Една легенда на аматьорския футбол си отива. Таранът на четвъртодивизионното страшилище Локо-БДЖ от групата на софийските села Владимир Владимиров напуска БДЖ, където освен че дълги години галеше коженото кълбо, се водеше по съвместителство и изпълнителен директор.
С ръка на сърце трябва да му се признае, че през годините той положи много пот и усилия. Положи ги в дербитата с "Надежда" -Доброславци, "Вихър"- Требич и "Спартак 1933" - Подгумер. В тях център-нападателят бе неудържим.
Владимиров е бивш лидер на младежката организация на БСП и като виден комсомолец с партийна закалка, той идеално усети ключовия момент, в който да се събуди една сутрин като убеден следовник на Бойко Борисов и ГЕРБ. Така още в първото правителство на генерала от Банкя, Владимиров се нанесе в просторния кабинет на ул. "Иван Вазов" 3. И взе, че му хареса. Владимиров се застоя в историческата сграда в топ центъра на столицата, където някога е заседавало първото правителство на Кимон Георгиев, почти две петилетки. На два пъти го уволняваха служебните правителства на Марин Райков и Огнян Герджиков, на два пъти той се връщаше с поредните назначения на Ивайло Московски за министър.
Боязливо през последните години се появяваха въпроси с елемент на критика към родните БДЖ:
Защо влаковете са мръсни и с бълхи?
Защо непрекъснато закъсняват?
Защо пътуват с два вагона като пътниците са поне за четири?
Защо влаковете се палят и се разпадат в движение?
Тук-таме се прокрадваха и кощунствени питания за нагласени обществени поръчки за десетки милиони левове. За това, че влаковете се застраховат само за времето докато стоят под ключ в депата. За това, че скъпи ремонти на локомотиви се дават на новосъздадена фирма, чийто собственик е бивш колега на човекът раздаващ лицензите в транспортното министерство.
За всички тези питания Владимиров имаше готов отговор: "Спасихме БДЖ от фалит".
Истина е, че през 2009 г. компанията имаше 800 милиона лева дългове. Също така е истина, че тези дългове ги платиха не смели реформи и подобрено финансово състояние на жп холдинга, а всички ние, българските данъкоплатци. А държавата бе впечатляващо щедра към футболните авантюри в БДЖ.
През 2004 г. субсидията за БДЖ е била 59,841 млн. лева, през последните години тя вече е 175 милиона лева на година, без да се броят парите за капиталов трансфер (35 милиона лева) и компенсациите за продаваните евтини билети за пенсионери и студенти (около 11 милиона).
Не само, че Владимиров не спаси БДЖ от фалит, то определено той има вина за това, че компанията през 2010 година спря да обслужва кредитите си. А заемодателите това и чакаха. Заведоха арбитражно дело и го спечелиха много бързо. Така към дълговете се добавиха и огромни наказателни лихви. Само това хитруване струваше на българските данъкоплатци допълнителни плащания от порядъка на 80-100 милиона лева.
В момента състоянието на жп превозвача е най-трагичното в цялата история на дружеството. Приходите от превозени пътници за първите 9 месеца на годината са 40 милиона лева, а срещу тях държавата е дала 131 милиона лева субсидия. Излиза, че на 1 спечелен лев компанията харчи повече от 3 лева на българския данъкоплатец. Това вероятно е световен рекорд за неефективност на жп компания. Нормалното съотношение между собствените приходи и помощта от държавата е 1:1 в повечето европейски железопътни превозвачи.
А отложените с години ремонти на локомотиви и вагони превръщат подвижния състав с всеки изминат ден в купчина старо желязо. Дори и най-новите мотриси на БДЖ "Дезиро" на "Сименс" вече са опасни и много от 10-годишните влакове вече са неспасяеми. Всички тези проблеми няма как да бъдат решени от днес за утре. И утре, когато най-накрая футболистите аматьори си тръгнат от жп компанията, то тежко им и горко на професионалистите, които ги наследят. Те ще трябва бързо да предприемат спешни ремонти, да правят съкращения на хиляди железничари и куп други непопулярни мерки за финансово оздравяване на дружеството.
Съвсем отделен въпрос е дали начело на компанията изобщо ще дойдат професионалисти, склонни да вадят горещи картофи от огъня с голи ръце. Или пак в нея ще бъдат инсталирани нови Владко и Велко.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)