Спрей срещу бежанци. Еднопосочен билет за Майнатистан в пощенската кутия. Не, това не са идеи на жителите на Харманли, Широка лъка или Елин Пелин, нито на управниците им. Всъщност не са идеи, а съвсем истински политически акции на крайно-десни националисти в Дания. Страхът от другостта и насаждането на омраза не познават граници. Виреят както в слабо демократични общности, така и в обществата със стабилна политическа и гражданска култура. Покълват в бедни, но и в богати и високоразвити общества. Израстват от политическия популизъм и екстремизъм, когато „традиционните“ политики не предлагат ефективни решения на публичните проблеми.
Дискурсът на ксенофобията си прилича навсякъде по света и във всеки момент – той разчита на противопоставянето – ние срещу тях, мнозинства срещу малцинства, наши срещу чужди, включително шопи срещу сирийски узурпатори. Кметът на Елин Пелин заявява, че „над 30 човека с неизяснен статут живеят незаконно в общината“ и „утре-вдругиден ще станат повече от нас. Това е недопустимо и ние, шопите, категорично няма да го допуснем". А в същото време на 7 февруари датският парламент прие декларация, с която „изразява опасение, че днес в Дания има райони, в които броят на имигрантите от не-Западни държави е над 50%, а парламентът счита, че в населени райони в Дания датчаните не бива да бъдат малцинство“. Декларацията е приета с разлика от само един глас – ясен знак за политическата поляризация по темата – и е част от една дългогодишна дискусия в датското общество за това кой всъщност е датчанин. За момента изглежда, че отговорът по-скоро се търси в идентичност чрез оразличаване спрямо другия, чуждия.
Подобни политически нагласи не предвещават нищо добро за „Европа на многообразието“, която партийните и институционални декларации обещават вече повече от 15 години (в известен смисъл темата за европейската идентичност съпътства интеграцията още от нейното начало). Бежанската и имиграционна криза е риск за всяко от европейските общества само по себе си и за Европейския съюз като цяло. Рискът обаче е повече в предизвиканата от имиграционната вълна политическа криза, отколкото в самите мигранти. Без общоевропейски подход е почти немислимо, която и да е от страните-членки, да се справи сама с имиграционния натиск върху нейната икономиката, сигурност и социална система. По-голям риск обаче е кризата на идентичността на Съюза и на арсенала му от институционални и правни инструменти за реагиране в подобни случаи. Тя блокира както вземането на конкретни общоевропейски решения за справяне с проблемите на имиграцията (и дори за превръщането им от проблеми във възможности), така и доверието на европейските граждани в институциите, които ги вземат. А без ефективни решения и тяхната публична легитимност, Европа рискува да се разпадне на общества, които се питат какво означава да си датчанин, германец, унгарец, и търсят основания за своето национално възвеличаване за сметка на „другите”.
Европейските общества днес повече от всякога се нуждаят едно от друго, но и повече от всякога гледат подозрително на политическите инициативи за по-тясната интеграция. Европа отказва да конструира идентичността си негативно – на принципа на противопоставянето спрямо Външен Друг. И това е обяснимо, тъкмо заради културната и ценностна приоритетност на различието: ЕС е ценен, защото може да бъде единен в многообразието си, но европейската идентичност, усещането за принадлежност към общо европейско политическо пространство може да се гради само въз основа на открито и равнопоставено участие в европейски политики или, най-малкото, на общ публичен дебат, в общосподелен разговор за това каква Европа искаме, за да предоговорим характера и съдържанието на съюзната ни връзка. Европа на няколко скорости изглежда все по-вероятна, но дали би дала задоволителен отговор на въпросите, които поставят валонците в Белгия, например? Или на очакванията, които имат страните от Западните Балкани към ЕС?
Това съвсем не са въпроси само на политическа идентичност. Това са и прагматични въпроси, които имат ясни социално-икономически измерения – заетост, социална защита, сигурност. И тъкмо затова са толкова мощен инструмент в ръцете на популистки, ксенофобски и на антиевропейски партии. Техните позиции също биха имали място в една открита публична дискусия, но не бива да бъдат единствените гръмогласни изразители на тревогите на европейците.
Може би парадоксално, но един поучителен пример за плурализъм в дискусията за идентичностите наскоро даде една европейска държава, избрала да остане извън Европейския съюз. Преди няколко месеца в Норвегия дясноцентристката управляваща коалиция предложи издигане на ограда по арктическата си граница с Русия, от където навлизат значителна част от бежанците в страната. А в отговор 79-годишният крал на страната заяви в публична реч: „Норвежците идват от северна Норвегия, от южна Норвегия, от централна Норвегия. Идват също от Афганистан, Пакистан и Полша, от Швеция, Сомалия и Сирия… те вярват в Господ, в Аллах, във вселената – или не вярват в нищо“.
А откъде идват европейците, за къде вървят, кои са те и в каква Европа вярват? Този болезнен въпрос ще трябва час по-скоро да намери отговор, докато обединена Европа все още е възможна.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12058
10
17.03 2017 в 12:04
16193
9
22.02 2017 в 08:57
29585
7
21.02 2017 в 20:27
42249
6
21.02 2017 в 16:08
Преди 3-4 години започна да нализа т.нар. "модерно" говорене, което всъщност трябваше да подчертае, че говорещия ВЕЧЕ МИСЛИ НА ЧУЖД ЕЗИК. Това се приемаше, а и сега, за нещо много "вървежно". И докато в устата на едно дете мъчещо се да настигне своите нови приятели в България "ЧАКАЙТЕ ЗА МЕН!" предизвиква усмивка, то в устата на един кандидат-политик "Да се случи проекта" буди, лично в мен, негодувание. Ако трябва да перифразирам Т.Колев, вече не казва "Да се реализира проектът!", "Да се достигнат поставените цели", сега се казва "Да се случи проекта"
29585
5
21.02 2017 в 15:22
Денис, на това, което описваш, последната "образователна" министърка-пенкилер му тури и заглавие - Нормалност. Nice, ha?!
И аз не четох. В повече ми е вече упражнението на всьо и вся по темата.
42249
4
21.02 2017 в 15:07
"ЗАЕДНОСТ" ...
Цъкаха хора с език замислено, плюваха по напукания асфалт и с тежка попържня обясняваха колко прости са каличите и как нямало такава дума в езика на Ботев и Левски.
Днес куцо, кьораво и сакато под път и над път "ваканцува" и обяснява за "омразата към ДРУГОСТТА".
Осъзнавате ли докъде сме стигнали в убиването на езика си? Както е модерно да се пита днес: ОК ли сте с това?
линке, гледай си там границите без прозрачност и не се напъвай да ни накланяш каскета.
77927
2
21.02 2017 в 13:45
След горния ред ми се доповръща и не можах да продължа нататък.
Ще се въздържа да пожелавам на Тоневата Линка да я срещнат група афганистански "деца" некъде по късна доба, дори малоумните патки не заслужават да бъдат изнасилвани и пребивани...
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара