Комуникационната индустрия има силата да оказва положителна промяна на цялото ни общество
От 6 до 8 юни в Международен конгресен център Бургас се проведе двадесет и четвъртото издание на най-големия и престижен форум на комуникационната индустрия в България – ФАРА. Фестивалът награди най-добрите примери от българската комуникационна индустрия – рекламни форми и комуникационни кампании, реализирани в периода 1 януари 2023 – 18 април 2024 година. Голямата награда ,,Творческа агенция на годината" в Творческия конкурс спечели Human, следвани от Noble Graphics на второ място и guts&brainsDDB на трето. Победител в Медийния конкурс стана Huts Group. В класацията на второ място застана Human, а на трето Zenith, част от Publicis Groupe Bulgaria. За трета поредна година наградата ,,Рекламодател на годината“ беше присъдена на Fashion Days на базата на сбора от точки от Творческия и Медийния конкурси. С наградата Grand Prix бе отличена кампанията „ул. Георги Николов“ на агенция Noble Graphics за Фондация „Документалистите“.
Емоциите от Фестивала все още не са утихнали и ние се обърнахме към Александър Бирцоев, Управляващ директор на Zenith Media, част от Publicis Groupe Bulgaria и член на журито на Медийния конкурс към ФАРА 2024, който сподели своята оценка за отминалото издание на Фестивала и очакванията си за промени в регламента на предстоящите издания на Медийния конкурс.
- Как оценявате развитието на Медийния конкурс в рамките на ФАРА и неговото издание през 2024 година?
Няма как да не отбележим факта, че тази година се увеличи повече от двойно броят на подадените заявки в Медийния конкурс, което е чудесен индикатор за развитието на нашата индустрия. Промените в регламента помогнаха да се ограничат чисто креативните заявки от участие в медийния конкурс и това определено се отрази на нивото на заявките, които в по-голямата си степен отговаряха на критериите и показваха медийна експертиза. Разбира се, все още има въпросителни относно регламента и се надявам те да доведат до ползотворни дискусии.
- Като опитен член на журито на Медийния конкурс, какво Ви изненада приятно в рамките на ФАРА 2024? Какъв тип медия кампании бихте насърчили колегите си в сектора да реализират в предстоящата година?
За мен една от основните тенденции на тазгодишния ФАРА е наличието на много повече кампании със социална насоченост и най-хубавото е, че независимо дали зад тях стоят брандове или нестопански организации, целта им не е само да продават, а да променят обществени нагласи и да се борят с наболели проблеми в ключови сфери като образование, здравеопазване и домашно насилие. Това ме кара да се чувствам донякъде обнадежден, че на фона на неясната и тягостна политическа обстановка, комуникационната индустрия има силата да оказва положителна промяна за цялото ни общество.
От друга страна, наясно съм, че повечето кампании, за които индустрията работи, са изцяло бизнес ориентирани. Затова бих насърчил колегите да се стремят към реализацията на кампании, които независимо от своята цел, движат пазара напред чрез стратегии, които взимат предвид всички новости и динамики в потребителското потребление, базирани са на данни и имат ясни измерители. Когато и посланието е в целта, това неминуемо ще доведе и до постигане на желаните бизнес резултати.
- Какво бихте очаквал и надградил за ФАРА 2025, заедно с работните групи от медийни професионалисти, съставени от агенции-членки на БАКА?
Както споменах, считам, че вече въведените промени в регламента допринесоха за покачването на качеството на заявките в Mедийния конкурс. Въпреки това, все още има някои неясноти, които би било редно да се изчистят. За пример бих дал подкатегорията „Инфлуенсър маркетинг“ – до голяма степен тя се припокрива в творческия и в медийния конкурси на ФАРА и според мен трябва да остане само в единия от двата. Често се случва едни и същи заявки да участват в двата конкурса (не само в тази, но и в други категории) и бих насърчил това да се промени като се въведе съответното ограничаващо изискване.
- Какво, според Вашите наблюдения, беше от най-голям интерес и стойност за бизнеса и клиентите по време на Фестивала?
Определено тазгодишното издание на ФАРА беше изключително силно не само откъм заявки и победители, но и откъм лекционно съдържание. Най-запомнящи за мен бяха презентациите на Андрей Тюкявкин от Le Pub, част от Publicis Groupe, Матю Смит от GWI и Антоанета Мечанова. Именно това вдъхновение, което всеки може да си вземе както от силните кампании, така и от лекциите и евентуално да приложи в бъдещата си работа, считам за най-голямата стойност на фестивала, наред с нетуъркинг възможностите, разбира се.
- Какво послание към медия агенциите в страната бихте отправил, какво е най-голямото предизвикателство, с което мислите, че медия секторът трябва да се справи през новата фестивална година?
Чудесно би било в бъдещи издания на ФАРА да се включат повече медийни агенции, защото съм сигурен, че има какво да покажат. Със сигурност подготовката на заявките изисква немалък ресурс, включително и творчески и това се явява потенциална пречка пред много изцяло медийни агенции. Въпреки това, бих призовал колегите да отделят време и усилия и да се включат в медийния конкурс на ФАРА, за да има по-голяма представителност на сектора и да черпим взаимно вдъхновение от работа
- Какво си взехте, лично за себе си, от ФАРА 2024?
Върнах се една идея по-вдъхновен както от гореспоменатите лекции, така и от кампаниите, които имат силата да променят обществото към по-добро. В тази връзка бих споменал „Животът няма аутокорект: Помагало в Threads” на Как се пише?, „The Red Flag Experiment” на Fashion Days и „Шум за Тихия убиец“ на Фондация „Лъчезар Цоцорков“. Освен че имат силни социални каузи, тези кампании демонстрираха и умело използване на медийна експертиза, така че да достигнат до правилната аудитория и да предизвикат разговор. Не мога да не спомена и кампанията от творческия конкурс „ул. Георги Николов“, посветена на донорството, която заслужено взе Grand Prix и не остави никого равнодушен.