ежедневниците.

Основната цел на Борисов е да постигне максимален контрол върху медиите преди предстоящите парламентарни избори през 2013 г.

Статията е публикувана на 1 септември в авторитетния „Neue Züricher Zeitung”, автор на текста е Рудолф Херман. Това не е първият случай, в който западно издание критикува медийната обстановка в България. На 19 август американският вестник „New York Times“ писа, че медиите у нас се борят за свободата си. „В България съперничещи си партии и бизнес-групировки са поели контрола над най-популярните новинарски организации и ги използват за своите собствени интереси“, бе заключението на американското издание.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови