Как да научим детето да управлява вниманието си
От изключителна важност е родителите да научат детето си навреме да контролира своето внимание. Това ще му помага впоследствие в цялостен житейски план. Най-добре е упражненията за внимание да започват в ранна детска възраст, около 3 – 4 години. Разбира се, трудно е да се фокусира вниманието на едно малко дете, върху дадено нещо, за по-дълго време. Със сигурност единственият начин, по който можете да го заинтригувате, е играта.
Именно чрез играта хлапето прави това, което самото то желае истински. В същото време, благодарение на играта, то получава най-полезната за възрастта си информация, а с това се учи да управлява и вниманието си.
Всяка игра трябва да се състои от правила. С времето малкият човек се научава да следва тези правила, защото започва да разбира, че ако не ги следва, играта се проваля. В ежедневието е трудно да накарате детето да спазва правилата, но когато те са канализирани чрез играта, хлапето започва да им се радва. А елементарното спазване на правилата на играта спомага да се развива абсолютно доброволно вниманието на детето.
Ето и няколко полезни игри за развиване на вниманието:
Познай и отговори
Игра, развиваща фокусирането върху даден обект (настоящата интерпретация е за 2 или повече деца). Можете да я играете с деца на възраст 2 – 3 години.
Материали за игра: картончета/изрезки/снимки, изобразяващи обекти в околната среда. Изображенията трябва да са познати от една страна, но за разпознаването им, от страна на децата трябва да бъдат положат малко повече усилия. Напр. „Да, цвете е, добре – позна! А как се нарича това цвете?“ (глухарче, роза, грамофонче, но без излишно усложняване!). Снимките могат да бъдат около 10-15 броя.
Правила на играта:
„Ще ви покажа снимката, а вие ще ми кажете какво има на нея. Първо, внимателно погледнете какво е изображението на снимката. Ако знаете, все още не ми отговаряйте. Изчакайте, докато кажа: „Едно, две, три – какво е?“ Който познае първи, снимката е подарък за него. Победителят е този, който е с най-много снимки.”
Умен пръст
Игра за 2 или повече деца. Тази игра използва същия набор от картончета. Десет картончета се слагат на масата (малко по-късно можете да използвате 20).
Правила на играта:
„Ще посоча едно изображение. След това ще разбъркам картончетата. Трябва да намерите вярното картонче и да ми го посочите. Който пръв го намери, той печели!” Децата седят едно срещу друго и играта започва.
С тази игра детето се научава да осъществява контрол върху вниманието си, като същевременно се стимулира и умствената дейност.
Къде е играчката?
Тази игра се състои в намирането на скрита играчка. Заедно с детето трябва да изберете интересна играчка със среден размер.
Правила на играта:
„Зайчето обича да се крие и иска да го потърсиш. Трябва да затвориш очи и да изчакаш да кажа „Търси!“ Играчката се скрива на видно/лесно място. Ако на детето му е трудно да я намери, можете да му помогнете малко. Играта развива устойчивостта на вниманието.
Какво се е променило?
За тази игра ще ви трябват маса и играчки (7-8 броя). Играчките могат да бъдат напълно различни, но на масата трябва да са поставени така, че да извършват няколко действия. Например: кукла седи на масата, храни се – пред нея стои чинийка, а до нея мече гледа телевизия. До мечето е разположена топка.
Правила на играта:
„Внимателно погледни какво се случва на масата. Не пипай нищо!“ Родителят разяснява сцената на детето. След това трябва да помолите хлапето да затвори очите си или да се обърне с гръб. През това време трябва да промените някои от действията на масата, например да размените куклата и мечката, да сложите топката в ръцете на куклата и т.н.
След това помолете детето да се обърне и го попитайте: „Промени ли се нещо на масата?“ Детето трябва да каже какво е било по-рано на масата и какво се е променило. Ако то започне да докосва играчките с ръце, то тогава играта трябва да бъде спряна.
Тази игра изгражда процеса наблюдение, акцентира върху концентрацията, устойчивостта и превключваемостта на вниманието.
Ако до 5-6 години систематично се занимавате с детето, за да развивате вниманието му с помощта на ролеви игри, попадайки в училище, то ще може да сравнява и анализира правилно, както и да управлява адекватно своето внимание.
Станислав Пандин е завършил психология в Софийския университет. Специализира в детската психология. Работил е като журналист във вестниците „Софийски университет“ и „Аз Буки“. Има 13-годишен опит като детски и училищен психолог. Бил е научен редактор на методическите списания „Философия“, „Педагогика“ и „Стратегии на образователната и научната политика“. Работил е като PR на държавна институция. Преподавател е във Философския факултет на Софийския университет – „Детско-юношеска и училищна психология“. Психолог е в МКБППМН на два столични района, експерт е в СГС, лектор в НЦПКПС.